پنجاه و ششمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیستوچهارم و بیستوپنجم آبان ماه 1385 به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست مباحث مختلف آموزشی، پژوهشی ، فناوری، فرهنگی و دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.
شرکتکنندگان در نشست، ضمن گرامیداشت سال پیامبر اعظم(ص) سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق( ع ) بنیانگذار مذهب جعفری و قوامبخش تشیع علوی و مروج علوم را به ملت بزرگوار ایران بالاخص دانشگاهیان و حوزویان تسلیت گفته و بر پیروی تام و تمام از تعالیم آن حضرت تأکید کردند.
شرکتکنندگان همچنین مراتب سپاسگزاری و قدرشناسی خود را از مقام معظم رهبری به لحاظ موضعگیریهای داهیانه معظم له درخصوص تهیه نقشه جامع علمی کشور، ضرورت برخورداری از شجاعت علمی و اعتماد به نفس شخصی و ملی، تقویت پرسشگری در دانشجویان و عمق بخشیدن به معرفت دینی آنها ، هدفدار کردن تحقیقات با توجه به نیاز کشور و خطشکنی علمی و اجرای قانون برنامه چهارم توسعه مبنی برتأمین اعتبارات پژوهشی درحد سه درصد تولید ناخالص داخلی ابراز داشتند و درک عمیق و شناخت دقیق ایشان از جایگاه علم و عالم و دانشگاه و دانشگاهیان را پشتوانه ارزشمندی برای دلگرمی دانشجویان ، محققان و اهل علم و تقویت اعتماد به نفس آنها برای شتاب بخشیدن به جریان توسعه علمی کشور دانستند.
جهت نائل شدن به اهداف والای مذکور، رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی شرکت کننده در نشست، بر مواردی به شرح زیر تأکید کردند:
1- دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی آمادگی خود را برای مشارکت درخصوص تهیه نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام مدیریت تحقیقات ، برخورداری از رویکرد تحول در اداره امور و حل مسائل مربوط، استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید به منظور تحقق و تأمین اهداف سند چشمانداز و افق پنجاه ساله جایگاه علمی کشور ابراز میدارند.
2- رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، وجود بسترهای قانونی لازم برای توسعه علمی کشور، رهنمودها و حمایتهای بی دریغ مـقام معظم رهبری، عزم جدی دولت محترم و همراهی و همکاری اثربخش قوای مقننه و قضائیه را نقطه عطفی در تاریخ توسعه علمی کشور تلقی می کنند و ضمن قدرشناسی ازهمه عوامل، نهادها و مراجعی که در شکل گیری و پیشبرد این جریان عظیم و تمدن ساز نقش داشتهاند ، یادآور میشوند که قرار گرفتن کشور در مدار تولید علم و حاکمیت بخشیدن به گفتمان علمی در عرصه اداره کشور و جامعه، راهی برگشتناپذیر است . با این همه، شتاب بخـشیدن به این جریان، به عنوان شرط لازم جبران عقبماندگیهای تاریخی، مستلزم نگاه خاص، توجه ویژه و اولویت بخشیدن به سرمایهگذاری در این عرصه است.
از این رو از همه مسئولان ذیربط میخواهند که:
الف ) نسبت به تهیه و تصویب برنامه ویژهای به منظور ارتقای توانمندی دانشگاههای مادر و مهم دولتی در مقایسه با دانشگاههای معتبر بینالمللی تسریع کنند.
ب ) زمینههای اجرای قانون برنامه چهارم توسعه را درخصوص تأمین اعتبارات پژوهشی تا حد سه درصد تولید ناخالص داخلی طی مدت باقی مانده از برنامه مذکور فراهم سازند.
ج ) بازسازی بافتهای فرسوده دانشگاههای بزرگ، گسترش دانشگاههای تازهتأسیس و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی کلیه دانشگاههای کشور، به اعتبار ویژهای در حد سه هزار میلیارد تومان نیازمند است. تأمین این حد از اعتبار برای احیای بخش عظیمی از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی ضروری است.
د ) از آنجا که استقلال علمی لازمه استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است . مبتنی بر این اصل، رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از همه دستگاههای اجرایی و نظارتی میخواهند که با توجه به بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه و قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زمینه کامل اداره هیأت امنایی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و موجبات تسهیل و تسریع نیل به استقلال علمی کشور را فراهم سازند.
هـ ) رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، تقاضای اجتماعی برای گذراندن دورههای آموزش عـالی را فرصتی مؤثر برای توسـعه عـلمی کشور تلقی میکنند و ضمن محکوم کردن هر گونه سوء استفاده از این موقعیت، تداوم برخورد جدی و قاطعانه با سوء استفادهکنندگان از این نیاز و خواسته اجتماعی را در قالب مؤسسههای آموزشی غیرمجاز خواستارند.
و ) تضمین کیفیت آموزش عالی در عین پایبندی به سیاست افزایش دسترسی، احیا و رشد هویت اسلامی، دینی و ایرانی دانشجویان، پرکاری و پشتکار در جهت کشف نایافتهها و عدالتمحوری در جذب و آموزش داوطلبان مستعد، تأمین اعتبارات عمرانی، تجهیزاتی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه و دانشگاهیان را ایجاب میکند. به این لحاظ توجه به همه ابعاد و نیازمندیها در جریان تعیین هزینه سرانه دانشجویی به خصوص اختصاص ردیف خاصی برای رفاه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی ضروری است.
ز ) تداوم اعمال سیاست افزایش دسترسی به آموزش عالی از یک سو و رعایت استانداردهای کیفی در اجرای دورههای آموزشی از سوی دیگر، افزایش تسهیلات اعطایی به صندوق رفاه دانشجویی را تا حد پرداخت تمامی شهریه دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای شبانه (نوبت دوم) از طرف صندوق مذکور، ایجاب میکند. در همین خصوص تخصیص یک باره تسهیلات اعتباری از ردیف بودجه صندوق قبل از شروع سال تحصیلی مورد تأکید است.
ح ) با تـوجه به مصـوبه شـورای اقتصاد درخـصوص اصلاح نظام پرداخت یارانه و قیمتگذاری کاغذ چاپ و تحریر و در نتیجه، حذف سهمیه کاغذ مراکز دانشگاهی، جبران اعتبارات مذکور در هزینه سرانه دانشجویی ضروری است.
فراهم آمدن پیش شرطهای مذکور و تداوم توجه به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و فناوری بدون تردید زمینهساز تحقق اهداف سند چشمانداز و تبدیل زبان فارسی به زبان علمی روز طی پنجاه سال آینده است و رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و فناوری در صورت فراهم آمدن شرایط پیش گفته به تأمین این اهداف، متعهد و ملتزم خواهند بود.
3 ) رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، ضمن ارج نهادن به عملکرد دانشمندان جوان این مرز و بوم در دستیابی به دانش هستهای و تأکید بر استقلال علمی در همه زمینهها، ایجاد هر گونه مانع و محدودیت در طریق علمآموزی و پژوهش را برای ایرانیان در خارج از کشور، محکوم میکنند و بر حق مسلم تمامی افراد برای تحصیل علم در همه شاخهها و رشتههای علمی تأکید دارند.
4 ) رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا را فرصت جدیدی برای مشارکت مردم در سرنوشت کشور می دانند و بر همراهی خود با ملت بزرگوار ایران برای مشارکت جدی در تحکیم مردمسالاری دینی تأکید میکنند.