منبع: کارگزار روابط عمومی
یکشنبه 28مرداد ماه 1385
آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی
نظر به اهمیت و نقش اساسی مردم در نظام جمهوری اسلامی و لزوم استحکام مردم و مسوولان و رسالت سنگینی که دستگاه های اجرایی در حفظ و گسترش این ارتباط بر عهده دارند و پیرو بخشنامه شماره 33790 مورخ 16/4/1364 نخست وزیر وقت و ابلاغیه مورخ 6/4/1374 معاون اول وقت رییس جمهور، «آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی» به شرح ذیل به تصویب رسید.
«آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی»
ماده 1: در این آیین نامه واژگان در معانی ذیل به کار می روند:
1- روابط عمومی: اداره کل روابط عمومی دستگاه های اجرایی یا واحدهای مشابه
2- شورا: شورای اطلاع رسانی دولت
3- سخنگو: سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران
ماده 2: اجرای سیاست های تبلیغاتی دولت، همکاری با رسانه های گروهی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش های مختلف، برنامه ریزی، تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی سازمان، اجرای مناسب مراسم و مناسبت ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسوولان دستگاه مربوطه از طریق برگزاری جلسات داخلی، افکارسنجی و ... از وظایف عمده روابط عمومی هر وزارتخانه یا سازمان محسوب می گردد.
تبصره 1: شرح وظایف تفصیلی روابط عمومی ها ظرف دو ماه با پیشنهاد سخنگوی دولت از سوی شورای اطلاع رسانی دولت تهیه خواهد شد.
تبصره 2: ادغام واحدهای روابط عمومی و امور بین الملل با یکدگر تنها در صورتی مجاز است که تشکیلات روابط عمومی امکان و قابلیت اجرای کلیه وظایف خود در کنار فعالیت های بین المللی دستگاه را داشته باشد.
ماده 3: امور تبلیغاتی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی و شرکت ها و موسسات دولتی و کلیه دستگاه های مشمول
تبصره: سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت مکلف است به صورت مستمر نظارت لازم را بر اجرای صحیح این سایت ها به عمل آورد.
ماده 4: روابط عمومی هر وزارتخانه، سازمان و دستگاه اجرایی زیر نظر مستقیم بالاترین مقام هر دستگاه اداره و مسوول آن سخنگوی رسمی دستگاه محسوب می گردد.
تبصره 1: انتصاب مسوول روابط عمومی دستگاه های اجرایی در عالی ترین سطح دستگاه از میان افراد دارای خلاقیت، تحرک و آگاهی سیاسی- اجتماعی و آگاهی های رسانه ای با مشورت سخنگو و در بخش های داخلی هر دستگاه با مشورت مسوول روابط عمومی دستگاه مربوطه صورت خواهد گرفت.
تبصره 2: دستگاه های اجرایی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که کلیه فعالیت های قابل انتشار و ارتباطات تمامی بخش های دستگاه به صورت متمرکز از سوی روابط عمومی مرکزی دستگاه صورت پذیرد.
تبصره 3: در صورت تشخیص عالی ترین مقام دستگاه مربوطه، سخنگوی دستگاه از میان معاونین و دیگر مدیران دستگاه مربوطه با رعایت تبصره 1 این ماده صورت خواهد گرفت.
ماده 5: به منظور انسجام بخشی، اتخاذ شیوه های مناسب و وحدت رویه دولت در امور ارتباطی و تبلیغی، مجمع روابط عمومی دستگاه های اجرایی متشکل از کلیه مدیران روابط عمومی دستگاه ها و معاونین مطبوعاتی و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت و دبیری شورا تشکیل خواهد گردید.
تبصره 1: جلسات مجمع حداقل بایستی هر دو ماه یکبار برگزار گردد.
تبصره 2: مجمع روابط عمومی در مراکز استان ها به ریاست استاندار و دبیری مسوول روابط عمومی استانداری و با شرکت کلیه مسوولان روابط عمومی دستگاه های استانی و فرمانداری های استان تشکیل می گردد.
تبصره 3: هزینه های اجرایی مجمع به صورت سالیانه در بودجه سنواتی ذیل ردیف های نهاد ریاست جمهوری محاسبه خواهد گردید.
ماده 6: به استثنای وزارء و معاونان آن ها و رده های همتراز، انجام هرگونه مصاحبه و انتشار هرگونه خبر و اطلاعیه بایستی از طریق روابط عمومی دستگاه صورت پذیرد.
ماده 7: واحد های روابط عمومی حداکثر تا اسفند ماه هر سال برنامه های سال بعد ارتباطی، اطلاعاتی و انتشاراتی خود را بر اساس برنامه سالانه وزارتخانه یا سازمان متبوع خود تنظیم و برای تصویب شورای اطلاع رسانی دولت ارایه خواهد نمود.
ماده 8: هزینه های روابط عمومی از جمله هزینه های ضروری وزارتخانه ها و سازمان ها تلقی شده و دستگاه ها موظفند پنج در هزار بودجه جاری پیشنهادی خود به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را برای فعالیت های روابط عمومی محسوب و هنگام مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت آن را منظور نمایند.
ماده 9: این آیین نامه در 9 ماده و 9 تبصره به تصویب رسیده و از زمان ابلاغ لازم الاجرا می باشد و کلیه آیین نامه، دستورالعمل ها و بخشنامه های مشابه از جمله تصویب نامه 81558-28/12/1353 هیات وزیران وقت فاقد اعتبار می باشد.
منابع:
۲- pacto convex
کنوانسیون
همایش ملی یا بینالمللی تشکیلات و دوایر بازرگانی، با هدف بحث یا ارائه نمایشگاههای تجاری. کنوانسیون همچنین به همایش عمومی و رسمی تشکیلات قانونگذاری، گروههای اجتماعی و اقتصادی نیز اطلاق میشود که به منظور فراهم آوردن اطلاعات در یک موقعیت خاص تشکیل میشود.
Convention
large national or international meetings of business circles, whether for discussions or commercial exhibitions or both. May also refer to a general and formal meeting for a legislative body, social or economic group in order to provide information on a particular situation.
کنفرانس
همایشی مشارکتجویانه که برای بحث، حقیقتیابی، حل مشکل و مشاوره تشکیل میشود. در مقایسه با کنگره، کنفرانس معمولاً در مقیاسی کوچکتر اما از ویژگی بالاتری برخوردار است و در نتیجه تبادل اطلاعات راحتتر انجام میشود. اگرچه کنفرانس ذاتاً محدودیت زمانی ندارد اما معمولاً دارای دوره زمانی کوتاه و اهداف مشخصی است.
Conference
Participatory meeting designed for discussion, fact-finding, problem solving and consultation. As compared with a congress, a conference in normally smaller in scale and more select in character - features which tend to facilitate the exchange of information. The term "conference" carries no special connotation as to frequency. Though not inherently limited in time, conferences are usually of short duration with specific objectives.
کنگره
کنگره به همایش (تجمع، گردهمایی یا میتینگ) چندصد تن یا حتی هزاران نفر به عنوان نمایندگانی از یک گروه حرفهای، فرهنگی یا مذهبی و ... گفته میشود. یک کنگره غالباً برای بحث درباره یک موضوع خاص تشکیل میشود. شرکت در کنگره برای ارائه و بحث موضوع تنها توسط اعضا و سازمانهای حمایت کننده (اسپانسرها) انجام میگیرد. کنگره معمولاً با برنامهریزی قبلی و به صورت سالیانه یا چندساله برپا میشود. بیشتر کنگرههای بینالمللی و جهانی بصورت سالیانه برگزار میشوند. کنگره غالباً برای چند روز طول میکشد و دارای چندین جلسه همزمان است.
Congress
Regular coming together on a representational basis of several hundreds - or even thousands - of individuals belonging to a single professional, cultural, religious or other group. A congress is often convened to discuss a particular subject. Contributions to the presentation and discussion of the subject matter come only from members or the sponsoring body. Frequency: usually established in advance and can be either multi-annual or annual. Most international or world congresses are more frequently held annually. A congress will often last several days and have several simultaneous session.
میتینگ
هر نوع تجمع بیش از ۱۵ نفر که در مکانی تجاری برپامیگردد و شامل کنوانسیون، کنگره، کنفرانس، سمینار، کارگاه، سمپوزیوم میگردد که مردم را برای یک هدف مشترک یعنی تبادل اطلاعات گرد هم میاورد.
Meeting
Comprising all off-site gatherings, held in commercial venue space, which consist of more than 15 persons. This would include conventions, congresses, conferences, seminars, workshops, symposiums, and associated gatherings, which bring together people for a common purpose- the sharing of information.
سمینار
همایش یا همایشهای زنجیرهوار افرادی متخصص با مهارتها و تخصصهای متفاوت اما دارای علاقه و نگرانی مشترک که به منظور آموزش و یادگیری دور هم جمع میشوند. برنامه کاری یک سمینار با هدف تقویت مهارتهای افراد شرکت کننده تنظیم میشود.
Seminar
Meeting or series meetings of specialists who have different skills but have specific common interest and have together for training or learning purposes. The work schedule of a seminar is aimed at enriching the skills of the participants.
سمپوزیوم
همایش تعدادی افراد خبره و متخصص در یک زمینه خاص که در آن مقالاتی بوسیله افراد متخصص در موضوعات خاصی ارائه و مورد بحث قرار میگیرد و در رابطه با مسائل مورد بحث، توصیهها و راهکارهایی پیشنهاد میشود.
Symposium
Meeting of a number of experts in a particular field at which papers are presented by specialists on particular subjects and discussed with a view to making recommendations concerning the problems under discussion.
کارگاه
نوعی سمینار با تمرکز و تاکید بر بحث آزاد، تبادل ایدهها، نمایش روشهای بکارگیری عملی مهارتها و اصول است. همچنین به گردهمآیی چندین نفر برای بحث عمیق و شدید درباره موضوعی خاص نیز اطلاق میشود.
Workshop
Seminar emphasizing free discussion, exchange of ideas, demonstration of methods of practical application of skills and principles. Also, meeting of several persons for intensive discussion
Consumer Exhibition
Exhibition open for public, usually subject to payment of an entrance fee.
Corporate Meeting
Gathering of employees of a commercial organization. Usually attendance is required, whereas travel, room and most meal expenses are paid by the organization.
Exhibition
Event at which products and/or services are displayed/offerred.
Fair
Exhibition of products or services in a specific area of activity held with the objective of promoting business.
Forum
Meeting or part of meeting set aside for an open discussion by recognized participants on subjects of public interests.
Inbound
Involving non-residents of a country traveling to that destination. Also called Incoming.
Outbound
Involving residents of a country traveling to another country. Also called Outgoing.
IAPCO
Stands for International Association of Professional Congress Organizers. Headquartered in London, IAPCO is a non-profit organization founded in 1968, representing professional organizers and managers of international congresses, conventions and special events
ICCA
Stands for International Congress & Convention Association. With some 600 members representing various sectors of the meeting industry in more that 80 countries worldwide, ICCA today is the most global organization within the meetings industry. Established in 1963, ICCA is headquartered in Amsterdam, Netherlands. Pacto Convex has been listed as an active member of ICCA since 1993.
Incentive
A program designed to recognize and reward. As such incentives programs are fundamentally motivational in nature, with main focus being on individual attendee. The social aspect of such meeting is critical, and quality is typically not compromised from price.
Excursion
Organized outing to a specific place of interest.
Show
Organized entertainment, usually in the evening.
Trade Exhibition
Exhibition of products and services that is not open for public.
"علیرضا الهیاری" چهارشنبه در نشست مطبوعاتی هشتمین جشنواره جوان خوارزمی در این خصوص که برخی مبتکران از انتخاب برخی از طرحها گلهمند هستند، گفت " دلیل اینکه بسیاری از مبتکران انتخاب نمیشوند، خودداری آنان از توضیح در مورد طرح است."
وی افزود "اگر مبتکری در خصوص طرح خود توضیحی ندهد از کجا باید فهمید که چه طرحی را ابداع کرده است؟"
وی خاطرنشان کرد عده زیادی از مبتکران و مخترعان جوان با اطمینان طرحهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارایه میکنند و پس از بررسیهای انجام شده، طرحهای برتر از میان آنها انتخاب میشود.
هشتمین جشنواره جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران با همکاری وزارت آموزشوپرورش همزمان با روز پژوهش ۲۵آذرماه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار میشود.
الهیاری با اشاره به اینکه در این مراسم از برگزیدگان هشتمین جشنواره تجلیل میشود، گفت این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی جوانان برتر در زمینههای علمی، پژوهشی و فناوری برگزار میشود.
در این مراسم پژوهشگران و مبتکران جوان کشوربا حضور معاون اول ریاست جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از مسوولان و اندیشمندان علمی و فرهنگی مورد تقدیر قرار میگیرند.
دبیر هشتمین جشنواره جوان خوارزمی در ادامه سخنان خود گفت در سال جاری دبیرخانه جشنواره مستقر در سازمان پژوهشها، پس از اعلام فراخوان در خرداد ماه، طرحها را در دوازده گروه تخصصی دریافت کرد.
این طرحها در زمینههای صنایع شیمیایی، مکانیک،برق و کامپیوتر، هوافضا، مواد و متالورژی، عمران، صنایع، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و معماری، بیوتکنولوژی و علوم پایه پزشکی بود.
پس از کارشناسی اولیه، طرحها برای بررسی و ارزیابی به گروههای تخصصی که متشکل از اساتید دانشگاهها، کارشناسان و متخصصان در هر زمینه هستند، ارسال شد.
الهیاری بیان داشت از مجموع ۹۶۱طرح ارایه شده به دبیرخانه، ۴۷طرح به هیات داوران ارسال شد، هیات داوران نیز پس از بررسی نهایی، ۲۳طرح را به عنوان برگزیدگان نهایی هشتمین جشنواره در بخش دانشجویی و آزاد انتخاب کرد.