در ۲۳ خرداد ۸۶ دکتر افضلیان ضمن ابلاغ این برنامه به کلیه مجتمع های عالی آموزشی و پژوهشی و واحدهای آموزشی موسسه نوشتند:
این برنامه ـ که پیرو ابلاغ وزیر محترم نیرو ـ با مشارکت و همفکری متخصصان موسسه و صاحبنظران صنعت آب و برق طی یک سال کار فشرده آماده شده است، راهنمای مدیران و مسؤولان موسسه در کلیه برنامه ریزیها و تصمیم گیری میباشد. اجرای دقیق راهکارهای اشاره شده در برنامه مورد انتظار است.
در اینجا خلاصه ای از برنامه راهبردی موسسه ارائه می شود:
مقدمه
برنامه راهبردی مؤسسه در پی دستور وزیر محترم نیرو و بنا بر تصمیم مؤسسه و با مشاوره شرکت توسعه خدمات مدیریت بهار با استفاده از مدل برایسون در قالب کمیته راهبردی با 12 نفر عضو با صرف وقت حدود 30 جلسه 8 ساعته در سال 1385 تهیه شده است.
در فرایند برنامهریزی، ابتدا وظایف سازمانی و ذینفعان مؤسسه تحلیل شدند و بر اساس اطلاعات حاصل و تحلیلهای بیشتر، مأموریت مؤسسه تنظیم شد. سپس محیط خارجی و داخلی سازمان تحلیل شدند. مجموع اطلاعات حاصل در تعیین موضوعات راهبردی پیش روی مؤسسه استفاده گردید و سپس برای هر یک از موضوعات راهبردی یک یا چند راهبرد انتخاب شد. برای تحقق هر راهبرد نیز در صورت نیاز یک یا چند راهکار تعیین شد. در پایان با فرض اینکه مؤسسه در جهت اجرای برنامه راهبردی خود گام بردارد دورنمای موفقیت مؤسسه بر اساس راهبردها و راهکارهای تحقق یافته تنظیم شد.
²تعاریف
آموزشهای علمی- کاربردی: آموزشهای علمی-کاربردی یا آموزشهای فناوری(Technology Training) آموزشهایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار، ایجاد مهارتها، افزایش بهرهوری، به هنگام کردن و ارتقاء معلومات و تجارب شاغلان، رشد استعدادهای بارز و به فعلیت درآوردن استعدادهای نهفته برای تصدی مشاغل و حرف گوناگون انجام میشود تا توانایی افراد را برای انجام دادن کاری که به آنان محول میشود به سطح مطلوب برساند. آموزشهای علمی-کاربردی اعم است از آموزشهای فنی-حرفهای خارج از نظام آموزش رسمی کشور که عمدتاً به صورت کوتاهمدت به اجرا در میآید و آموزشهایی که در قالب نظام آموزش رسمی کشور در یکی از مقاطع سلسله مراتب آموزشی (آموزش متوسطه و آموزش عالی) اجراء و به دریافت مدرک تحصیلی منجر میشود (دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی 1373، ص 5). نظام آموزشهای علمی ـ کاربردی در کنار نظام آموزش عالی در سالهای اخیر تعریف و تثبیت شده است.
بسته آموزشی (Instructional Package): مجموعهای نظامیافته از مؤلفههای آموزشی مشتمل بر مواد آموزشی، پیشآزمون و پسآزمون، راهنمای یادگیرنده و راهنمای مدرس که با استفاده از فناوریهای گوناگون دیداری و شنیداری و با هدف تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری به صورت یک کل واحد تهیه میشود.
صنعت آب و برق: شامل کلیه مؤسسات، شرکتها، سازمانها و صنایع دولتی، تعاونی و خصوصی است که به نحوی در شاخههای زیر فعالیت میکنند:
- تولید، انتقال و توزیع برق
- تأمین، انتقال و توزیع آب
- جمعآوری و دفع فاضلاب شهری و روستایی
- بهینهسازی تولید و مصرف انرژی
- ساخت، بهرهبرداری و نگهداری از تجهیزات و تأسیسات صنایع آب، برق و فاضلاب
- کلیه فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی که حول محورهای فوق انجام میشود
- زمینههای مرتبط شامل کلیه فعالیتهای مرتبط با صنعت آب و برق
²وظایف سازمانی
³ قلمرو وظایف رسمی و غیررسمی
(1) قلمرو جغرافیایی: ملی، منطقهای و بینالمللی
(2) جامعه فراگیران: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی
(3) قلمرو موضوعی: صنعت آب و برق
³ وظایف رسمی (برگرفته از اساسنامه مؤسسه بر اساس مجوز شماره 3322/22 مورخ 1/81/79 شورای گسترش آموزش عالی)
(4) اجرای دورههای آموزشی کوتاهمدت علمی-کاربردی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
(5) پذیرش دانشجو در دورههای آموزشی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
(6) انجام پژوهشهای علمی- کاربردی به منظور ارتقاء دورههای آموزشی
تبصره: در موارد خاص، ادامه فعالیت آموزشی در مقاطع بالاتر با اخذ مجوزهای لازم امکانپذیر خواهد بود.
³ وظایف غیررسمی
(1) آموزش
(1- 1) نیازسنجی آموزشی
(1- 2) طراحی دورههای آموزشی
(1- 3) تولید بستههای آموزشی
(1- 4) ارزشیابی دورههای آموزشی
(1- 5) ارائه آموزشهای همگانی
(1- 6) اطلاعرسانی روند تحول جهانی فنآوری صنعت آب و برق
(2) پژوهش
(2- 1) شناسایی و بررسی مشکلات صنعت آب و برق و ارائه راه حل در قالب برنامه یا طرح پژوهشی
(2- 2) انجام طرحهای پژوهشی و ارائه نتایج آن
(2- 3) اشاعه فرهنگ پژوهش و نوآوری از طریق برگزاری سمینارها، همایشهای علمی و کارگاههای آموزشی خاص، انتشارات و نظایر آن
(3) خدمات
به منظور ارتقاء کیفیت آموزشهای ارائه شده و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود خدمات زیر قابل ارائه میباشد:
(3- 1) مشاورهای (مانند مطالعه، طراحی، نظارت و موارد مشابه)
(3- 2) فنی و مهندسی (مانند خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، . . .)
(3- 3) پشتیبانی (مانند مدیریت پروژههای آموزشی، مدیریت انتقال فناوری، سنجش سطح دانش، تخصص و مهارت (نظیر برگزاری آزمون)، ایجاد مراکز رشد و . . .)
²ذینفعان
³ ذینفعان خارجی کلیدی به ترتیب اهمیت
(1) معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو
(2) وزیر نیرو
(3) شرکتهای اجرایی
(4) کارآموزان و کارورزان دورههای کوتاهمدت مؤسسه
(5) شرکتهای مادر تخصصی
(6) دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
(7) هیأت عالی ممیزه انتخاب و ارتقاء اعضای هیأت علمی ـ صنعتی (عنوان جدید: هیأت ممیزه مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت نیرو)
³ ذینفعان داخلی کلیدی به ترتیب اهمیت
(1) رئیس مؤسسه
(2) هیأت امنای مؤسسه
(3) شورای مؤسسه
(4) رؤسای مراکز
(5) معاونت آموزشی
(6) اعضای هیأت علمی ـ صنعتی و کارشناسان آموزشی و پژوهشی
²مأموریت مؤسسه
مأموریت مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی صنعت آب و برق، تنها مجری فعالیتهای رسمی آموزشهای عالی علمی ـ کاربردی وزارت نیرو، تدوین و انتقال دانش کاربردی و فناوری روز و ارتقاء مهارتهای موردنیاز صنعت آب و برق در سطح ملی و منطقهای با استفاده از مراکز متعدد و گسترده خود از طریق ارائه آموزشها و پژوهشهای کاربردی، ارتباط با صنعت و کمک به شناسایی و حل مشکلات، نیازسنجی، مستندسازی، اطلاعرسانی و مشاوره است.
²اصول و اعتقادات حرفهای
(1) خدمات آموزشی و پژوهشی کاربردی باکیفیت و اثربخش ارائه کنیم.
(2) اخلاق حرفهای کارکنان صنعت آب و برق را ارتقاء دهیم.
(3) در ارائه دانش فنی موردنیاز صنعت آب و برق احساس مسئولیت کنیم.
(4) آموزشهای مستند ارائه کنیم.
(5) به مشارکت اعضای هیأت علمی ـ صنعتی، کارکنان و فراگیران مؤسسه ارزش نهیم.
(6) افراد کارآفرین برای صنعت آب و برق تربیت کنیم.
(7) به همه ذینفعان احترام بگذاریم و با آنها ارتباط مؤثر، روشن و شفاف برقرار کنیم.
(8) معتقدیم که آموزش کارکنان مؤسسه (و بطور عام کارکنان هر سازمان) سرمایهگذاری است نه هزینه کردن.
(9) معتقدیم که ریسکپذیری و نوآوری بهبود عملکرد را در پی خواهد داشت.
(10) به منزلت فردی و سازمانی کارکنان مؤسسه توجه کنیم.
(11) برای خودآموزی مدرسان مؤسسه ارزش ویژهای قائل هستیم.
²موضوعات راهبردی
(1) ساختار و سیستمهای مؤسسه
(2) فعالیت در حوزههای وظایف غیررسمی
(3) منابع مالی
(4) آموزش
(5) مدرسان مؤسسه
(6) نقش و جایگاه مؤسسه در بین ذینفعان
²راهبردها
³ راهبردهای حوزه ساختار
(1) سیاستگذاری، هماهنگی، ارزیابی و نظارت به صورت متمرکز توسط دفتر مرکزی انجام شود
(2) بر اساس آموزشهای کوتاهمدت سازماندهی شود
(3) پاسخگوی فعالیت در حوزه وظایف غیررسمی باشد
(4) مراکز مؤسسه خودگردان (از جهت مالی و مدیریتی)، کارمحور (ارزیابی عملکرد و پرداخت بر اساس کار) و منطقهای باشند
³ راهبردهای حوزه سیستمها
(1) تجهیز سیستمهای مدیریتی و آموزش به فناوری اطلاعات
(2) استقرار سیستمهای مدیریتی (با رویکرد استانداردهای مدیریت کیفیت)
³ راهبردهای حوزه وظایف غیررسمی
(1) انجام وظایف غیررسمی که درآمد را افزایش دهد
³ راهبردهای حوزه منابع مالی
(1) ایجاد تنوع در منابع درآمد
(2) منطقی کردن تعرفهها
(3) ارتقاء مدیریت مالی مؤسسه
(4) توسعه بازار خدمات و محصولات مؤسسه
³ راهبردهای حوزه آموزش
(1) رقابتی کردن دورههای آموزشی ارائه شده از سوی مؤسسه
(2) تمرکز بر ارائه دورههای آموزشی تخصصی سطوح مختلف
(3) تخصیص ظرفیت مازاد به دورههای بلندمدت مرتبط با صنعت آب و برق
³ راهبردهای حوزه مدرسان مؤسسه
(1) مدیریت (جذب و انتخاب، برنامهریزی، سازماندهی، ارتقاء، ارزیابی) مدرسان مؤسسه متناسب با شرایط، منافع و فعالیتهای مؤسسه
³ راهبردهای حوزه نقش و جایگاه مؤسسه در بین ذینفعان
(1) ارتقاء ارتباطات رسمی سازمانی داخل و خارج مؤسسه
(2) بهبود ارتباطات و تعامل با سیاستگذاران و مراجع ذیربط
(3) ایجاد نظم، آراستگی فیزیکی، فکری و ظاهری با هدف مشتریمداری
²راهکارها
³ راهکارهای حوزه ساختار
(1) بازنگری ساختار سازمانی مؤسسه با توجه به تمامی راهبردها و راهکارهای مطرح شده در برنامه راهبردی
³ راهکارهای حوزه سیستمها
(1) مطالعه و بررسی فرایندها و عملیات صف و ستاد مؤسسه (با منظور نمودن یکپارچگی و ارتباطات موردنیاز) با توجه به راهبردها و راهکارهای مطرح شده در برنامه راهبردی و ارائه طرح کلان منطبق بر مدل تعالی سازمانی برای سیستمها و رویههای موردنیاز
³ راهکارهای حوزه وظایف غیررسمی
(1) تدوین و تنظیم آئیننامهها و دستورالعملهای لازم و مصوب کردن آنها برای اجرای وظایف غیررسمی
³ راهکارهای حوزه منابع مالی
(1) دریافت تسهیلات و امتیازات مالی از مراجع ذیربط ملی و بینالمللی
(2) طراحی و اجرای سیستم قیمتتمام شده و قیمتگذاری
(3) بازنگری در ساختار، سیستم (رویهها و فرایندها) و عملکرد مدیریت مالی مؤسسه و ارائه طرح جامع با توجه به راهکارهای موضوع راهبردی ساختار و سیستمهای مؤسسه
(4) استقرار سیستم بازاریابی در مؤسسه
(5) ارائه دورههای آموزشی به کشورهای همسایه
(6) ارائه خدمات و محصولات موسسه به صنایع مرتبط با صنعت آب و برق در بخش دولتی، خصوصی و عمومی
³ راهکارهای حوزه آموزش
(1) تعریف و تبیین مشخصات رقابتی شدن انواع دورههای آموزشی مؤسسه و ارائه راهکارهای اجرایی آن از ابعاد مدرس، تجهیزات، شیوه و خدمات جانبی
(2) افزایش تدریجی ارائه دورههای آموزشی تخصصی
³ راهکارهای حوزه مدرسان مؤسسه
(1) تبیین مقررات و آئیننامههای لازم برای کادر آموزشی (تماموقت یا مدعو) از جهت شرح وظایف، روش جذب و انتخاب، ارتقاء علمی و اداری و ارزیابی
³ راهکارهای حوزه نقش و جایگاه مؤسسه در بین ذینفعان
(1) ایجاد سایت کارآمد برای اطلاعرسانی در داخل و خارج مؤسسه
(2) مبادله تفاهمنامههای همکاری با مراجع ملی و بینالمللی
(3) تشکیل کمیتههای تخصصی در مراکز آموزشی با مشارکت متخصصان شرکتهای اجرایی
(4) تأسیس دفاتر در خارج از کشور
(5) افزایش کمی و کیفی جلسات شورای منطقهای آموزش و تهیه شرح وظایف مدیران منطبق با آن
(6) حضور رئیس (یا معاون) مؤسسه به عنوان مشاور آموزش شرکتهای مادرتخصصی و رئیس( یا معاون) مجتمع به عنوان مشاور آموزش شرکتهای اجرایی
(7) تشکیل یا حضور در شوراها و کمیتههای کشوری، استانی و منطقه ای
(8) جداسازی فضاهای آموزشی و رفاهی دورههای کوتاهمدت و بلندمدت از یکدیگر
(9) ارتقاء و آموزش نیروهای خدماتی از بعد نحوه رفتار و ارائه خدمات
(10) تهیه و تدوین رویههای یکسان آموزشی، خدماتی و رفتاری مدرسان و کارکنان مؤسسه
(11) ایجاد مراکز آموزشی در نقاط مناسب شهرها
²دورنمای موفقیت مؤسسه
مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی صنعت آب و برق با بیش از ربع قرن تجربه در برگزاری دورههای آموزشی صنعت آب و برق، تنها مؤسسه وابسته به وزارت نیرو است که برای اجرای فعالیتهای رسمی آموزشهای عالی علمی ـ کاربردی وزارت نیرو در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای سیاستهای کلی نظام، برنامه توسعه، چشمانداز بیست ساله کشور و سیاستهای وزارت نیرو فعالیت میکند..
مأموریت اصلی مؤسسه تدوین و انتقال دانش کاربردی و فناوری روز و ارتقاء مهارتهای موردنیاز صنعت آب و برق است. مؤسسه با هدف پاسخگویی به ذینفعان کلیدی خود، علاوه بر ارائه دورههای آموزشی، به وظایف غیررسمی خود توجه داشته و از طریق نیازسنجی آموزشی، تولید محصولات و بستههای آموزشی، مستندسازی، اطلاعرسانی، مشاوره، ارتباط با صنعت و کمک به شناسایی و حل مشکلات صنعت آب و برق نیز در جهت مأموریت خود گام برمیدارد.
مؤسسه با حدود 10 مجتمع عالی در مناطق مختلف کشور که هر یک حدود 40 عضو هیأت علمی دارند با بهرهگیری از آزمایشگاهها و کارگاههای کافی و با تجهیزات متناسب با فناوری روز موردنیاز صنعت آب و برق و همچنین واحدهای استانی با تعداد پرسنل حداقل وظایف خود را به انجام میرساند. ستادی کوچک با عنوان دفتر مرکزی مؤسسه وظیفه هماهنگی و نظارت بر مراکز مؤسسه و همچنین ارتباط با حوزه آموزش وزارت نیرو، هیأت امنا و سایر مراجع ذیربط را به عهده دارد.
مؤسسه با توجه به نقش اساسی پژوهش در ارتقاء سطح کیفی آموزشهای خود، در جهت شناخت و تدوین فناوریهای روز و حل مشکلات صنعت در قالب طرحهای پژوهشی تمام تلاش خود را بکار میگیرد و برای ارتقاء پژوهشمحور مدرسان مؤسسه برنامهریزی میکند.
مؤسسه با توجه به جایگاه و شرایط پیرامونی خود و با رویکرد راهبردی، به صورت فعال در بازار خدمات و محصولات مرتبط با خود وارد میشود و علاوه بر در نظر داشتن کیفیت، اثربخشی، مستند بودن، قیمت مناسب و نیاز مشتریان در ارائه دورهها، به دیگر خواستههای مشتریان نیز توجه کرده و دورههایی قابل رقابت ارائه مینماید و در این راه از روشهای علمی و تخصصی بازاریابی بهره میبرد. همچنین با احساس مسئولیت و توجه به نیاز صنعت آب و برق و ارتقاء کیفیت این صنعت در کشور، تمرکز خود را بر ارائه دورههای آموزشی تخصصی سطوح مختلف صنعت قرار داده و تأکید ویژهای بر دورههای آموزشی کوتاهمدت دارد و برای ارتقاء اخلاق حرفهای کارکنان صنعت و تربیت افراد کارآفرین ارزش زیادی قائل است.
مؤسسه به عنوان یک مشاور آموزشی مجرب همواره ارتباط و تعامل مؤثر خود را با مشتریان، سیاستگذاران و سایر ذینفعان حفظ مینماید و ابزار و فناوری مناسب را به بهترین شکل در این راه به کار میگیرد. همچنین همواره در تقویت و همکاری با مؤسسات مرتبط منطقهای و بینالمللی میکوشد.
مؤسسه با هدف مشتریمداری و پاسخگویی به مشتریان و تکریم آنان، خدمات خود را از جهت فکری، ظاهری و رفتاری به صورت منظم، آراسته، جذاب و روزآمد و همچنین به صورت هماهنگ و یکسان در تمام مراکز آموزشی خود ارائه مینماید.
مؤسسه خدمات و محصولات خود را نه تنها در کشور و در حوزه صنعت آب و برق، بلکه در حوزه کشورهای همسایه و منطقه و صنایع مرتبط با صنعت آب و برق ارائه مینماید.
مجتمعهای عالی مؤسسه، در عین مستقل بودن از جهت مالی و مدیریتی، هماهنگی و یکپارچگی با مؤسسه به عنوان یک کل را حفظ نموده و مجری سیاستهای آن هستند و در ساختاری فعالیت میکنند که به شکل مؤثر پاسخگوی آموزشهای کوتاهمدت و وظایف غیررسمی نیز میباشد.
مؤسسه با تجهیز خود به فناوری اطلاعات و سیستمهای مدیریتی در ابعاد مختلف در انجام وظایف خود توانمند بوده و امور مدیریتی را با حفظ کیفیت، انعطاف، سرعت، انصاف، عدالت، احترام، توجه به منزلت فردی و سازمانی کارکنان و پاسخگویی به همه ذینفعان خارجی و داخلی به انجام میرساند.
مدرسان مؤسسه همچون کل مؤسسه با بهرهگیری از ساختار، ارزیابی، ارتقاء و مدیریت متناسب با فعالیتهای مؤسسه و توجه به خودآموزی و تأکید بر دورههای تخصصی کوتاهمدت و وظایف غیررسمی به گونهای عمل میکنند که به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت، مؤسسه را در پیشبرد مأموریت و راهبردهایش به صورت مؤثر و همسو یاری میرسانند.
یکی از خوانندگان در مورد مقاله ای که راجع به ردیابی تلفن همراه نوشته شده بود پرسیده اند: اگر فردی دارای گوشی باشد وبا ماتماس بگیرد چگونه می توان بدون داشتن گوشی همراه آنرا از نظر موقعیت جغرافیایی شناسایی کرد؟ آیا ما می توانیم بدون داشتن چیزی به عنوان گیرنده (ردیاب ) موقعیت جغرافیایی فرد صاحب گوشی را شناسایی کنیم؟
تا جایی که بنده می دانم این کار ظاهراْ از طریق ردیابی باطری گوشی و با دستگاههای مجهز صورت می گیرد. سایر دوستان می توانند در پاسخگویی به این خواننده عزیز مشارکت کنند.
دوست عزیزم اقای سید علیرضا حجازی در وبلاگ مقالات فناوری اطلاعات و ارتباطات در روز شنبه ۳۰ تیر نوشته اند:
· دانشجویان بیشتری برای ادامه تحصیل مهاجرت می کنند . تا سال 2020 تعداد دانشجویانی که برای گذراندن دوره های دانشگاهی به خارج سفر می کنند سه برابر می شود و از 2 میلیون نفر در سال به 6 میلیون نفر می رسد . دانشجویانی هم که استطاعت مالی برای سفر به کشورهای دیگر را ندارند هر روز بیشتر به سوی فرصت های تحصیلی اینترنتی رو می آورند . تقاضا برای تحصیلات بین المللی اینترنتی و تحصیل از طریق ماهواره یا از طریق سیستم های کنفرانس های ویدئویی تا قبل از سال 2020 ، به اندازۀ 6% نسبت به تحصیل در خارج افزایش می یابد . مجلۀ Tomorrow in Brief ، نوامبر و دسامبر 2004 ، صفحه 2 .
· به اکثریت رسیدن دانشجویان خارجی در کلاس های علمی و مهندسی آمریکا . در سال 1999 ، دانشجویان متولد کشورهای خارجی نیمی از فارغ التحصیلان مهندسی ، ریاضیات و علوم رایانهای آمریکا را تشکیل می دادند ، در حالیکه در دهه 1980 این دانشجویان ، یک سوم کل دانشجویان بودند . مجله Forecasts World Trends & ، نوامبر و دسامبر 2004 ، صفحه 9.
· بقای آموزش دولتی آمریکا یک مبارزه دشوار پیش رو دارد . بر اساس گزارش انجمن ملی آموزش ، اکنون دولت فقط یک دهم از 322 میلیارد دلار هزینه ای که برای تعمیر تسهیلات بیمار مدارس آمریکا ، ساختن تسهیلات جدید و مجهز کردن مدارس با فناوری های مدرن لازم است را تأمین میکند . یکی از نتایج این کوتاهی ، تسریع روند آموزش خصوصی و آموزش در خانه برای کودکان خواهد بود . برگرفته از مقاله جان سی لاند با عنوان" یادگیری در تنهایی ، الگوی جدید آموزش " ، نوامبر و دسامبر 2004 ، صفحه 20 .
· کلاس های درس آینده بدون دیوار ، بدون ساعت و فاقد تفکیک سنی خواهد بود . هر روز تعداد بیشتری از دانش آموزان دبیرستان کلاس درس خود را به خاطر شرکت در کارگاههای بدون شرط سنی و سمینارهایی که کانون علایق خاص آن هاست ترک می کنند . علاوه بر این روش سنتی 9 ماه مدرسه و سه ماه تعطیلی کمرنگ تر می شود . چون دانش آموزان یاد می گیرند با بهره گرفتن از فناوری های سریع و آموزش راه دور ، جلسات "کلاس" درس خود را بر اساس شرایط خود زمانبندی کنند . برگرفته از مقاله جان سی لاند با عنوان "یادگیری در تنهایی : الگوی جدید برای آموزش"، نوامبر و دسامبر 2004 ، صفحه 22 .
· ارسال فوری پیام و پست الکترونیک کودکان را در کلاس درس جلو می اندازد . از نظر برخی معلمان تلفن های همراه و دستیارهای دیجیتالی شخصی موجب عدم تمرکز و پرت شدن حواس کودکان می شود ، ولی در آزمایشی که در دانشگاه دولتی کانزاس انجام شد ، این دستگاهها به دانش آموزان کمک کردند صحبت های معلمان و همکلاسی های خود را با نشاط بیشتری درک کنند . در کلاس های درس مجهز به وسایل دیجیتالی ، آموزگاران می توانند آزمون های فوری ارائه دهند و با دریافت بازخورد فوری برنامه های درسی خود را تنظیم کنند. مجله Forecasts World Trends & ، جولای و اوت 2005 ، صفحه 9 .