سومین کنگره بین المللی "همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی" از 21 تا 23 آذر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برپا شده است.
دکتر تقی ترابی، رئیس سومین کنگره بین المللی همکاری های دولت دانشگاه و صنعت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: این کنگره برای ارایه الگوی مفهومی از عوامل موثر بر اثربخشی همکاری های بین المللی سازمان میان دولت، دانشگاه و صنعت برگزار می شود.
وی گفت: بررسی چشم انداز 20 ساله، پارک های علم و فناوری، آسیب شناسی مبانی ارتباط دانشگاه و صنعت، بررسی چالش های پژوهشی و راهبردهای فکری توسعه ملی از جمله موضوعات مورد بحث در این سمینار است.
وی ادامه داد: این سمینار در مقایسه با کنگره های برگزار شده قبلی متفاوت و متنوع تر است و اثرات جهانی شدن رابطه بین صنعت و دانشگاه در کشور را بررسی می کند.
دکتر ترابی تاکید کرد: 500 مقاله به این سمینار ارسال شده است که 40 مقاله به صورت سخنرانی ارایه می شود.
وی بررسی آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی از دیدگاه فناوری و تقویت ارتباط با صنعت و دانشگاه را از دیگر محورهای این سمینار برشمرد و یادآور شد: نقش دولت، دانشگاه و صنعت در تقویت نوآوری و نظام ملی نوآوری در ایران و بحث مدیریت و نقش دولت در قابلیت های هماهنگی بین دانشگاه و صنعت مهم است که در این کنگره بررسی می شود.
فرانسه به نقل از خبرگزاری مهر: انواع مختلف موسسات آموزش عالی فرانسه شامل دانشگاه ها، موسسات دانشگاهی فنی، انستیتوهای پلی تکنیک ملی، موسسات پیشرفته، کالج های پیشرفته تربیت معلم، دانشکده های مهندسی، کالج های پیشرفته مدیریت تجاری و بازرگانی، کالج های پیشرفته علمی (Grandes Ecoles)، دانشکده های معماری، موسسات آموزش عالی کاتولیک، انستیتوهای هنر آموزش عالی، انستیتوهای معماری آموزش عالی، دانشکده های ملی دامپزشکی، انستیتوهای مطالعات سیاسی، انستیتوهای دانشگاهی تربیت معلمی و Lycée است.
اوکراین به نقل از خبرگزاری مهر: انواع مختلف موسسات آموزش عالی در اوکراین دانشگاه ها، مراکز آکادمیک، انستیتوها، هنرستان ها و کالج ها است.
دانشگاه های اوکراین به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شود که مدارک دانشگاه های دولتی در هر مقطع معتبر برای کلیه دانشگاه های دولتی است. در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی اوکراین در کی اف پایتخت این کشور قرار دارد
عربستان به نقل از خبرگزاری مهر: عربستان انواع مختلف موسسات آموزش عالی در عربستان سعودی شامل دانشگاه ها، کالج های تربیت معلم، انستیتوهای آموزش عالی و کالج های فنی است.
منبع: قطب علمی اقتصاد توسعه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
هم زمان با بحثهای خصوصیسازی در امریکا و اروپا٬ موضوع تشکیل قطبهای علمی مطرح و به موازات آن بحث خودگردانی دانشگاهها نیز مطرح شده است. این مباحث انگیزه ای برای تشکیل قطبهای علمی بوده است. در آن زمان٬ سهم بودجه دولتی دانشگاهها کاهش یافت و تشکیل قطبهای علمی از بخش خصوصی آغاز شد و هدف آن ارائه مشاوره به دولتها در زمینه راهکارهای اقتصادی و عقد قراردادهای دولتی بوده است. از لحاظ ساختاری٬ از دانشگاهها و مراکز علمی پیشرفته٬ مراکزی با عنوان تفوق مرکزی تشکیل شد که مسئولیت کمک به رفع مشکلات و نیازهای علمی و عملی مختلف دولت را برای اجرای برنامهها به عهده گرفتند. در ایران نیز در آستانه تدوین برنامه سوم توسعه اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت و شاخصهی علمی کشور با شاخصهای سایر کشورها (کشورهای پیشرفته و در حال توسعه)٬ مقایسه و فاصله محسوس بین عملکرد این شاخصها در ایران با سایر کشورها مشخص شد. برای رفع شکافهای علمی موجود٬ ایده ایجاد قطبهای علمی مطرح شد. از آنجا که با توجه به محدودیتهای مالی و انسانی همه دانشگاهها نمیتوانند در سطح استانداردهای بینالمللی فعالیت کنند٬ پیشنهاد شد در رشتههایی که در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات دارای مزیت نسبی هستند٬ از طریق پشتیبانی مالی و غیرمالی قطبهای علمی تشکیل شود.
منبع: شریف نیوز
بر اساس آمار موجود از قطبهای علمی کشور بالاترین استانداردهای علمی کشور در گروه فنی و مهندسی قرار دارد.
به گزارش فارس، هر گروه علمی که دارای فعالیتهای برجسته ای در زمینه آموزشی، پژوهشی، همکاریهای علمی و بین المللی بوده و از استانداردهای علمی بالا برخوردار باشد، قطب علمی نامیده میشود.
این گزارش حاکی است در حال حاضر 68 قطب علمی در دانشگاههای مختلف کشور شناسایی شده اند که بیشترین آنها در گروه فنی و مهندسی به تعداد 26 قطب علمی، وجود دارد.
همچنین طی تحقیقات صورت پذیرفته از آمار قطبهای شناسایی شده 12 قطب علمی به گروه علوم انسانی و هنر، 12 قطب علمی به گروه پایه و 18 قطب علمی به گروه کشاورزی مربوط میشود.