اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

فهرست و مشخصات کارشناسان آب ایران

دفتر استانداردها و معیارهای فنی شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران٬‌در یک اقدام بسیار موثر و مفید٬ در حال تکمیل فهرست و مشخصات کارشناسان آب ایران است. این فهرست همه کارشناسان آب را در موسسات و دانشگاههای گوناگون کشور دربر می گیرد و اسامی آنان را به صورت الفبایی٬ با بیان نام٬ نام خانوادگی ٬ تحصیلات ٬ رشته ٬ تخصص و موسسه متبوع آنان ارائه می کند.

در این بانک اطلاعاتی گسترده٬ امکان جستجو از طریق نام٬ نام خانوادگی ٬ رشته و تخصص کارشناسان آب ایران وجود دارد. با توجه به اهمیت این بانک در بهره گیری از توان علمی و عملی کارشناسان به ویژه در امور آموزشی و پژوهشی٬ شایسته است:

۱- همه کارشناسانی که نام و مشخصاتشان هنوز در این بانک ثبت نشده است (منجمله اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق)٬‌ در صورت تمایل از طریق ارسال اطلاعات فوق الذکر به صورت مستقیم یا از طریق وبلاگ حاضر و یا مجاری دیگر٬ نسبت به ثبت اطلاعات خود و تکمیل این بانک اقدام کنند.

۲- بانک های مشابه در زمینه های تخصصی دیگر در سطح ملی ایجاد شود و در اختیار همگان قرار گیرد.

۳- تماس مستقیم با کارشناسان (مثلا با درج پست الکترونیک) امکانپذیر شود.

چرا دانشگاه‌های ایران جزو فهرست ‌٥٠٠ دانشگاه برتر دنیا نیستند؟

از صحبتهای دکتر منصور کبگانیان معاون پژوهشی وزیر علوم در جشنواره پژوهش و فن‌آوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر می توان نتیجه گرفت:

۱- دانشگاه‌های ما جزو فهرست ‌٥٠٠ دانشگاه برتر دنیا نیستند.

۲- در میان ۲۰ ‬دانشگاه برتر کشورهای اسلامی که قرار است مورد حمایت سازمان آیسسکو قرار گیرند تا برای ورود به رقابتهای جهانی آماده شوند٬ کشور ما فقط ۲ سهم به خود اختصاص داده است٬ در حالی که ۱۰ دانشگاه ترکیه در این طرح پذیرفته شده اند.

۳- تولید مقاله علمی در کشور٬ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

اما چرا چنین است؟ شاید دلایل زیر مورد نظر دکتر کبگانیان باشد:

۱- در سالهای گذشته٬ ما به این رتبه بندی ها اهمیت نمی داده ایم.

۲- اطلاع رسانی دانشگاههای ما ضعیف است و نه تنها سایتهای بین المللی٬ بلکه اعضای هیات علمی یک دانشگاه نیز از پیشرفتها و تواناییهای یکدیگر خبر ندارند.

۳- صنعت ما عادت ندارد برای پژوهش های مورد نیاز خود٬‌ به دانشگاههای داخلی روی بیاورد.

۴- آمار فعالیتهای علمی و پژوهشی یک دانشگاه واحد (مثلا شهید بهشتی) در دو وزارتخانه علوم و بهداشت تحت عنوان دو دانشگاه مختلف گزارش می شده است که طبعا در کاهش رتبه موثر است.

۵- ماده ‌٥٠ قانون توسعه چهارم مبنی بر حمایت از دانشگاههای مادر در راستای ارتقای جایگاه بین المللی آنها و پیگیری تحقق آن در بودجه به صورت جدی پیگیری نشده است.

۶- برخی وزارتخانه‌ها با مجوزی که برای پژوهشگاه‌های عریض و طویل و بدون بازده علمی خود گرفته‌اند٬ بودجه پژوهش را در دستگاه خود خرج می‌کنند و بودجه‌هایی که به دانشگاهها می‌رود با ظرفیت بالای دانشگاهها تناسب ندارد.

۷- در سال جاری٬ بودجه متمرکز حمایت از مقالات ISI حذف شده است و امسال سازمان مدیریت٬‌ برای این مقالات و برای انجمنهای علمی بودجه حمایتی تخصیص نداده است.

آیا دانشگاه شما از نظر پژوهشی اثربخش است؟ آیا کارا است؟

به عقیده دکتر بهزاد سلطانی دبیر هفتمین جشنواره پژوهش و فن آوری کشور٬‌ برای تعیین اثربخشی نخست باید تعداد پژوهشگران یک دانشگاه یا مرکز علمی را درنظر بگیریم:

تعداد پژوهشگران هر مرکز علمی = تعداد اعضای هیات علمی آن مرکز + تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی (با ضریب کمتر از یک)

الف - شاخص های تعیین کننده اثربخشی پژوهشی:

۱- تعداد مقالات معتبر علمی نسبت به تعداد پژوهشگران

۲- تعداد ثبت اختراع نسبت به تعداد پژوهشگران

۳- حجم درآمدهای پژوهشی از خارج از دانشگاه به بودجه دولتی

ب - شاخص های تعیین کننده کارایی پژوهشی:

۱- نسبت کتب تالیفی به تعداد پژوهشگران

۲- نسبت کتب ترجمه شده به تعداد پژوهشگران

۳- نسبت انواع مقاله‌ها به تعداد پژوهشگران

۴-  نسبت پایان نامه‌ها به تعداد پژوهشگران

۵- نسبت گزارشهای علمی به تعداد پژوهشگران

۶- نسبت آثار بدیع و ارزنده به تعداد پژوهشگران

۷- نسبت اختراع و اکتشاف به تعداد پژوهشگران

استخراج از متن خبر ایسنا