اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد

 

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تحقق سهم پیش‌بینی شده بخش پژوهش طبق برنامه چهارم توسعه تصریح کرد: تحقق برنامه چهارم مستلزم افزایش سهم پژوهش به حداقل 43/1 درصد GDP در بودجه 86 است و این در حالی است که موسسات پژوهشی کشور ظرفیت جذب بودجه‌ای معادل 91/1 درصد GDP را نیز دارند.

به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه دوازدهمین نشست کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه وضعیت بودجه پژوهشی کشور و دورنمای آن گفت: طبق برنامه چهارم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید تا انتهای برنامه (1388) به 3 درصد برسد که خوشبختانه مقام معظم رهبری دو بار بر این موضوع تاکید کرده و حتی اضافه کردند که علاوه بر رقم بودجه، بحث تمرکز مدیریتی و برخی نکات دیگر نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. پس از اولین تذکرات ایشان، کارگروهی را در وزارت علوم تشکیل دادیم و چون در ماهیت اعتبارات پژوهشی همفکری وجود نداشت هر سازمانی تعریفی از بودجه های تحقیقاتی داشت که در مجموع باعث اختلاف نظر در بین آنها رفع می‌شد.

وی افزود: هم اکنون در کمیسیون دائمی شاید حدود 40 نفر از تمام وزارتخانه ها، سازمانها و دستگاهها حضور دارند و ما به تعریف مشترکی از ماهیت بودجه پژوهشی رسیده‌ایم به طوری که ردیف‌های مختلف جمع بندی شده است و از آنجایی که دورنما در انتهای برنامه باید به سه درصد برسد یک ترکیب خطی از این رشد را محاسبه کردیم که به رقمی در حدود 43/1 را درصد GDP برای سال 86 رسیدیم و با توجه به این که سازمان مدیریت کل درآمد ناخالص ملی سال آینده را حدود 207 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده، سهم بخش پژوهش حدود دو هزار و 900 میلیارد تومان است.

دکتر کبگانیان با تاکید بر این که طبق قانون این حداقل رقمی است که باید تخصیص داده شود به قول مساعد رییس جمهور مبنی بر افزایش بودجه پژوهش به شرط ظرفیت سنجی و اعلام توان مجموعه پژوهشی کشور در جذب این اعتبارات اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در گردهمایی اخیر روسای پژوهشگاه‌ها و معاونان پژوهشی دانشگاههای کشور در بندرعباس این ظرفیت سنجی صورت گرفت که این رقم خوشبختانه بیش از میزان درخواستی و در حدود 91/1 درصد GDP بود که این رقم بدون محسوب کردن R&D صنایع است. به عقیده من این سه هزار و 900 میلیارد تومان حداقل ظرفیت بودجه پژوهشی است و بیشتر هم خواهد بود زیرا هنوز توان پژوهشی را به علت کمبود وقت نتوانسته‌ایم ارزیابی کنیم.

به گفته دکتر کبگانیان، برای این که تا پایان برنامه چهارم به رقم 3 درصد پیش‌بینی در قانون برنامه برسیم باید سهم 43/1 درصدی این بخش در بودجه 1386 محقق شود که باید توسط دولت و مجلس به تصویب برسد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این که تدوین بودجه سال آینده طی دو هفته آینده در سازمان مدیریت به پایان می‌رسد، اتظهار داشت: در سال گذشته بودجه پژوهشی تنزل زیادی نسبت به سالهای قبل از آن داشت که این تا حدودی توان پژوهشی کشور را کاهش داد که خوشبختانه با فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت ریاست جمهور امیدوار هستیم که سازمان مدیریت این همکاری را داشته باشد تا رشد بودجه پژوهش به صورت خطی انجام شود تا در انتهای سال 88 رقمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است محقق شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در پاسخ به خبرنگار پژوهشی ایسنا درباره سهم پژوهش از GDP در بودجه سال 85 که ارقام متعددی از سوی دستگاه‌های مختلف در این زمینه اعلام شده است اظهار داشت: سهم پژوهش از GDP در سال جاری بدون در نظر گرفتن درآمد شرکتهای دولتی و درآمدهای اختصاص، 51/0 درصد بود که چنانچه درآمد شرکتهای دولتی را 1/0 درصد و درآمدهای اختصاصی را 03/0 درصد در نظر بگیریم متاسفانه کل بودجه پژوهشی 85 حدود 64/0 درصد بوده است.

وی درباره مدیریت بودجه و ارگانهای ناظر بر آن گفت: این هم از نکات مهمی بود که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده و اظهار داشتند که صرفا حجم پول مشکلی را حل نمی‌کند و این بودجه باید بهینه و هدفدار هزینه شده و سیاستگذاری متمرکز و بهینه‌ای برای آن حاکم شود و در نهایت نظارت خوبی بر روی آن صورت گیرد.

طبق قانون، جایگاه شورای عالی علوم، تحقیقات و فن‌آوری جایگاه خوبی برای این کار است زیرا ریاست آن با شخص رییس جمهور است که طبق پیشنهاد دکتر احمدی نژاد این بودجه باید در ردیفی با امضای رییس شورای علوم، تحقیقات و فن‌آوری (رییس جمهور) قرار گیرد که با هماهنگی سازمان مدیریت در حال عملیاتی کردن آن هستیم که البته باید در نهایت در خود شورای عالی علوم، تحقیقات و فن‌آوری به تصویب برسد.

این اولین قدم برای متمرکز کردن کار است و سیاستگذاری آن هم باید با توجه به سند توسعه علمی انجام شود.

به گزارش ایسنا، دکتر کبگانیان در زمینه نقشه جامع علمی کشور نیز گفت: تدوین نقشه جامع علمی کشور طبق مطالبات مقام معظم رهبری در چند فاز در حال انجام است که البته کار وسیعی است که باید به تصویب ارگانهای کلان کشور برسد. شورای عالی علوم، تحقیقات و فن‌آوری توان کارشناسی و اجرایی مربوطه را دارد زیرا تمام حوزه‌های علم و فن‌آوری کشور در اینجا جمع شده‌اند و کار آن را آغاز کرده‌ایم و در مرحله اول، در آذر ماه سال جاری قالب اولیه آن به نام سند توسعه علمی کشور ارائه خواهد شد و این کار ادامه خواهد داشت.

تاکید وزیر علوم برایجاد شبکه علمی

وزیر علوم , تحقیقات و فناوری کشورمان در سومین اجلا‌س وزیران آموزش عالی کشورهای اسلا‌م در کویت , بر ایجاد شبکه علمی در زمینه های گوناگون برای برقراری ارتباط میان دانشمندان و دانشگاههای کشورهای اسلا‌می تاکید کرد .

محمد مهدی زاهدی همچنین از کشورهای اسلا‌می خواست یک شبکه اخلا‌ق در علم و فناوری ایجاد و نیز با همکای سازمان علمی و فرهنگی اسلا‌می ایسسکو , مجله‌ای را در این حوزه برای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلا‌می تاسیس و فعال کنند .

وزیر علوم با برشمردن دستاوردهای آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران ,علا‌قمندی کشورمان را برای شرکت در طرح دانشگاه مجازی ابوعلی سینا ابراز کرد.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت ایران در ارتقای پژوهش های علمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در 3 سال آینده 3 درصد از تولید ناخالص ملی خود را به فعالیت های پژوهشی اختصاص خواهد داد .

زاهدی همچنین پیشنهاد کرد: یک موزه مجازی برای علوم و فناوری میان کشورهای اسلا‌می تشکیل شود تا اختراعات و نوآوری های کشورهای اسلا‌می , با توجه به تاریخ , فرهنگ و تمدن کشورهای اسلا‌می از گذشته تاکنون در آن نگهداری شود .

برگزاری کلاس آموزشی، توجیهی آبداران

کلاس آموزشی، توجیهی آبداران توسط امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان برگزار گردید.
به گزارش رسیده از زین الدینی، مدیر امور آب و فاضلاب روستائی شهرستان فریدونشهر کلاس آموزش توجیهی یک روزه ای در خصوص امور مشترکین و حوادث در شهرستان فریدونشهر برگزار شد.
وی در ادامه افزود: در این کلاس که تمامی آبداران شهرستان حضور داشتند کارشناسان به مسائلی از قبیل محاسبه آب بهاء، هزینه های اشتراک، قرائت کنتور، اکیپ تعمیرات، اصلاح شبکه ها و نکات ایمنی در بکارگیری کلر پرداختند.