اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

۲-۱ اسفند نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست

نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست در تاریخ اول و دوم اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این همایش که به صورت سالانه برگزار می‌شود به تمام مسایل مهندسی محیط زیست خواهد پرداخت و شامل بخش‌های مختلفی از جمله ارائه مقالات، کارگاه‌ها و نمایشگاه می‌باشد.

محورهای این همایش شامل روش‌های نوین پایش و حذف آلاینده های محیط زیست، کاربرد GIS در شناسایی و پهنه‌بندی آلاینده‌های زیست محیطی، کاربرد سنجش از دور در شناسایی و پایش آلاینده های زیست محیطی ، کاربرد سنجش از دور در شناسایی و پایش آلاینده های زیر سطحی به ویژه با استفاده از امواج رادار، روش‌های پایش آلاینده‌های آلی پایدار در خاک، بررسی مدل‌های ریاضی بخش آلاینده‌ها، ... و فن‌آوری نوین نمونه برداری از منابع محیط زیست می‌باشد.

همچنین موضوعات همایش به پنج دسته کلی آب، فاضلاب، هوا، پسماند و خاک تقسیم شده‌اند که در مورد هر یک مباحث مختلفی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست نیز از 29 بهمن ماه سال جاری آغاز و تا پایان همایش ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان آبان ماه و ارسال اصل مقالات، پانزدهم دی ماه خواهد بود.

گفتنی است، علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش به نشانی WWW.CELCO.IR مراجعه کنند.

18 پروژه تحقیقاتی ، کارنامه شرکت آب و فاضلاب مشهد

شرکت آب و فاضلاب مشهد تاکنون 18 پروژه نحقیقاتی در بخشهای مختلف این صنعت را به پایان رسانده و یا در دست انجام دارد.
مهندس جعفر حسینقلی زاده معاون برنامه ریزی وبهبود مدیریت این شرکت با بیان مطلب فوق افزود: پژوهش در امور آب و فاضلاب شهری از سال 72 با ابلاغ دستورالعمل اجرایی مربوطه آغاز شد و شرکت آب وفاضلاب مشهد به عنوان یک شرکت شاخص د رصنعت آب وفاضلاب کشور فعالیتهای پژوهشی خود را آغاز کرده است که طی این مدت با عنابت مدیران عامل موجب ارتقاء فرآیند تحقیقات و بهبود مستمر آن شده است.
به گفته وی ، از پژوهشهای مطرح شده 13 طرح تحققیاتی در زمینه هایی مانند مطالعه کیفی آبخوان دست مشهد ، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب در آبیاری سبزیجات و چغندر قند،. ارتقاء راندمان تصفیه خانه فاضلاب و بهبود سیستم اصلاح شبکه های توزیع آب به پایان رسیده است و پنج طرح دیگر در دست انجام است.
مهندس حسینقلی زاده گفت : فرآیند تحقیقات در شرکت آب و فاضلاب مشهد شامل کمیته تحقیقات ، زیر گروههای تخصصی وابسته یه آن و کارشناس مسئول تحقیقات در حوزه معاونت برنامه ریزی و بهبود مدیریت بوده که با تغییر ساختار تشکیلاتی شرکت در سال 82 برخی از این وظایف به شرکت آب وفاضلاب خراسان بزرگ انتقال داده شد و پس از تقسیم استان و منتقل شدن شرکت آب وفاضلاب مشهد در سال 85 مجدداً تشکیلات قبلی ایجاد گردید و با توجه به شروع مجدد با رویکرد ارتقاء و بهبود مستمر جایگاه تحقیقات از حد کارشناس مسئول به دفتر تحقیقات ارتقاء و به تصویب رسیده است .
وی در پایان به اولویت های تحقیقاتی شرکت آب وفاضلاب مشهد که شامل 14 مورد در بخش آب و فاضلاب و 5 مورد در بخش مدیریتی است اشاره کرد و افزود: این شرکت از کلیه پژوهشگران و فعالان در امر پژوهش جهت اجرایی شدن پروژه های شرکت که لیست آن در دفتر تحقیقات موجود است، دعوت می نماید .

کتابخانه باید زیباترین مکان وزارت نیرو باشد

وزیر نیرو در مراسم بازگشایی مرکز اطلاعات علمی ، اسناد و کتابخانه وزارت نیرو ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی در امر بازگشایی این مرکز گفت: تصمیم گیری صحیح، جدیت و عزم و اراده مستحکم توانست ما را یاری نماید تا بر مشکلات پیروز شویم ،‌ با سختی ها بجنگیم و امروز شاهد بازگشایی مجدد این مرکز مهم باشیم.
به گزارش خبرنگار سایت خبری وزارت نیرو، مهندس فتاح از کتابخانه به عنوان یک مرکز علمی معتبر نام برد و اظهار داشت: این مکان بایستی زیباترین مکان یک وزارت خانه باشد و فضای امن و آرامش بخشی را برای کتابخوانان فراهم نماید.
وزیر نیرو در ادامه ضمن ارج نهادن به جایگاه ویژه کتابخانه ها خواستار تجهیز شدن کامل و بروز شدن اطلاعات کتابخانه وزارت نیر شد و به تمام معاونین خود تاکید کرد که از فضای کتابخانه جهت مطالعه استفاده نمایند و با این کار خود باعث تشویق و ترغیب دیگر همکاران به امر مطالعه شوند.
وی در خاتمه با بیان اینکه تحول در صنعت آب و برق ،‌خواست نظام و انتظار مردم است، افزود: تغییر و تحول یک ضرورت است و ما بایستی همیشه حال خود را به بهترین احوال تغییر دهیم و اطلاعات خود را با علم و تکنولوژی و فناوری جهان همگام نماییم.
در پایان این مراسم که با حضور مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس اسناد کتابخانه های ملی ایران ، قائم مقام وزیر نیرو،‌ معاون وزیر نیرو در امور منابع تحقیقاتی و منابع انسانی ،‌ معاونت حقوقی ،‌مجلس و پشتیبانی و تنی چند از مدیران ارشد و کارکنان حوزه ستادی برگزار شد ، از کتابداران و کتاب خوانان برتر صنعت آب و برق کشور تقدیر شد.

منبع: سایت خبری وزارت نیرو - دفتر روابط عمومی و امور بین الملل