در حال حاضر میزان سرمایهگذاری صنعت در تحقیقات بیش از گذشته وابسته به نتایج تحقیقات است و این تحقیقات به دلیل تجدید ساختار در صنایع و برجسته شدن نقش اقتصاد، مدیریت و کامپیوتر در آنها چند وجهی شده است.
بهادر نژاد، مدیر پروژه راهاندازی موسسه مطالعات تنظیم مقررات در صنایع زیربنایی، در گفتوگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب افزود: هم اکنون در بسیاری از کشورها تجدید ساختار و مقرراتزدایی به عنوان یک نیاز مهم برای کاهش قیمت کالای تولیدی صنایع زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز، مخابرات و پست و همچنین توسعه عملکرد فنی و اقتصادی این صنایع پذیرفته شده و مورد استفاده قرار گرفته است؛ در این راستا بسیاری از زمینههای مختلف در بهرهبرداری و کنترل سیستمها دچار تغییرات شده و نیازهای جدیدی را در بررسی قابلیت اعتماد، کنترل، امنیت و کیفیت موجب شده است؛ لذا دانشگاهها نیز تحت فشار بودهاند تا فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را به این سمت سوق دهند تا بتوانند پاسخگوی موضوعات جدید و پیش رو باشند.
وی تصریح کرد: صنعت تجدید ساختار یافته همچنین نیاز به فارغالتحصیلان همه فن حریف آشنا به دانش فنی مهندسی، مدیریت، اقتصاد و کامپیوتر دارد که در این زمینه نیز دانشگاهها نقش حیاتی در پشتیبانی اساسی از فرآیند تجدید ساختار دارند و به طراحی و اجرای دورهها و برنامههای آموزشی جدید اقدام کردهاند.
بهادر نژاد، همکاری دانشگاهها در این زمینه را دارای فواید متقابل برای هر دو طرف دانست و گفت: صنایع از نتایج مطالعات تحلیلی، توسعه مدلها و شبیهسازیهایی که به مشکلات حل نشده آنها میپردازد، سود میبرند و در مقابل دانشگاه ها نیز از تعامل نزدیک با سیستمهای واقعی بهرهمند میشوند.
وی یادآور شد: صنعت برق ایران با تحولات عمده ساختاری مواجه بوده است و بازار برق ایران نیازمند خدمات آموزشی و پژوهشی فراوان در زمینه تجدید ساختار و تنظم مقررات مربوط است و البته سایر صنایع زیربنایی کشور نیز در آینده نه چندان دور اقدام به تجدید ساختار و مقررات زدایی خواهند کرد و خدمات آنها به کالاهایی تبدیل خواهند شد که در بازارهای رقابتی مرتبط خرید و فروش خواهند شد.
مدیر پروژه راهاندازی موسسه مطالعات تنظیم مقررات در صنایع زیربنایی در پایان به برخی از وظایف موسسه مطالعات تنظیم مقررات در صنایع زیربنایی اشاره کرد که اهم آن، ایجاد مرکز مطالعات بازار برق ایران، بررسی و تعیین اولویتهای تحقیقاتی در بازار برق ایران، انجام پروژههای تحقیقاتی در زمینههای مختلف بازار برق ایران، برگزاری سمینارها، کارگاههای آموزشی و کنفرانسهای علمی ملی و بینالمللی در زمینه بازار برق، برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت در سطح داخلی و بینالمللی به منظور رشد و توسعه نیروی انسانی بازار برق ایران و برگزاری آزمونهای مورد نیاز این بازار است.