اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

جمهوری اسلامی ایران مسؤول رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام شد

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران مسؤول رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام شد.
دکتر معماریانی، در گفت‌وگو با ایسنا ، با اعلام این خبر اظهار کرد: در اجلاس اخیر آیسسکو پیشنهاد وزیر علوم ایران مبنی بر رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام تصویب و بر این اساس، ایران مسؤول رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام شد.
وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای اجرای این طرح گفت: تا یک ماه آینده کارگاهی در ایران با حضور کارشناسان دانشگاه‌های جهان اسلام برگزار و در این رابطه اقدامات مربوطه آغاز می‌شود.
دکتر معماریانی در خاتمه با اشاره به طرح رتبه بندی دانشگاه‌های داخل کشور، گفت: این طرح در حال انجام است و طی آن در اجلاس اخیر روسای دانشگاه‌ها نیز شاخصهای تعیین شده برای رتبه بندی اعلام و نقطه نظرات روسای دانشگاه‌ها نیز جمع آوری شده است.
رتبه‌بندی دانشگاههای جهان اسلامی در حالی به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود که دانشگاههای کشور هنوز رتبه‌بندی نشده‌اند هر چند که وزارت علوم اهتمام جدی بر این امر دارد به نحوی که شاخصهای رتبه‌بندی دانشگاهها در نشست اخیر روسای دانشگاهها در مشهد بررسی و تعیین شد.
روسای دانشگاهها رتبه‌بندی دانشگاهها را گامی اساسی برای تضمین کیفیت آموزش بیان کرده‌اند.
رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این باره چندی پیش به ایسنا اظهار کرده بود: در حال حاضر نیز دانشگاه‌ها به طور غیر ملموس توسط ذی‌نفعان رتبه‌بندی می‌شوند، به عنوان مثال، دانشگاه‌ها در زمان انتخاب رشته توسط داوطلبان، هنگام عقد قرارداد صنعت با دانشگاه‌ها با توجه به نوع توانمندی و امکانات و همچنین توسط انجمن‌های علمی رتبه بندی می‌شوند، با این حال وزارت علوم باید به منظور ایجاد رقابت مثبت و افزایش توانمندی و تشویق دانشگاه‌ها با طراحی‌ شاخص‌های خاص نسبت به رتبه بندی دانشگاه‌ها اقدام کند، در این راستا باید سعی شود برای ایجاد فضای رقابتی، دانشگاه‌ها را به ارتقای سطح علمی تشویق کرد.
وی با بیان این که موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مسئولیت طراحی، مطالعات و پیاده‌سازی طرح رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر عهده دارد، ‌افزوده بود: در حال حاضر در فاز مطالعاتی و تعیین شاخص‌های این طرح قرار داریم ولی هنوز در خصوص اعلام نتایج تصمیم‌گیری نشده است، امیدواریم که با کسب نتایج علمی این طرح دانشگاهها به توانمندیهای خود بیافزایند.
دکتر معماریانی در عین حال برخی شاخص‌های احتمالی رتبه بندی دانشگا‌ه‌ها را خروجی و عملکرد دانشگاه‌ها، کیفیت آموزش، میزان اختراعات، طرح‌های استراتژیک دانشگاه برای پیشرفت اقتصاد و صنعت و تعداد مقالات علمی معتبر بیان کرده بود.

انجمن‌های دانشجویی نخستین محل برای گفتمان علمی آزاد در دانشگاه‌

دبیر سازمان علمی پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور با بیان این که همفکری، انتقاد و پیشنهاد بر مبنای علم و منطق از اصول اولیه گفتمان در انجمن‌های علمی دانشجویی است، اظهار داشت: انجمن‌های علمی دانشجویی نخستین محل برای آغاز گفتمان علمی آزاد در دانشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، احسان نبوتی که روز پنج‌شنبه در سومین گردهمایی انجمن‌های علمی دانشجویی عمران کشور و چهاردهمین مجمع عمومی سازمان علمی و پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: سازمان علمی پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور در دوره سیزدهم با تکیه بر توان و تجربه و فعالیت‌های سال‌های گذشته امسال توانست یکی از پرفروغ ترین دوره‌های خود را پشت سر بگذارد.

وی تصریح کرد: توسعه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها و حمایت همه جانبه آنها از هم در قالب سازمان علمی پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور می‌تواند باعث هم‌افزایی در عرصه علمی دانشجویی کشور شود و توان بیشتری به سازمان برای احقاق حقوق انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها می‌دهد.

نبوتی تاکید کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند به عنوان نخستین محل آغاز گفتمان علمی آزاد در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرند. تشکیل انجمن‌های علمی، توان همفکری و کار گروهی را در دانشجویان افزایش داده و قدرت مباحثه علمی و فنی را در آنها پدید می‌آورد.

مهندس نبوتی یادآورشد: همفکری و انتقاد و پیشنهاد بر مبنای علم و منطق از اصول اولیه گفتمان در این انجمن‌ها می باشد و در صورتی که این گفتمان به گفتمان غالب و حاکم در دانشگاه‌ها تبدیل شود می‌تواند تحول چشمگیری در توسعه علمی و فرهنگی جامعه بگذارد.

وی درباره برنامه و فعالیت‌های این دوره گفت: تاسیس مرکز آموزشی سازمان و اجرای سه طرح آموزشی در کشور و توسعه آموزش مجازی در این مرکز، برگزاری جشنواره ملی دانشجویان برگزیده سال مهندسی عمران (محمد حسن حاسب کرجی) از دیگر افتخارات سازمان بود که نخبگان و فعالان علمی کشور در این جشنواره شناسایی و معرفی شده و مورد تقدیرقرار گرفتند.

دبیر سیزدهمین دوره سازمان علمی پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور توسعه و حمایت از انجمن‌های علمی و دانشجویی عمران در تمام دانشگاه‌های کشور را از اهداف سازمان عنوان و خاطر نشان کرد: در این رابطه تمام تلاش خود را به کار می‌بریم به طوری که با اهدای تخفیف قابل توجه موسسات آموزش عالی آزاد به اعضای سازمان، اهدای فرهنگ کارت دانشجو جهت دریافت تخفیف در هزاران مرکز تفریحی فرهنگی به فعالان سازمان، برگزاری طرح‌های آموزشی مهندسی ارزش، خرابی‌های ساختمان بر اثر زلزله، دوره آموزشی بازرسی جوش و مقاوم سازی و مهندسی فکر به صورت رایگان برای انجمن‌های علمی عضو سازمان، تخفیف 50 درصدی نشریات و کتب سازمان به اعضا و انجمن‌های علمی عمران کشور و حمایت علمی و مالی از برگزار کنندگان فعالیت‌های کلان دانشجویی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، نبوتی در پایان با اشاره به مشکلات انعکاس فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی دانشجویی در کشور علی‌رغم گسترش حوزه علمی دانشجویی و برنامه‌های انجمن‌های علمی دانشجویی کشور، از تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی دانشجویان عمران ایران توسط سازمان علمی پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور  خبر داد و از تمام دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی دعوت کرد اخبار خود را در زمینه انجمن‌های علمی، دانشگاه و خبرهای عمرانی کشور جهت انعکاس به این سایت ارسال کنند.

اعزام استاد زبان فارسی به 22 کشور جهان

برای گسترش همکاریهای بین المللی، تا کنون استادان زبان فارسی به 22کشور اعزام شده اند.
دکترارسلان قربانی، مدیر کل دفتر همکاری های بین المللی وزارت علوم تحقیقات  و فناوری وتوسعه کرسی ایرانشناسی گفت:این اقدام از اهداف وزارت علوم است که به همین منظور به سوریه، قزاقستان، برزیل ، چک،عربستان،‌فرانسه،‌رومانی، مالزی، مجارستان، لهستان، بنگلادش، فرانسه،‌سنگال، چین، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، اکراین و یمن استادان زبان فارسی اعزام شده اند.
وی تصریح کرد: استقبال خوبی درزمینه اعزام استادان زبان فارسی ازسوی کشورهای جهان صورت گرفته وما درخواست های بسیاری در این زمینه دریافت کردیم  به گونه ای که علاوه بر کشورهای یاد شده، 20 کشور دیگر متقاضی ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خود هستند اما وزارت علوم به دلیل کمبود بودجه تاکنون نتوانسته به این درخواست ها پاسخ دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان