اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

سازمان فضایی کشور پروژه‌ ماهواره‌ها را فعال کرده است

یکشنبه 21 آبان ماه 1385   16:21
رئیس پژوهشکده علوم و تکنولوژی هوا فضا گفت: بعد از تشکیل سازمان فضایی پروژه‌ ماهواره‌ها در داخل کشور فعال شده‌اند و امید می‌رود که این پروژه‌ها بزودی به نتیجه و بهره‌برداری برسند.
به گزارش فارس ، ابوالقاسم نقاش ، رئیس پژوهشکده علوم و تکنولوژی هوا فضا ، با اشاره به اینکه در دهه 1950 شوروی سابق و کشور آمریکا توانستند ماهواره مستقل خود را به فضا پرتاب کنند ، گفت: از آن زمان تاکنون کشورهای بسیاری توانسته‌اند به صورت مستقل ماهواره خود را به فضا بفرستند و فعالیت‌های فضایی خود را گسترده‌تر سازند و اما کشور ما ایران از این غافله بسیار عقب است.
وی اضافه کرد: اما بعد از تشکیل سازمان فضایی ایران فعالیت‌های فضایی در ایران هم مسنجم‌تر و با شدت بیشتری پیگیری می‌شود به طوری که پروژه‌های ماهواره‌ها در داخل کشور فعال شده‌اند و امید می‌رود که این پروژه‌ها بزودی به نتیجه و بهره‌برداری برسند.
نقاش با اشاره به اهمیت صنعت هوا فضا گفت: فضا از جنبه‌های مختلف امنیتی برای کشور اهمیت دارد و با استفاده از ماهواره‌ها می‌توان در خصوص مدیریت بلایای سیل، آتش‌سوزی و زلزله برنامه‌ریزی کرد.
با استفاده از ماهواره‌ها می‌توان محدوده خسارت وارده را تشخیص داد و با این تشخیص در برنامه‌ریزی‌ها کمک بسیاری می‌کند و اگر این تجهیزات را در اختیار نداشته باشیم در برنامه ریز‌های خود دچار مشکل می‌شویم.
رئیس پژوهشکده علوم و تکنولوژی هوا فضا، با اشاره به استفاده از ماهواره‌ها در بحث ناوبری گفت: ما در بحث ناوبری متکی به سیستم GPS هستیم که خطاهایی دارد و به علت این خطاها ما دقت مورد نظر را نمی‌توانیم داشته باشیم زیرا مالکیت این ماهواره‌ها در اختیار ما نیست و این مسئله سبب شد تا کشورهای اروپایی خود به فکر داشتن ماهواره مستقل بیفتند و ماهواره گالیلئو را طراحی کنند و به فضا بفرستند.
وی با بیان این مطلب که آموزش ما مطابق با صنعت ما پیش می‌رود، افزود: چون صنعت ما در بخش هوا فضا نسبت به دیگر کشورهای دنیا عقب است، نتیجتاً آموزش ما هم به طبع آن از دیگر کشورها عقب است.
وی با اشاره به اینکه ما فاصله زیادی با اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور در زمینه فضا داریم، خاطر نشان کرد: کشورهای اطراف ما در بحث فضایی جلوتر از ما هستند و باید تلاش کنیم تا این فاصله‌ها را به سرعت طی کنیم تا بتوانیم به هدف سند چشم انداز برسیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد