اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

کشور تا دو دهه دیگر باید قدرت برتر علمی در منطقه باشد

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، دکتر محمد مهدی زاهدی با بیان اینکه کشور تا دو دهه دیگر باید قدرت برتر علمی در منطقه باشد، با برشمردن برنامه‌های انجام گرفته در این راستا گفت: برای نیل به این هدف توسعه تحصیلات تکمیلی و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با رفع نیازهای ملی و فراملی را در اولویت قرار داده‌ایم.
وزیر علوم با اظهار امیدواری از اینکه در پایان برنامه چهارم توسعه هفتاد درصد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های بزرگ کشور استادیار باشند، گفت: در بخش پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توقعات فراوانی داریم و اساتید باید تمام ظرفیت‌هایی را که قادر به انجام آن هستند اعلام نمایند تا بر اساس آن ظرفیت‌پذیری پژوهش کشور طراحی شود.
دکتر زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه ویژه به تحقیقات کاربردی در بازبینی آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، گفت: اعتقاد ما بر این است که امور پژوهشی و تحقیقاتی نباید به مسائل مجرد، محض و آزمایشگاه‌های دانشگاه خلاصه شود، بلکه باید تبدیل به ثبت اختراع و ابداع و تولیدات صنعتی و کشاورزی شود و این مهم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با بخشهای صنعتی، کشاورزی و حتی علوم انسانی خارج از دانشگاه را می‌طلبد که یک نمونه آن بحث انرژی هسته‌ای و تولید سوخت آن است.
وزیر علوم در ادامه با شرح برگزاری جلسات شورای عالی علوم،‌ تحقیقات و فناوری که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می‌شود، اظهار کرد: این شورا تاکنون مصوبات خوبی داشته که اگر این مصوبات به طور کامل رعایت شوند، مشکلات بخش پژوهش کشور کاملا رفع می‌شود و نخبگان و کارآفرینان جامعه می‌توانند خلاقیت‌های خود را نشان دهند.
وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعات پژوهش کشور در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: انجام پروژه‌های جدید سازمان‌ها باید با تأیید و هماهنگی این بانک اطلاعاتی صورت گیرد تا امور موازی و تکراری صورت نگیرد و با توجه به اینکه دبیرخانه این شورا برعهده معاونت پژوهشی وزارت علوم است این به منزله تأیید امور پژوهشی در کل کشور از طرف دانشگاه‌ها است.
دکتر زاهدی ادامه داد: حداقل بودجه پژوهشی سال آینده هشت دهم درصد GNP است ولی سقف ندارد و این برای اولین بار است که در یک کشور برای بودجه پژوهشی سقف نمی‌گذارند، البته این به شرطی است که پژوهشگران و به ویژه دانشگاهیان تمام ظرفیت‌های خود در بخش پژوهش و تحقیقات را ارائه کنند تا بر اساس آن بودجه پژوهشی کشور طراحی شود.

سد کنکور تا پایان برنامه چهارم حذف می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حذف سد کنکور خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران ، دکتر محمد مهدی زاهدی در بیست و یکمین سفر استانی هیات دولت به استان کردستان در دانشگاه کردستان با بیان اینکه برنامه‌های آموزش عالی کشور با چشم‌انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه کاملا هماهنگ است، اظهار کرد: رویکرد کلی ما در آموزش عالی مبتنی بر عدالت محوری است و مصمم هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم به جای تکیه بر منابع طبیعی در مباحث مالی و تجاری کشور به اقتصاد مبتنی بر دانایی محوری متصل شویم.
وی در ادامه با اعلام توسعه دانشگاه‌ها در اقصی نقاط کشور به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت علوم و نیاز به پرورش جوانان عالم و دانشمند برای تولید علم در سراسر کشور، تصریح کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه باید به جایی برسیم که سدی به نام کنکور برای هیچ کدام از داوطلبان ورود به دانشگاه وجود نداشته باشد و رقابت صرفاً در انتخاب مقاطع و علوم مختلف صورت گیرد.
وی در ادامه درخصوص مسائل رفاهی دانشگاهیان و به خصوص دانشجویان با اعلام افزایش اعتبار صندوق رفاه دانشجویان از 60 میلیارد به 120 میلیارد تومان، اظهار کرد: امسال در دوره‌های شبانه اصلا افزایش شهریه نداشتیم و حتی برای این دوره‌ها نیز خوابگاه خودگردان اختصاص داده‌ شده است، همچنین بودجه غذای دانشجویی هم افزایش یافته و وزارت بازرگانی موظف شده گوشت گرم به دانشگاه‌ها تحویل دهد.

ضرورت توجه به پژوهش در دانشگاه

توجه نکردن مسوولان دانشگاه، وزارت علوم و سایر ارگان‌های دولتی به لزوم تحقیقات و نوآوری‌ یکی از دلایل تغییر نیافتن متون جزوه‌های دانشگاه‌های در سال‌های پیاپی است.
دکتر علوی‌فر عضو هیات علمی دانشگاه روابط بین‌المللی و دانشکده علوم و فنون فارابی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: توجه و دغدغه استادان به امور غیر تحصیلی که جنبه درآمدزایی داشته باشد، توجه نکردن مسوولان دانشگاه‌ها به لزوم تحقیقات و نوآوری و بی‌علاقگی دانشجویان به فراگیری ریشه‌ای باعث تغییر نیافتن متون جزوه‌های دانشگاهی در سال‌های متوالی شده است.
وی گفت: مساله فرهنگی و اینکه جامعه از دیدگاه جامعه شناختی توجه و عنایت خاصی به مسایل پژوهشی و تحقیقات نشان نمی‌دهد (به دلیل سرانه پایین مطالعه و پژوهش‌های شخصی)، توجه نکردن مدارس به موضوع پژوهش و تحقیق در بین دانش‌آموزان، توجه نداشتن مسوولان وزارت علوم و سایر ارگان‌های دولتی به پژوهش‌های دانشگاهی و بالا بودن هزینه پژوهش در دانشگاه از مهمترین دلایل نادیده گرفتن اهمیت مسایل پژوهشی در کشور است.