اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

استفاده از GIS در طرح سرشماری نفوس ومسکن

 رییس مرکز آمار ایران و رییس ستاد سرشماری کشور اعلام کرد: زمان اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور تمدید نمی‌شود.. دکتر محمد مدد روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برنامه‌ریزی شده طرح سرشماری با همکاری مردم و رسانه‌ها در همان زمان تعیین شده یعنی تا ‪ ۲۶‬آبانماه پایان یافته و تمدید نشود. وی اظهار داشت: تا کنون ‪ ۸۳‬درصد حجم کار آمارگیری عمومی نفوس و مسکن در کشور انجام شده و بر اساس برآورد ‪ ۵۷‬میلیون و ‪ ۵۷۴‬هزار نفر سرشماری شده‌اند.

وی با بیان اینکه این طرح ویژگیهای خاصی نسبت به سایر طرحهای اجرا شده دارد گفت: استفاده از سیستم استخراج هوشمند اطلاعات پرسشنامه‌ها با عنوان ‪ ICR‬از جمله ویژگی‌های این سرشماری و کاهش ضریب خطا است.

او گفت: آموزش، جذب و روش اجرای طرح هم مستندسازی شده و نقشه‌هایی که در این سرشماری استفاده می‌شود بر اساس اطلاعات جغرافیایی سیستم ‪ GIS‬و رایانه‌ای می‌باشد به گونه‌ای که تلاش شده نقشه یک هزار و ‪ ۱۵‬شهر و بیش از ‪ ۱۰۰‬هزار آبادی را برای اجرای این طرح به روز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هر روز از طرح سرشماری با فعالیت ‪ ۹۰‬هزار آمارگیر، بازبین و کارشناس و مانند آن حدود ‪ ۹‬میلیارد ریال هزینه در بر دارد، افزود: برای اجرای طرح سرشماری در کشور ‪ ۶۷۰‬میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد که دولت با هدف صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها ‪ ۳۷۰‬میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح مصوب کرد. وی گفت : در عین حال با دستور رییس جمهور دستگاهها همکاری خوبی داشتند و ‪ ۱۵‬هزار دستگاه خودروی مورد نیاز در کنار سایر کمبودها از این طریق تامین و تا حدی دشواریهای کار پشت سر گذاشته شد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه دراین سرشماری کدپستی، حتی تلفن منزل افراد هم دریافت می‌شود، افزود: وضعیت مسکن افراد، کپرنشین‌ها، زاغه‌نشین‌ها، تعداد افراد ساکن در یک خانه، سرانه مسکونی هر فرد، مدیریت انرژی، میزان مصرف آن، خدمات رفاهی، حرکت جمعیتی، ترکیب آن، وضعیت آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت به ویژه بهداشت و سلامت زنان و کودکان و میزان معلولیت در جامعه و مانند آن مشخص می‌شود.

Copyright © 2005 by Rayzan Rayaneh Co., Ltd

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد