اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

خودروی الکتروهیدرولیک بدون نیاز به سوخت

یک کارشناس طراحی صنعتی از ساخت خودروی الکتروهیدرولیک بدون نیاز به سوخت خبر داد.

این مخترع ‪ ۲۷‬ساله گفت در این خودروی الکتروهیدرولیک هیچ نوع ماده سوختی که بسوزد و انرژی و نیروی محرکه ایجاد کند، وجود ندارد.

"شاپور فریدی" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت سیال کاربردی در این خودروی هیبرید، روغن ویسکوزیتی است که بعد از مدتی به صورت روغن قابل بازیافت در می‌آید و می‌توان باز هم از آن در صنایع استفاده کرد.

به گفته او، فعالیت خودروی یاد شده هیچگونه آلودگی برای محیط زیست ندارد و از نظر استانداردهای زیست محیطی راندمان بالایی دارد.

فریدی گفت سیستم فرمان روی هر چهار چرخ خودروی الکتروهیدرولیک وجود دارد و همزمان می‌توان چهار چرخ را ‪ ۹۰‬درجه چرخاند و خودرو را از بغل به حرکت در آورد و هنگام پارک کردن اگر فقط به اندازه خودرو جای خالی برای پارک وجود داشته باشد می‌توان در کنار پارک ایستاد و خودرو را از بغل و با استفاده از فرمان چرخش، لاستیک‌ها را تا زاویه ‪ ۹۰‬درجه چرخاند و به سهولت پارک کرد.

در این خودرو از دو باطری استفاده می‌شود که به صورت سری به هم وصل می‌شوند که توسط شارژور بهینه‌سازی شده، شارژ می‌شوند و مدت هشت ساعت کار می‌کنند.

فریدی خاطرنشان کرد بر این اساس در حالیکه باطری اول نیروی محرکه الکتروموتور را تامین می‌کند، باطری دوم در حال شارژ است و این عملیات به‌عکس نیز انجام می‌شود.

وی گفت ترمز دستی این خودرو دارای سیستم ترمز الکترومکانیکی برای قفل کردن چرخ هاست.

این مخترع کامیارانی افزود هر چهار چرخ همزمان و با یک دوران حرکت می‌کنند.

دوران چرخ‌ها و موتور همزمان و هم دور است و قدرت موتور به طور مستقیم و بدون واسطه به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد و توسط چرخ دنده‌های مخروطی و محور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد هنگام پنچر شدن و نقص در چرخ‌ها و سیستم‌های زیر خودرو می‌توان با استفاده از جک‌های مخصوص، خودرو را تا ارتفاع ‪ ۲۰‬سانتی متر از زمین بلند کرد که این امر، سرویس دهی و دسترسی را آسان تر می‌کند.

سرعت دورانی این خودرو ‪ ۳۲۷‬کیلومتر بر ساعت، حجم موتور ‪ ۸/۱‬لیتر و تمام سیستم از لحاظ وزن نسبت به سیستم‌های دیگر سبکتر است.

به گفته فریدی ساخت نمونه دستی این خودرو منهای اتاق ‪ ۱۵‬میلیون تومان هزینه در برداشته که اگر تولید آن به حد انبوه برسد و در کارخانه تولید شود این هزینه از هشت میلیون تومان تجاوز نخواهد کرد.

لازم به ذکر است ساخت "خودروی الکتروهیدرولیک بدون نیاز به سوخت" در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد