اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب

معاون امور آب وزارت نیرو ، دعوت‌نامه‌هایی را به امضای وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران خطاب به وزرای آب کشورهای مصر، ایتالیا و اسپانیا برای دعوت آنان به عضویت در شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب، به سفرای این کشورها ابلاغ کرد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، این دعوت‌نامه‌ها که قبلاً برای وزرای آب و نیروی کشورهای عمان، چین و افغانستان ارسال شده بود، با هدف تشکیل شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب – یزد و تصمیم‌گیری بر روی برنامه‌های آتی این مرکز بوده است.
دعوت از کشورهای ایتالیا و اسپانیا برای عضویت در شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب – یزد به پیشنهاد سازمان یونسکو بوده است. چرا که در این دو کشور تاسیسات آبی قدیمی بسیاری وجود دارد. حتی در شمال اسپانیا قنات حفر می‌شده که از آن به عنوان چاه‌های ایرانی یاد می‌شده است.
شایان ذکر است مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب – یزد براساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به سازمان یونسکو مبنی بر آمادگی در برگزاری همایش بین‌المللی قنات در ایران به عنوان مهد قنات، موضوع در بیست‌و‌نهمین کنفرانس مطرح و تصویب شد و پس از تصویب هیأت دولت، گردهمایی مذکور در اردیبهشت 1379 در یزد برگزار شد و در بیانیه پایانی همایش، ایجاد مرکز بین‌المللی قنات توصیه شد.
هیأت ایرانی شرکت‌کننده در پانزدهمین اجلاس شورای بین‌المللی آبشناسی، متن پیش‌نویس قطعنامه در مورد مرکز بین‌المللی قنات را ارائه داد و موضوع با تغییر عنوان آن به مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب تصویب شد. در نهایت پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مهرماه 1382 به تصویب مجمع عمومی یونسکو رسید.
قرارداد تاسیس این مرکز در فروردین ماه 1384 به امضای وزیر وقت نیروی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل یونسکو رسید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد