اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اجرای آیین نامه حمایت از نوآوران جوان

اجرای آیین نامه حمایت از نوآوران جوان (ایده پردازان) در جلسه کمیته پژوهش و فناوری استان آذربایجان غربی به تصویب رسید.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این آیین نامه به منظور ارج نهادن به ایده و فکر جوانان که برای بروز استعدادهای خود از کمترین حمایت برخوردار نبوده و عموما به لحاظ بهره‌مند نبودن کافی از نظر مادی از ایده خودداری می‌کنند تنظیم شده و از این قشر و کاربردی کردن ایده‌های آنها حمایت می‌کند.

دامنه شمول این آیین نامه تمام نوجوانان و جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان و کارکنان دستگاههای دولتی که به نحوی از توانایی مالی اولیه برای نوآوری برخوردار نمی‌باشند و تمام اقشاری است که به نوعی در این زمینه نیاز به حمایت دارند.

دو کمیته ارزیابی و اجرایی برای اجرای این آیین نامه پیشنهاد شده است.

کمیته ارزیابی شامل دستگاه‌های حمایتی، صنایع و معادن استان آذربایجان غربی، آموزش و پرورش استان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه‌ آزاد اسلامی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌یی استان است.

کمیته اجرایی نیز به منظور عملیاتی کردن و حمایت حسب موضوع ایده و اعلام کمیته ارزیابی تشکیل و چگونگی حمایت و میزان آن را تصویب خواهد کرد.

اعضاء این کمیته نیز شامل استانداری آذربایجان غربی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سازمان صنایع و معادن، آموزش و پرورش استان، دانشگاه ارومیه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی و جهاد کشاورزی استان می‌باشند که دبیر آن سازمان صنایع و معادن استان خواهد بود.

نحوه حمایت از نوآوران جوان در قالب حمایت مالی و حمایت کارگاهی و آزمایشگاهی عنوان شده است.

گفتنی است حمایت مالی تا سقف چهار میلیون ریال بنا به تصویب کمیته اجرایی در اختیار نوآوران جوان قرار خواهد گرفت. حمایت‌های مالی بالاتر از 4 میلیون ریال منوط به پیشنهاد کمیته اجرایی و تصویب آن کار در گروه پژوهش، آمار و فن‌آوری اطلاعات استان خواهد بود.

دستگاههای اجرایی استان می‌توانند به منظور حمایت از این گونه ایده‌های کاربردی حسب وظیفه دستگاه نسبت به عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکزی که امکانات لازم را در جهت اجرای این ایده‌ها فراهم می‌کنند اقدام و دستگاه مجری نیز نسبت به حمایت کارگاهی و مالی از مجری یا ارائه دهده ایده حمایت لازم را انجام دهد و اعتبار این گونه تعهدات از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قابل جبران خواهد بود.

همچنین سازمانهای تخصصی که دارای آزمایشگاه و کارگاه‌های کاربردی هستند، امکانات و قابلیت‌های خود را جهت تهیه بانک اطلاعاتی به سازمان صنایع ومعادن ارائه خواهد کرد و حسب مورد افراد ــ سازمان‌های مزبور معرفی خواهند شد.

نوآوران ایده‌ای که قابلیت کاربردی شدن را داشته باشند، جوانان خلاق برای شرکت در سمینارها و جشنواره‌ها، مبتکرین و مخترعان جوان آن اختراع آنها به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان المپیادهای علمی و رتبه‌های برتر کنکور در استان امکان استفاده از این حمایت‌ها را دارا می‌باشند.

رحیم قربانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با بیان این که کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش امری ضروری است اظهار داشت: باید نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها به کتابخانه‌ها و دستگاههای اجرایی ارجاع شود تا قابل استفاده و دسترسی باشند.

وی گفت: باید پژوهش از حالت کلیشه‌یی بیرون بیاید.

قربانی تصریح کرد: هر تحقیق و پژوهش باید به حل یک مشکل منجر شود و در برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است راه اندازی بانک اطلاعات و سایت پژوهش استان همزمان با هفته پژوهش از جمله مصوبات دیگر این جلسه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد