نخستینهمایش نوآوریهای اموزشی 20 و 21 دی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود . | |
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت اموزشوپرورش شناسایی ساز وکارهای مناسب برای حمایت از نواوران اموزشی , تبیین روشهای اشاعه و گسترش نوآوریها و تبادل اطلاعات نوآوران آموزشی را از اهداف این همایش دوروزه بیان کرد. آقای نوید افزود این همایش دردو بخشمقاله و طرحهای نواورانهبرگزار می شود و همه علاقهمندان میتوانند اثار خود را تا10 آذر به وب سایتهمایش به نشانی www.noavari.org یابه دبیر خانه همایش به نشانی ایرانشهر شمالی کوچه خسروپلاک 4 بفرستند . |
بر اساس تازهترین گزارش مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، شمار دانشمندان بینالمللی ایران به 12 نفر رسید.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر بابک کریمی، عضو هیات علمی مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان تازهترین عضو فهرست کوچک دانشمندان بینالمللی ایران است که با کسب 784 ارجاع از آستانه 771 ارجاع در رشته شیمی در گستره ده ساله اخیر توانست به جمع 11 نفره محقق برجسته دیگر کشور که از ماهها پیش براساس تعداد ارجاعات در گروه یک درصد اول لیست پژوهشگران جهان در رشتههای مختلف قرار دارند، بپیوندد.
تازهترین آمار و اطلاعات شاخصهای اساسی علم در پایگاه موسسه اطلاعات علمی که مربوط به اول نوامبر 2006 است که گستره ده ساله اول ژانویه 1996 تا 31 آگوست 2006 را در بر میگیرد.
فهرست دانشمندان ایران براساس شاخصهای اساسی علم (ESI) بر حسب تعداد ارجاعات شامل دکتر شمسیپور، عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه (در رشتههای شیمی و مهندسی شیمی)، دکتر حاجی پور، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (در رشته شیمی)، دکتر ملکپور از دیگر اعضای دانشگاه صنعتی اصفهان (در رشته شیمی)، دکتر ایرانپور، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز (در رشته شیمی)، دکتر زلفی گل، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان (در رشته شیمی)، دکتر گنجعلی، عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران (در رشتههای شیمی و مهندسی شیمی)، دکتر فیروز آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز (در رشته شیمی)،دکتر شرقی، دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شیراز (در رشتههای شیمی و مهندسی شیمی)، دکتر هروی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) (در رشته شیمی)، دکتر محمدپور، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان( در رشته شیمی)، دکتر زرین دست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران (در رشته داروسازی) و دکتر بابک کریمی، عضو هیات علمی مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان (باز هم در رشته شیمی) است.
صرف نظر از انحصار تاملبرانگیز این فهرست به جمعی از استادان و پژوهشگران شیمی کشور که با وجود سابقه نسبتا بیشتر این رشته و پیشگامی آن در راهاندازی دورههای دکتری در کشور میتواند حاکی از عدم توازن در رشد فعالیتهای پژوهشی کشور در رشتههای مختلف علمی باشد، سهم اندک ایران در فهرست یک درصد اول پژوهشگران جهان و محدود بودن آن به تعدادی معدود از محققان کشور که تقریبا نزدیک دو سال است، تغییر چندانی در اسامی این فهرست ایجاد نشده، نشان دهنده بعد دیگری از واقعیت رنسانس نوپای علمی ایران است که نباید در سایه درخشش چشمگیر افزایش فزاینده آمار کمی تولیدات علمی کشور - که صد البته با رشد کیفی امیدبخشی نیز همراه بوده است - مغفول بماند.
تحقق اهداف بلند ترسیم شده در سند چشمانداز بیست ساله و افق 50 ساله مبنی بر کسب جایگاه برتر و شایسته علمی فنآوری در عرصه منطقهیی و جهانی ایجاب میکند که روند رشد تولیدات علمی کشور از ابعاد مختلف مورد بررسی و توجه جدی قرار گیرد و زمینههای پیشرفت متوازن و پایدار در بخشهای مختلف علمی پژوهشی در کشور فراهم شود.
دکتر محمد علی زلفی گل، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان و یکی از دوازده دانشمند بینالمللی ایران در گفتوگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره سهم ایران از دانشمندان بینالمللی براساس شاخصهای موسسه اطلاعات علمی(ISI) اظهار داشت: از بین 640 هزار پژوهشگری که با ارائه مقالاتشان در مجلات معتبر علمی با این موسسه ارتباط دارند، تنها شش هزار و چهارصد نفر به عنوان دانشمند بینالمللی در رشتههای مختلف علمی انتخاب شدهاند که سهم ایران از این تعداد تنها 12 نفر است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طبق استانداردهای مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، با توجه به جمعیت کنونی کشور ایران، این تعداد میبایست به 700 نفر برسد.
دکتر زلفی گل با تاکید بر ضرورت توجه جدی به این مساله، تحقق سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی براساس قانون برنامه چهارم را که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند از ضرورتهای جدی و تعیینکننده در ارتقای جایگاه علمی کشور و افزایش شمار پژوهشگران برجسته و بینالمللی کشور عنوان کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: ثمره تحقق بودجه پژوهش، تامین امکانات، آزمایشگاهها، کارگاهها و تجهیزات مناسب و فراهم کردن بسترهای لازم برای جذب پژوهشگران و نخبگان کشور و عدم تحقق آن به معنای بیتوجهی و بیاعتقادی برخی مسئولان به پژوهش است.
دکتر زلفیگل خاطرنشان کرد: این مساله در نهایت میتواند زمینهساز خروج فکری و فیزیکی نخبگان از کشور باشد که این ظلمی بزرگ در حق ملت و کشور است.