اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اجرای600 طرح پژوهشی، ثبت 53 اختراع وارائه511 مقاله ISI

مراسم گرامیداشت بیستمین سال تاسیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران روز یکشنبه در محل پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم بیستمین سال بنیانگذاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با حضور دکتر زاهدی - وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری - و جمعی از اساتید دانشگاه و صاحبان صنعت پلیمر ایران برگزار شد.

دکتر حمید میرزاده، رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سال 1365 و در زمان نخست وزیری مهندس موسوی تصویب شد که در زمینه تحقیقات انجام شده در این حوزه در منطقه بی‌نظیر و در جهان کم نظیر است.

وی در بیان کارنامه 20 ساله پژوهش این پژوهشگاه اظهار داشت: در این مجموعه 25 درصد از فعالیتها به پژوهش‌های بنیادی و 75 درصد آن به پژوهشهای کاربردی و توسعه‌یی اختصاص دارد که این پروژه‌ها در تمام زمینه‌های پلیمری و پتروشیمی‌ از جمله لاستیک، پلاستیک، کامپوزیت، رنگ رزین و ... انجام می‌شود و در حال حاضر 300 نفر کارکنان پژوهشگاه و 89 نفر عضو هیات علمی هستند.

دکتر میرزاده در بیان هدف اصلی فعالیت‌های این پژوهشگاه گفت: هدف اصلی از تاسیس این پژوهشگاه دستیابی به فن‌آوری و تدوین دانش‌های فنی در زمینه علوم تولید پلیمرها، مشارکت در تولید علم جهانی و نوآوری و فن‌آوری در زمینه علوم و مهندسی پلیمرها، همکاری با دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی کشور، حمایت از تجاری سازی تحقیقات و استفاده از نیروی نخبگان، فن‌آوران و کارآفرینان است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیان نمونه طرح‌های تحقیقاتی انجام شده به مواردی نظیر ساخت کاتالیست تبدیل گاز طبیعی متان به اتیلن از راه واکنش OCM، تهیه کامپوزیت‌های دندانی ، طراحی و تولید مواد زیست سازگار، ساخت غشاهای الیاف توخالی برای همودیالیز اشاره کرد.

وی افزود: در 20 سال گذشته 704 گزارش فعالیت‌های پژوهشی، 602 طرح اتمام یافته و 130 طرح در دست اجرا از فعالیت‌های پژوهشگاه است که 45 درصد از آن به سفارش صنایع کشور انجام می‌پذیرد و بیش از 90 درصد پروژه‌هایی که در این زمینه در ایران انجام می‌شود، با مشاوره گروه‌های پژوهشی این مرکز در حال انجام است.

دکتر میرزاده در بیان افتخارات کسب شده در طول 20 سال گذشته این پژوهشگاه به مواردی نظیر 53 ثبت اختراع داخلی و خارجی ، کسب دو مقام استاد نمونه کشوری و کسب چهار جایزه جشنواره خوارزمی و رازی و قطب علمی پلیمرهای زیست سازگار، قطب علمی لاستیک ، پلاستیک و کامپوزیت اشاره کرد.

همچنین در طول این مدت دو هزار و 48 مقاله در مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده که 511 مقاله آن در مؤسسه ISI نیز نمایه شده‌اند به طوری که از 81 عضو هیات علمی در سال جاری 85 مقاله در ISI به چاپ رسیده‌اند.

دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: در این مدت 13 فارغ التحصیل دوره دکتری و 117 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و 26 دانشجوی مشغول به تحصیل در مقطع دکتری و 43 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد از فعالیتهای این پژوهشگاه در حوزه تربیت نیروی انسانی است.

همچنین مجله فارسی زبان علوم و تکنولوژی پلیمر در 85 جلد و مجله انگلیس زبان Iranian Polymer Journal در مؤسسه ISI نمایه می‌شوند.

وی در ادامه افزود: مرکز رشد فناوری پلیمر با هدف تجاری کردن نتایج تحقیقات نخبگان جوان فعال ایجاد شده است که هم اکنون 30 هسته تحقیقاتی در بخش خصوصی آن فعال هستند و تاکنون چهار شرکت به مرحله رشد رسیده و خارج از پژوهشگاه مشغول به فعالیت هستند.

دکتر میرزاده در ادامه اظهار کرد: تاکنون لیسانس 22 طرح (نوآوری) به صنعت اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، وی خاطر نشان کرد: در بخش ارتباط با صنعت قرارداد 10 ساله همکاری پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی نمونه‌ای موفق در ارتباط صنعت و دانشگاه است که به عنوان یک آزمایشگاه ملی و استاندارد ایران است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در پایان افزود: میزان درآمد پژوهشی طی 5 سال اخیر بیش از 30 درصد بودجه جاری سالانه معادل 600 هزار دلار بوده است که افزایش درآمد ملی، کاهش هزینه‌های ملی و منجر به اشتغال به طور مستقیم 500 نفر در سال و غیر مستقیم دو هزار نفر در سال شده است.

گفتنی است در بخش انتشارات کتاب پلیمردانان ایران در دست انتشار بوده و هشتمین سمینار بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمر ایران در روزهای اول تا سوم آبان ماه 86 در دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد