سفیر چین در تهران در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گسترش روابط در حوزه آموزش عالی بویژه در زمینه تبادل دانشجو خواستار شد.
' لیو چن تانگ' سفیر چین در ایران روز شنبه در دیدار با ' محمد مهدی زاهدی' سطح روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را بیسابقه توصیف کرد و خواستار گسترش روابط علمی و صنعتی بین دو کشور شد.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی وزارت علوم، سفیر چین با اشاره به موارد همکاریهای اقتصادی بین دو کشور، خواهان اعزام دانشجویان ایرانی بیشتری به چین شد.
وی، ایجاد مرکز آموزش زبان چینی در ایران جهت کمک به دانشجویان ایرانی اعزامی به چین را در این رابطه موثر دانست.
زاهدی نگاه جمهوری اسلامی ایران به شرق و به خصوص به چین را نگاه ویژهای دانست و اظهار داشت: دو کشور با داشتن کهنترین تمدنهای شرق دارای مشترکات بسیاری هستند.
به گفته وزیر علوم، علت استقبال نکردن دانشجویان ایرانی برای تحصیل در چین مشکل بودن زبان چینی است.
وزیر علوم افزود: ایران آماده اعزام دانشجویان دوره دکتری تخصصی به چین است و از آمدن اعضای هیات علمی دانشگاههای چین به ایران در قالب فرصت مطالعاتی استقبال میکند.
وی همچنین آمادگی ایران را برای برگزاری کنفرانسهای علمی مشترک با چین اعلام کرد.
یک محقق و مدرس نمونه کشور: محققان و اساتید باید تدابیر لازم را برای ارتقای جایگاه بینالملی دانشگاههای کشور اتخاذ کنند |
منبع: خبرگزاری ایسنا تاریخ : 08/08/1385 |
به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر منجمی با اشاره به حضور اخیر دکتر جاسبی عضو شورای اجرایی انجمن بین المللی دانشگاههای جهان در پکن، گفت: یکی از شاخصهای مهم و اساسی در تعیین رتبه دانشگاههای جهان که هر ساله توسط سازمانهای معتبر جهان استخراج و اعلام می شود میزان گستردگی ارتباطات بین المللی یک دانشگاه از جهات متعدد پژوهشی و آموزشی از قبیل تبادل استاد و دانشجو و پذیرش محققان پست دکتری و توسعه سیستمهای آموزش مجازی و برقراری ارتباطات مجازی است. وی افزود: ضرورت دارد محققین و اساتید در چتر حمایت مسؤولان آموزش عالی با مدنظر قرار دادن هرچه بیشتر شاخص های Ranking جهانی، سیاستها و تدابیر لازم را برای قرار دادن جایگاه دانشگاههای ایران در رتبه مناسب اتخاذ کنند. دکتر منجمی محقق برتر دانشگاه آزاد در خصوص سایر شاخصهای Ranking و نحوه رتبه بندی دانشگاههای جهان اضافه کرد: هرساله توسط چند مرکز تحقیقاتی معتبر جهانی، کیفیت دانشگاههای جهان رتبه بندی می شوند که از جمله مرکز تحقیقاتی shanghai Jiao Tong را می توان نام برد. وی میزان جوایز معتبر جهانی به خصوص جایزه نوبل و همین طور تعداد مقالات ISI و به طور کلی خروجی های تحقیقاتی و گستردگی کتابخانه ها و فضاهای آموزشی و تحقیقاتی و تعداد اعضای هیات علمی و محققان Postdoc و دانشجویان ph.D را از جمله موارد مهم دیگر در تعیین رتبه دانشگاهی دانست. این مدرس دانشگاه جذب محققان پست دکتری را که در اکثر دانشگاههای جهان مرسوم است، حائز اهمیت دانست و گفت: بدیهی است که فارغالتحصیلان جوان دوره دکترا نیاز مبرم دارند تحت نظر اساتید دانشگاه در مرتبه استادی قرار گیرند تا ضمن آشنایی با روشهای تحقیقاتی علوم روز بتوانند آمادگیهای لازم را جهت تدریس نیز کسب کنند، ضمن اینکه تعداد محققان postdoc موجب افزایش اعتبار بین المللی یک دانشگاه نیز می شود. وی در خصوص وضعیت کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با اینکه عمر چندانی ندارد، اما توسعه بسیار چشمگیری داشته است و در این رابطه آمارها بیانگر این موضوع هستند. دکتر منجمی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی امکانات لازم برای امر تحقیق و پژوهش را در حد توان در اختیار محققان قرار می دهد؛ البته محدودیتهایی به دلیل رویکرد دانشگاه در توسعه فضاهای آموزشی و تحقیقاتی و موارد دیگر وجود دارد ولی امکانات فراهم شده برای محققان قابل قبول است. |
انتقاد معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران : تنها 25 درصد بودجه آموزشی دانشگاه صرف توسعه آموزش میشود |
منبع: خبرگزاری ایسنا تاریخ : 09/08/1385 |
دکتر شهرام آگاه در گفتوگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بسیاری از بودجه آموزشی دانشگاهها صرف هزینه حقوق استادان میشود و میزانی که برای توسعه آموزش باقی میماند بسیار ناچیز است. |