اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

بیانیه پنجاه و ششمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور

پنجاه و ششمین نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بیست‌و‌چهارم و بیست‌وپنجم آبان ماه 1385 به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این نشست مباحث مختلف آموزشی، پژوهشی ، فناوری، فرهنگی و دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.
شرکت‌کنندگان در نشست، ضمن گرامیداشت سال پیامبر اعظم(ص) سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق( ع ) بنیانگذار مذهب جعفری و قوام‌بخش تشیع علوی و مروج علوم را به ملت بزرگوار ایران بالاخص دانشگاهیان و حوزویان تسلیت گفته و بر پیروی تام و تمام از تعالیم آن حضرت تأکید کردند.
شرکت‌کنندگان همچنین مراتب سپاسگزاری و قدرشناسی خود را از مقام معظم رهبری به لحاظ موضع‌گیری‌های داهیانه معظم له درخصوص تهیه نقشه جامع علمی کشور، ضرورت برخورداری از شجاعت علمی و اعتماد به نفس شخصی و ملی، تقویت پرسشگری در دانشجویان و عمق بخشیدن به معرفت دینی آنها ، هدفدار کردن تحقیقات با توجه به نیاز کشور و خط‌شکنی علمی و اجرای قانون برنامه چهارم توسعه مبنی برتأمین اعتبارات پژوهشی درحد سه درصد تولید ناخالص داخلی ابراز داشتند و درک عمیق و شناخت دقیق ایشان از جایگاه علم و عالم و دانشگاه و دانشگاهیان را پشتوانه ارزشمندی برای دلگرمی دانشجویان ، محققان و اهل علم و تقویت اعتماد به نفس آنها برای شتاب بخشیدن به جریان توسعه علمی کشور دانستند.
جهت نائل شدن به اهداف والای مذکور، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت کننده در نشست، بر مواردی به شرح زیر تأکید کردند:
1- دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آمادگی خود را برای مشارکت درخصوص تهیه نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام مدیریت تحقیقات ، برخورداری از رویکرد تحول در اداره امور و حل مسائل مربوط، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور تحقق و تأمین اهداف سند چشم‌انداز و افق پنجاه ساله جایگاه علمی کشور ابراز می‌دارند.
2- رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، وجود بسترهای قانونی لازم برای توسعه علمی کشور، رهنمودها و حمایت‌های بی دریغ مـقام معظم رهبری، عزم جدی دولت محترم و همراهی و همکاری اثربخش قوای مقننه و قضائیه را نقطه عطفی در تاریخ توسعه علمی کشور تلقی می کنند و ضمن قدرشناسی ازهمه عوامل، نهادها و مراجعی که در شکل گیری و پیشبرد این جریان عظیم و تمدن ساز نقش داشته‌اند ، یادآور می‌شوند که قرار گرفتن کشور در مدار تولید علم و حاکمیت بخشیدن به گفتمان علمی در عرصه اداره کشور و جامعه، راهی برگشت‌ناپذیر است . با این همه، شتاب بخـشیدن به این جریان، به عنوان شرط لازم جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی، مستلزم نگاه خاص، توجه ویژه و اولویت بخشیدن به سرمایه‌گذاری در این عرصه است.
از این رو از همه مسئولان ذی‌ربط می‌خواهند که:
الف ) نسبت به تهیه و تصویب برنامه ویژه‌ای به منظور ارتقای توانمندی دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در مقایسه با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تسریع کنند.
ب ) زمینه‌های اجرای قانون برنامه چهارم توسعه را درخصوص تأمین اعتبارات پژوهشی تا حد سه درصد تولید ناخالص داخلی طی مدت باقی مانده از برنامه مذکور فراهم سازند.
ج ) بازسازی بافت‌های فرسوده دانشگاه‌های بزرگ، گسترش دانشگاه‌های تازه‌تأسیس و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی کلیه دانشگاه‌های کشور، به اعتبار ویژه‌ای در حد سه هزار میلیارد تومان نیازمند است. تأمین این حد از اعتبار برای احیای بخش عظیمی از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی ضروری است.
د ) از آنجا که استقلال علمی لازمه استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است . مبتنی بر این اصل، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی می‌خواهند که با توجه به بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه و قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زمینه کامل اداره هیأت امنایی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و موجبات تسهیل و تسریع نیل به استقلال علمی کشور را فراهم سازند.
هـ ) رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، تقاضای اجتماعی برای گذراندن دوره‌های آموزش عـالی را فرصتی مؤثر برای توسـعه عـلمی کشور تلقی می‌کنند و ضمن محکوم کردن هر گونه سوء استفاده از این موقعیت، تداوم برخورد جدی و قاطعانه با سوء استفاده‌کنندگان از این نیاز و خواسته اجتماعی را در قالب‌ مؤسسه‌های آموزشی غیرمجاز خواستارند.
و ) تضمین کیفیت آموزش عالی در عین پایبندی به سیاست افزایش دسترسی، احیا و رشد هویت اسلامی، دینی و ایرانی دانشجویان، پرکاری و پشتکار در جهت کشف نایافته‌ها و عدالت‌محوری در جذب و آموزش داوطلبان مستعد، تأمین اعتبارات عمرانی، تجهیزاتی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه و دانشگاهیان را ایجاب می‌کند. به این لحاظ توجه به همه ابعاد و نیازمندی‌ها در جریان تعیین هزینه سرانه دانشجویی به خصوص اختصاص ردیف خاصی برای رفاه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی ضروری است.
ز ) تداوم اعمال سیاست افزایش دسترسی به آموزش عالی از یک سو و رعایت استانداردهای کیفی در اجرای دوره‌های آموزشی از سوی دیگر، افزایش تسهیلات اعطایی به صندوق رفاه دانشجویی را تا حد پرداخت تمامی شهریه دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های شبانه (نوبت دوم) از طرف صندوق مذکور، ایجاب می‌کند. در همین خصوص تخصیص یک باره تسهیلات اعتباری از ردیف بودجه صندوق قبل از شروع سال تحصیلی مورد تأکید است.
ح ) با تـوجه به مصـوبه شـورای اقتصاد درخـصوص اصلاح نظام پرداخت یارانه و قیمت‌گذاری کاغذ چاپ و تحریر و در نتیجه، حذف سهمیه کاغذ مراکز دانشگاهی، جبران اعتبارات مذکور در هزینه سرانه دانشجویی ضروری است.
فراهم آمدن پیش شرط‌های مذکور و تداوم توجه به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری بدون تردید زمینه‌ساز تحقق اهداف سند چشم‌انداز و تبدیل زبان فارسی به زبان علمی روز طی پنجاه سال آینده است و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری در صورت فراهم آمدن شرایط پیش گفته به تأمین این اهداف، متعهد و ملتزم خواهند بود.
3 ) رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ضمن ارج نهادن به عملکرد دانشمندان جوان این مرز و بوم در دستیابی به دانش هسته‌ای و تأکید بر استقلال علمی در همه زمینه‌ها، ایجاد هر گونه مانع و محدودیت در طریق علم‌آموزی و پژوهش را برای ایرانیان در خارج از کشور، محکوم می‌کنند و بر حق مسلم تمامی افراد برای تحصیل علم در همه شاخه‌ها و رشته‌های علمی تأکید دارند.
4 ) رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا را فرصت جدیدی برای مشارکت مردم در سرنوشت کشور می دانند و بر همراهی خود با ملت بزرگوار ایران برای مشارکت جدی در تحکیم مردم‌سالاری دینی تأکید می‌کنند.

لزوم ایجاد شبکه علمی بین دانشمندان و دانشگاههای کشورهای اسلامی

دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شبکه علمی در زمینه‌های مختلف را جهت ارتباط بین دانشمندان و دانشگاه‌های مختلف کشورهای اسلامی خواستار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر زاهدی طی سخنان خود در سومین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در کویت همچنین کشورهای اسلامی را ترغیب کرد که یک شبکه اخلاق در علم و فناوری در میان خود ایجاد نموده و با همکاری با سازمان علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) مجله‌ای را در این رابطه برای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ایجاد نمایند.
وزیر علوم با برشمردن دستاوردهای آموزش عالی در ایران علاقه‌مندی ایران را برای شرکت در طرح دانشگاه مجازی ابوعلی‌سینا ابراز کرده و با اشاره به توجه ویژه دولت در مورد ارتقای پژوهشهای علمی اعلام کرد که ایران ظرف سه سال آینده 3 درصد از تولید ناخالص ملی را به فعالیتهای پژوهشی اختصاص خواهد داد.
دکتر زاهدی همچنین پیشنهاد کرد که یک موزه مجازی جهت علوم و فناوری دربین کشورهای اسلامی تشکیل شود تا اختراعات و نوآوریهای کشورهای اسلامی را با توجه به تاریخ،‌ فرهنگ و تمدن کشورهای اسلامی از گذشته تا به حال نگهداری نماید.

اعزام فعالان انجمن های علمی دانشجویی به دوره های کوتاه مدت خارج

اسلامی از انعقاد تفاهم نامه ای میان اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم و کمیته ملی آیسته خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه فعالین و برترین های انجمن های علمی دانشجویی در رشته های فنی مهندسی و علوم پایه به سفرهای کوتاه مدت اعزام می شوند.

محسن اسلامی - مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم در گفتگو با مهر با بیان اینکه ظرفیت برای اعزام در قالب تفاهم نامه با آیسته محدود است، گفت: طول دوره اعزام از 20 روز تا 2 ماه است که این تسهیلات جهت دوره های فشرده آموزشی در رشته های تخصصی برگزار می شود.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه ای با معاونت طرح و توسعه وزارت علوم و سازمان بسیج اساتید در راستای تحقق سیاست های وزارت علوم در حوزه انجمن های علمی دانشجویی خبر داد و گفت : بر اساس این تفاهم نامه مبلغ 500 میلیون تومان اخذ شده است.

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم افزود: یک میلیارد تومان در سال گذشته جهت حمایت از انجمن های علمی دانشجویان سراسر کشور در راستای توسعه کمی این انجمن ها از 800 به 1300 واحد اختصاص داده شده و اعتباری معادل 500 میلیون تومان نیز جهت حمایت از برنامه های انجمن های علمی دانشجویی در شاخصه های ارتباط صنعت و دانشگاه، برگزاری میزگردهای تخصصی، همایش ها و مسابقات علمی، حمایت از اعزام دانشجویان به مسابقات داخل و خارج از کشور و چاپ آثار دانشجویان فعال در انجمن های علمی دانشجویی هزینه شده است.

اسلامی گفت: توسعه کمی انجمن های علمی دانشجویی و توسعه کیفی برنامه های آنها در اولویت اهداف وزارت علوم در حوزه انجمن های علمی دانشجویی بود و اکنون با سیاست تنوع بخشی به برنامه های این انجمن ها، تشویق فعالان انجمن های علمی دانشجویی، انتشار آثار دانشجویان فعال در این انجمن ها و سوق دادن فضای انجمن های علمی دانشجویی به سمت تحول و گسترش IT و ICT و پیگیری برنامه های توسعه ای در این حوزه می پردازد.