اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

راهکارهایی برای آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی در موسسه

نوشته زیر از طریق خانم ماندانا دارابی در اختیار هفته نامه موقت IEHT قرار گرفته است:

 

 

راهکارهایی برای آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی

 در موسسه و مجتمع‌های تابعه

 

خلیل جنت دوست عضو هیئت علمی

مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی آذربایجان

 

از مهمترین ماموریت‌های موسسه و مجتمع‌های تابعه، آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی صنعت آب و برق است. مدیریت این مهم با توجه به رشد سریع تاسیسات شبکه‌های برق و آب در کشور ایران و پیچیده شدن روز به روز فن‌آوری‌های مرتبط با این صنایع مستلزم استراتژی مشخص و شیوه‌های کاری علمی و کارا می‌باشد. با عنایت به تدوین استراتژی‌ و راهبردهای موسسه، در این مختصر، پاره‌ای از روش‌های کاری موثر در اجرای دوره‌های آموزشی کاربردی بیان می‌شود.

1-  نیازسنجی واقعی از شرکت‌های آب و برق با کمک شرکت‌ها

این مهم می تواند هم از کانال کمیته های فنی و تخصصی موجود در موسسه با دعوت از کارشناسان و مدیران آموزش شرکت‌های آب و برق صورت گیرد، و هم به طور منطقه‌ای توسط مجتمع‌های تابعه و با همکاری و مساعدت شرکت‌های مناطق انجام شود. باید ارتباط موثر، دائمی و تنگاتنگ با شرکت‌ها از اهم لوازم در این راستا تلقی شود. زمین گیرشدن باعث خواهد شد که زیان‌های زمانی و اقتصادی فراوانی دامن‌گیر موسسه شود.

2-   قبول سفارشات پژوهشی در راستای بسط آموزش‌های کاربردی تخصصی کوتاه‌مدت

سفارشات پژوهشی در راستای بند (1) باید جزو مهمترین وظایف دفاتر پژوهشی تلقی شده و کلیه قوای پژوهشی موسسه و مجتمع‌ها ابتدا درگیر این مهم شوند. بی شک بدون رفع دغدغه‌های مربوط به مدیریت آموزش‌های کوتاه‌مدت، سایر امور دیگر باید فرعی تلقی شوند. لذا در جا زدن و مرحله سوزی نه تنها نگرانی‌ها را رفع نخواهد کرد بلکه تضادهای ساختاری و درون سازمانی نیز تشدید خواهد شد.

3-  مشارکت جمعی توده‌های صف یا سربازان خط مقدم

ایجاد روابط و مشارکت در سطوح هیئت علمی و کارشناسان آموزشی، ضمن ایجاد حسن اعتماد به روند موجود، به طور جوهری و درونی از توسعه معضلات فکری و رفتاری در ساختار تشکیلاتی جلوگیری کرده، از نظر روانی محیط را جهت بسط  و توسعه افکار، جهت اندیشه‌سازی در این حوزه آماده خواهد نمود.

4-  نظارت بر حسن اجرای آموزش‌ها و ارزش‌یابی  پایا steady state

نظارت و ارزیابی از دیگر روش‌های کارا در این زمینه می‌باشد. در راستای اجرای آموزش‌ها مواردی از قبیل صلاحیت مدرسان، اتمام سیلابس‌های نظری و عملی در طول دوره توسط اساتید، ارایه مطالعات موردی case study از صنایع مورد بحث در طول دوره، انجام آزمایشات و عملیات کارگاهی با دستور کار مشخص و تایید شده، ارائه تکالیف آموزشی مناسب برای کارآموزان در طول دوره، باید جدی تلقی گردد. شالوده نظارت و ارزیابی آموزشی دوره باید مبتنی بر موارد مذکور تعیین و عملیاتی شود.

5-  ایجاد ارتباط مستمر و پایا، ارتقای دانش مدرسان و بسط تکنولوژی ملی

 ارتباط در زمینه آموزش‌های کاربردی، با ممالک و شرکت‌های صنعتی جهشی خارق العاده ایجاد می‌نماید زیرا با اینکه ارتباطات مقطعی و موردی می تواند بعضی از نیازها و مشکلات صنعت را به طور موردی حل نماید، اما با توجه به اینکه دانش بشری با سرعت باورنکردنی ارتقا می‌یابد لازم است تا موسسه و مجتمع‌ها ارتباطی مستمر و پایا با نهادهای مولد تکنولوژی فرا مرزی داشته باشند.

برای نمونه ارتباط گروه مهندسی انرژی مجتمع عالی آذربایجان با آژانس همکاری بین المللی ژاپن  Jica (Japan international cooperation agency)  از بارزترین نوع این ارتباطات جهت انتقال تکنولوژی می‌باشد. لذا با داشتن این نوع سوابق ارتباطی مشخص و موثر می‌توان گام‌های بعدی را با شتاب بیشتری برداشت.

6-  نگهداری بعدی کارآموزان « care After »

تاکنون موضوعی به نام پایش و نگهداری کارآموزان بعد از بازگشت به کار در موسسه و مجتمع‌ها لحاظ نشده است. پایش آنها نه تنها وضعیت و میزان اثربخشی کالای ما را مشخص خواهدنمود بلکه باعث خواهد شد تا با اعمال بازخوردهای کسب شده از آن پایش‌ها ذهنیت‌های کاری را در راهبردها پالایش نموده، طرح‌ها و برنامه‌های آتی خود را ارتقا دهیم.

نگهداری بعدی کارآموزان در پیوستگی و مستمر بودن ارتباط موسسه و مجتمع‌ها با شرکت‌های تابعه وزارت نیرو اهمیت فراوان دارد. انتقال سابقه نگهداری کارآموزان در گروه مهندسی انرژی مجتمع آذربایجان به سایر مجتمع‌ها در این زمینه کمک شایانی می‌نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد