دفتر استانداردها و معیارهای فنی شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران٬در یک اقدام بسیار موثر و مفید٬ در حال تکمیل فهرست و مشخصات کارشناسان آب ایران است. این فهرست همه کارشناسان آب را در موسسات و دانشگاههای گوناگون کشور دربر می گیرد و اسامی آنان را به صورت الفبایی٬ با بیان نام٬ نام خانوادگی ٬ تحصیلات ٬ رشته ٬ تخصص و موسسه متبوع آنان ارائه می کند.
در این بانک اطلاعاتی گسترده٬ امکان جستجو از طریق نام٬ نام خانوادگی ٬ رشته و تخصص کارشناسان آب ایران وجود دارد. با توجه به اهمیت این بانک در بهره گیری از توان علمی و عملی کارشناسان به ویژه در امور آموزشی و پژوهشی٬ شایسته است:
۱- همه کارشناسانی که نام و مشخصاتشان هنوز در این بانک ثبت نشده است (منجمله اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق)٬ در صورت تمایل از طریق ارسال اطلاعات فوق الذکر به صورت مستقیم یا از طریق وبلاگ حاضر و یا مجاری دیگر٬ نسبت به ثبت اطلاعات خود و تکمیل این بانک اقدام کنند.
۲- بانک های مشابه در زمینه های تخصصی دیگر در سطح ملی ایجاد شود و در اختیار همگان قرار گیرد.
۳- تماس مستقیم با کارشناسان (مثلا با درج پست الکترونیک) امکانپذیر شود.
از صحبتهای دکتر منصور کبگانیان معاون پژوهشی وزیر علوم در جشنواره پژوهش و فنآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر می توان نتیجه گرفت:
۱- دانشگاههای ما جزو فهرست ٥٠٠ دانشگاه برتر دنیا نیستند.
۲- در میان ۲۰ دانشگاه برتر کشورهای اسلامی که قرار است مورد حمایت سازمان آیسسکو قرار گیرند تا برای ورود به رقابتهای جهانی آماده شوند٬ کشور ما فقط ۲ سهم به خود اختصاص داده است٬ در حالی که ۱۰ دانشگاه ترکیه در این طرح پذیرفته شده اند.
۳- تولید مقاله علمی در کشور٬ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.
اما چرا چنین است؟ شاید دلایل زیر مورد نظر دکتر کبگانیان باشد:
۱- در سالهای گذشته٬ ما به این رتبه بندی ها اهمیت نمی داده ایم.
۲- اطلاع رسانی دانشگاههای ما ضعیف است و نه تنها سایتهای بین المللی٬ بلکه اعضای هیات علمی یک دانشگاه نیز از پیشرفتها و تواناییهای یکدیگر خبر ندارند.
۳- صنعت ما عادت ندارد برای پژوهش های مورد نیاز خود٬ به دانشگاههای داخلی روی بیاورد.
۴- آمار فعالیتهای علمی و پژوهشی یک دانشگاه واحد (مثلا شهید بهشتی) در دو وزارتخانه علوم و بهداشت تحت عنوان دو دانشگاه مختلف گزارش می شده است که طبعا در کاهش رتبه موثر است.
۵- ماده ٥٠ قانون توسعه چهارم مبنی بر حمایت از دانشگاههای مادر در راستای ارتقای جایگاه بین المللی آنها و پیگیری تحقق آن در بودجه به صورت جدی پیگیری نشده است.
۶- برخی وزارتخانهها با مجوزی که برای پژوهشگاههای عریض و طویل و بدون بازده علمی خود گرفتهاند٬ بودجه پژوهش را در دستگاه خود خرج میکنند و بودجههایی که به دانشگاهها میرود با ظرفیت بالای دانشگاهها تناسب ندارد.
۷- در سال جاری٬ بودجه متمرکز حمایت از مقالات ISI حذف شده است و امسال سازمان مدیریت٬ برای این مقالات و برای انجمنهای علمی بودجه حمایتی تخصیص نداده است.
به عقیده دکتر بهزاد سلطانی دبیر هفتمین جشنواره پژوهش و فن آوری کشور٬ برای تعیین اثربخشی نخست باید تعداد پژوهشگران یک دانشگاه یا مرکز علمی را درنظر بگیریم:
تعداد پژوهشگران هر مرکز علمی = تعداد اعضای هیات علمی آن مرکز + تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی (با ضریب کمتر از یک)
الف - شاخص های تعیین کننده اثربخشی پژوهشی:
۱- تعداد مقالات معتبر علمی نسبت به تعداد پژوهشگران
۲- تعداد ثبت اختراع نسبت به تعداد پژوهشگران
۳- حجم درآمدهای پژوهشی از خارج از دانشگاه به بودجه دولتی
ب - شاخص های تعیین کننده کارایی پژوهشی:
۱- نسبت کتب تالیفی به تعداد پژوهشگران
۲- نسبت کتب ترجمه شده به تعداد پژوهشگران
۳- نسبت انواع مقالهها به تعداد پژوهشگران
۴- نسبت پایان نامهها به تعداد پژوهشگران
۵- نسبت گزارشهای علمی به تعداد پژوهشگران
۶- نسبت آثار بدیع و ارزنده به تعداد پژوهشگران
۷- نسبت اختراع و اکتشاف به تعداد پژوهشگران
استخراج از متن خبر ایسنا