اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

راهکارهایی برای آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی در موسسه

نوشته زیر از طریق خانم ماندانا دارابی در اختیار هفته نامه موقت IEHT قرار گرفته است:

 

 

راهکارهایی برای آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی

 در موسسه و مجتمع‌های تابعه

 

خلیل جنت دوست عضو هیئت علمی

مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی آذربایجان

 

از مهمترین ماموریت‌های موسسه و مجتمع‌های تابعه، آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی صنعت آب و برق است. مدیریت این مهم با توجه به رشد سریع تاسیسات شبکه‌های برق و آب در کشور ایران و پیچیده شدن روز به روز فن‌آوری‌های مرتبط با این صنایع مستلزم استراتژی مشخص و شیوه‌های کاری علمی و کارا می‌باشد. با عنایت به تدوین استراتژی‌ و راهبردهای موسسه، در این مختصر، پاره‌ای از روش‌های کاری موثر در اجرای دوره‌های آموزشی کاربردی بیان می‌شود.

1-  نیازسنجی واقعی از شرکت‌های آب و برق با کمک شرکت‌ها

این مهم می تواند هم از کانال کمیته های فنی و تخصصی موجود در موسسه با دعوت از کارشناسان و مدیران آموزش شرکت‌های آب و برق صورت گیرد، و هم به طور منطقه‌ای توسط مجتمع‌های تابعه و با همکاری و مساعدت شرکت‌های مناطق انجام شود. باید ارتباط موثر، دائمی و تنگاتنگ با شرکت‌ها از اهم لوازم در این راستا تلقی شود. زمین گیرشدن باعث خواهد شد که زیان‌های زمانی و اقتصادی فراوانی دامن‌گیر موسسه شود.

2-   قبول سفارشات پژوهشی در راستای بسط آموزش‌های کاربردی تخصصی کوتاه‌مدت

سفارشات پژوهشی در راستای بند (1) باید جزو مهمترین وظایف دفاتر پژوهشی تلقی شده و کلیه قوای پژوهشی موسسه و مجتمع‌ها ابتدا درگیر این مهم شوند. بی شک بدون رفع دغدغه‌های مربوط به مدیریت آموزش‌های کوتاه‌مدت، سایر امور دیگر باید فرعی تلقی شوند. لذا در جا زدن و مرحله سوزی نه تنها نگرانی‌ها را رفع نخواهد کرد بلکه تضادهای ساختاری و درون سازمانی نیز تشدید خواهد شد.

3-  مشارکت جمعی توده‌های صف یا سربازان خط مقدم

ایجاد روابط و مشارکت در سطوح هیئت علمی و کارشناسان آموزشی، ضمن ایجاد حسن اعتماد به روند موجود، به طور جوهری و درونی از توسعه معضلات فکری و رفتاری در ساختار تشکیلاتی جلوگیری کرده، از نظر روانی محیط را جهت بسط  و توسعه افکار، جهت اندیشه‌سازی در این حوزه آماده خواهد نمود.

4-  نظارت بر حسن اجرای آموزش‌ها و ارزش‌یابی  پایا steady state

نظارت و ارزیابی از دیگر روش‌های کارا در این زمینه می‌باشد. در راستای اجرای آموزش‌ها مواردی از قبیل صلاحیت مدرسان، اتمام سیلابس‌های نظری و عملی در طول دوره توسط اساتید، ارایه مطالعات موردی case study از صنایع مورد بحث در طول دوره، انجام آزمایشات و عملیات کارگاهی با دستور کار مشخص و تایید شده، ارائه تکالیف آموزشی مناسب برای کارآموزان در طول دوره، باید جدی تلقی گردد. شالوده نظارت و ارزیابی آموزشی دوره باید مبتنی بر موارد مذکور تعیین و عملیاتی شود.

5-  ایجاد ارتباط مستمر و پایا، ارتقای دانش مدرسان و بسط تکنولوژی ملی

 ارتباط در زمینه آموزش‌های کاربردی، با ممالک و شرکت‌های صنعتی جهشی خارق العاده ایجاد می‌نماید زیرا با اینکه ارتباطات مقطعی و موردی می تواند بعضی از نیازها و مشکلات صنعت را به طور موردی حل نماید، اما با توجه به اینکه دانش بشری با سرعت باورنکردنی ارتقا می‌یابد لازم است تا موسسه و مجتمع‌ها ارتباطی مستمر و پایا با نهادهای مولد تکنولوژی فرا مرزی داشته باشند.

برای نمونه ارتباط گروه مهندسی انرژی مجتمع عالی آذربایجان با آژانس همکاری بین المللی ژاپن  Jica (Japan international cooperation agency)  از بارزترین نوع این ارتباطات جهت انتقال تکنولوژی می‌باشد. لذا با داشتن این نوع سوابق ارتباطی مشخص و موثر می‌توان گام‌های بعدی را با شتاب بیشتری برداشت.

6-  نگهداری بعدی کارآموزان « care After »

تاکنون موضوعی به نام پایش و نگهداری کارآموزان بعد از بازگشت به کار در موسسه و مجتمع‌ها لحاظ نشده است. پایش آنها نه تنها وضعیت و میزان اثربخشی کالای ما را مشخص خواهدنمود بلکه باعث خواهد شد تا با اعمال بازخوردهای کسب شده از آن پایش‌ها ذهنیت‌های کاری را در راهبردها پالایش نموده، طرح‌ها و برنامه‌های آتی خود را ارتقا دهیم.

نگهداری بعدی کارآموزان در پیوستگی و مستمر بودن ارتباط موسسه و مجتمع‌ها با شرکت‌های تابعه وزارت نیرو اهمیت فراوان دارد. انتقال سابقه نگهداری کارآموزان در گروه مهندسی انرژی مجتمع آذربایجان به سایر مجتمع‌ها در این زمینه کمک شایانی می‌نماید.

اولین جلسه شورای آموزشی منطقه گیلان در سال 1386 برگزار شد.

به گزارش فریدون پورسمیعی از روابط عمومی واحد آموزشی گیلان٬ اولین جلسه شورای آموزشی منطقه گیلان در سال جاری با حضور ریاست محترم واحد ، آقای مهندس عرب زاده و مدیران آموزش شرکتهای صنعت آب وبرق استان گیلان در تاریخ 9/2/86 در واحد آموزشی گیلان برگزار گردید .در این جلسه ضمن بررسی تقویم سه ماهه اول دوره های آموزشی در شرکتهای منطقه و همچنین بررسی کمی وکیفی دوره های تخصصی و خاص در واحد گیلان ، تشکیل گروههای کاری علمی –تخصصی به عنوان گروههای آموزشی واحد مطرح گردید که مورد استقبال مدیران آموزش نیز  قرار گرفت.

در این جلسه آقای مهندس عرب زاده ضمن تشریح کامل شرح وظایف  گروههای آموزشی بعنوان گروههای تخصصی در تعیین و تایید دوره ها٬  اظهار امیدواری کردند که با تشکیل این گروهها٬ شاهد رشد چشمگیر در کیفیت دوره های آموزشی در آینده نه چندان دور باشیم. همچنین تشکیل کمیته صلاحیت اساتید در واحد آموزشی از سوی ریاست واحد مطرح شد. این کمیته٬ قبل از شروع دوره ، رزومه و نتیجه ارزشیابی اساتید مورد نظر را مورد ارزیابی قرار می دهد تا سطح استاندارد آموزشی در دوره ها که از اهداف و سیاستهای آموزشی واحد می باشد٬ رعایت گردد.

پرسش یکی از خوانندگان برای انتخاب شغل در صنعت آب و برق

یکی از خوانندگان عزیز، پرسشی را مطرح کرده اند و در ایمیل های متقابلی که در این هفته با ایشان مبادله شد،  این پرسش به تدریج تشریح شده است. اکنون این دوست عزیز در انتظار دریافت پاسخ های دقیق تر و مشخص تر هستند. لطفاً در صورتی که می توانید ایشان را در این زمینه راهنمایی کنید، از کمک دریغ نفرمایید.

خلاصه این مکاتبات در زیر تقدیم می شود. این مطلب از آن رو به اختصار مطرح می شود که اولاً وقت شما عزیزان زیاد گرفته نشود (به همین دلیل تعارفات معمول و تشکرها و ... حذف شده است) و ثانیاً طبق خواست این خواننده محترم، ایشان ناشناس بمانند (لذا مواردی نظیر نام ایشان، رشته ای که قرار است برای تحصیلات تکمیلی دنبال کنند، مشخصات نیروگاه و شرکت آب و فاضلاب و ... حذف شده است).

اما مطلب به این دلیل درج می شود که اولاً با توضیحات شما، مشکل ایشان حل شود. ثانیاً سایر خوانندگان با این شیوه پرسش و پاسخ ما آشنا شوند. ثالثاً مدیران و کارشناسان نه تنها به این امکان برای تعامل با جوانان ما توجه بفرمایند، بلکه شاید از آن برای نوعی نیاز سنجی استفاده کنند و فرضاً دوره کوتاه مدتی برای آشنایی فارغ التحصیلان جوان با امکانات و شرایط شغل های گوناگون در صنعت آب و برق، آشنا شوند.

اینک خلاصه برخی از ایمیل ها به ترتیب تاریخ:

------

این یک سئوال خصوصی است. لطفاً از درج آن در سایت یا جای دیگر خودداری فرمایید.

اینجانب فارغ التحصیل رشته مکانیک هستم. نظر به تمایل به کار در وزارت نیرو، و با پیگیری هایی که کرده ام، می توانم در نیروگاه یا در شرکت آب و فاضلاب کار کنم. اما متاسفانه نمی توانم بین این دو شغل انتخاب کنم. شما کدامیک را توصیه می کنید؟

------

  1. حقوق و مزایا (لااقل در سالهای اولیه) یکسان خواهد بود.
  2. کار نیروگاه سخت تر است.
  3. مکان نیروگاهها تقریباً دور از شهر است و فضای خشک و سختی دارد.
  4. اگر مکانیک نیروگاه نخوانده باشید، فعلاً شما را در نیروگاه به عنوان وردست می گذارند.
  5. در آب و فاضلاب (آبفا) تقریباً شما از معدود مهندسان مکانیک خواهید بود. پس بیشتر تحویلتان می گیرند!
  6. به همین دلیل در آلفا تقریباً چیز زیادی از مهندسان یاد نخواهید گرفت.

 

پس می بینید که انتخاب، دقیقاً به روحیه شما بستگی دارد. من اگر در شرایط شما بودم، نیروگاه را انتخاب می کردم.

------

راستش من از این سازمانها یک تصور ذهنی داشتم که می خواستم با شما در میان بگذارم تا بدانم درست فکر کرده ام یا خیر: گمان می کنم یک مهندس در شرکت آبفا می تواند به سرعت با کار پیمانکاران آشنا شود و خودش هم در ضمن کار، یک شرکت خصوصی در ارتباط با آب و فاضلاب بزند. آیا این فکر درست است؟ آیا در یک نیروگاه در حال بهره برداری هم این بحث می تواند صادق باشد؟ آیا چنین نیروگاهی با هیچ پیمانکار مکانیکی در بخش خصوصی کار می کند؟

و آیا اگر مثلاً مرا در واحد شیفت نیروگاه استخدام کنند، در آینده امکان تغییر واحد کاری برایم وجود دارد؟ مثلاً بعد از یک مدت می توانم به دفتر فنی بروم؟

------

من یک دعوت نامه برای اشتراک هفته نامه دیجیتال، خدمت شما می فرستم. اگر دوست داشتید، join را بزنید و مراحل را طی کنید تا مشترک شوید.

ضمناً فکر نمی کنم اشکالی داشته باشد که شما پرسش خود را در هفته نامه مطرح کنید تا افراد بیشتری بخوانند و کسانی که تجربه و تخصص بیشتری در این زمینه دارند، راهنمایی کنند. البته می توانید پرسش خود را با امضاء محفوظ مطرح کنید تا کسی اسم شما را نبیند.

------

با عرض سلام و سپاس از راهنمایی شما

پیرو فرمایش شما من در IEHT عضو شدم. ولی متاسفانه لینکی مربوط به مطرح کردن سئوال در زمینه مشکل خود ندیدم.

------

سلام به امضاء محفوظ عزیز،

شما می توانید پرسش های خود را در حال حاضر از طریق ارسال به ایمیل من مطرح کنید. هرجا هم خواستید امضاء محفوظ باشید، در پایان نامه بنویسید تا من نام شما یا ایمیل شما را ذکر نکنم.

همچنین می توانید در یکی از وبلاگهای سه گانه، در مورد هر یادداشت در قسمت اظهار نظر آن مطلبتان را با خط فارسی بنویسید و اگر خواستید نامتان درج نشود، در پایان به من یادآوری کنید که امضاء محفوظ است.

در آینده امکانات بیشتری ایجاد می شود تا بتوانید در همان هفته نامه اظهار نظر کنید.

آیا می خواهید آنچه را مطرح کرده اید و پاسخ های بنده، در آن وبلاگها و در هفته نامه درج شود تا سایر دوستان هم بخوانند و اگر نظری داشتند بگویند؟ اگر جوابتان مثبت است، بگویید با نام و لینک به ایمیل شما باشد یا امضاء محفوظ؟

------

با سلام و تشکر از همراهی شما

خیلی ممنون می شوم اگر سئوالاتم جایی درج شود که متخصصان امر پاسخ بدهند و یک ذهنیت درست پیدا کنم تا تصمیم شایسته بگیرم. ولی موکداً این خواهش را دارم که نام و ایمیل من ذکر نشود و به صورت امضاء محفوظ باشد. خیلی ممنون می شوم اگر نامم پیش شما امانت باشد.

یک خواهش دیگر هم داشتم که هرکجا درج می شود لینک آن را برایم ارسال کنید تا من بتوانم جوابهای دیگر دوستان را دنبال کنم.