اهداف کلی بازار برق افزایش بهرهوری و کاهش قیمت برق است که میتواند باعث پررنگ شدن نقش اقتصاد، مدیریت و IT در کارهای تخصصی صنعت برق و سیستم قدرت شود. به گزارش خبرنگار انرژی ایسنا، دکتر بهادرنژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) و رییس مدرسه رگولاتوری برق، در هفتمین کنفرانس تخصصی قدرت با بیان این مطلب افزود: بحث بازار برق در ایران از سه سال پیش و در سطح دنیا از دهه 90 آغاز شد که توانست در دانشگاهها برای ارائه پژوهشها و آموزشهای جدید تاثیرگذار باشد. او گفت: هم اکنون در کشورهایی که بازار برق فعال است، دروس سه واحدی مرتبط در دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس میشود که بر این اساس دانشگاه صنعت آب و برق نیز بنا به درخواست بخشها و شرکتهای اصلی بازار برق در وزارت نیرو، تصمیم به تاسیس موسسه مطالعات تنظیم مقررات در صنایع زیرزمینی گرفته تا بتواند با 25 دوره کوتاهمدت آموزشی به این نیاز صنعت آب و برق پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: علت این نامگذاری برای موسسه مذکور، ورود بازارهای دیگر همچون آب به این مجموعه در آینده است که البته در حال حاضر با برق شروع کردهایم و در همین راستا به عنوان مدرسه رگولاتوری برق مشغول است. او اضافه کرد: وزارت علوم موافقت اولیه خود را با تدریس رشته کارشناسی ارشد مهندسی برق با گرایش تجدید ساختار در این دانشگاه اعلام کرده و هم اکنون تدریس این رشته در دانشگاه تهران به تصویب رسیده که از مهر ماه 10 دانشجو نیز جذب کرده است.
بهادرنژاد، رقابت در بازار برق را امری موثر در دستیابی به اهداف کلی این بازار دانست و خاطرنشان کرد: برق که به صورت خدمات به مشترکان میرسد، در بازار به عنوان یک کالا عرضه و تقاضا میشود و در ایران شرکت مدیریت شبکه برق تمام کارهای اجرایی و قیمتگذاری آن را براساس مقررات نوشته شده توسط هیات هفت نفره تنظیم بازار برق انجام میدهد.