اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

هزینه در پژوهش سرمایه‌گذاری است

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: « اگر هزینه‌ای در پژوهش می‌شود در واقع سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و نام هزینه را نباید بر روی آن گذاشت.»

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان، دکتر حسن مروتی، در میزگردی که با عنوان « آسیب‌شناسی پژوهشی» روز گذشته در ایسنا خوزستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: « اگر امر پژوهش را از زندگی بشر حذف کنیم دیگر نمی‌توان به آن زندگی گفت. پژوهش جزو لاینفک زندگی بوده و اهمیت آن زمانی روشن می‌شود که معضلات را به چشم خود ببینیم و با آن‌ها مواجه شویم.»

وی با بیان اینکه پژوهش باید به شکل آکادمی و علمی درآید، اظهار داشت: « پژوهش در بعضی از امور نقطه حیاتی به حساب می‌آید. منابع دینی، عرفی و وضعیت اجتماعی بر امر پژوهش تاکید دارند و یکی از دلایل پیشرفت کشورهای دیگر اهمیت دادن به امر پژوهش به صورت آکادمی است.»

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: « منابع مالی زیادی صرف پژوهش می‌شود اما پژوهش را کمتر مدنظر قرار می‌دهیم به این دلیل که به طور واقعی به اهمیت پژوهش پی نبرده‌ایم.»

مروتی افزود: « موازی‌کاری زیادی در تمام کشور انجام می‌شود و ارگان‌های مختلفی متولی امر پژوهش هستند، همه یک کار را انجام می‌دهند اما از نتایج یکدیگر خبر نداریم به نوعی دیگر کارهایی که در مراکز علمی و پژوهشی صورت می‌گیرد یا منطبق بر نیازهای جامعه نیست یا جامعه از آن‌ها خبر ندارد که از آن نتایج استفاده کند.»

وی با اشاره به اهمیت کاربردی کردن امور پژوهشی توضیح داد: « برای این کار باید آئینه‌ای از نیازهای بیرون داشته‌ باشیم. اگر امروزه در خارج از کشور پژوهش‌ها کاربردی است به این دلیل است که به علوم پایه اهمیت داده و علوم پایه را مبنایی برای کارهای پژوهشی خود می‌دانند.»

به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: « متاسفانه در دید برخی مسئولان عالی رتبه بحث پژوهش به خوبی جا نیفتاده است و ارگان‌های اجرایی نیز درصددند که بودجه پژوهش را جذب کرده اما صرفا این بودجه در مسیر پژوهش قرار نمی‌گیرد. اگر هزینه‌ای در پژوهش می‌شود در واقع سرمایه‌گذاری صورت گرفته و نباید آن را به عنوان هزینه تلقی کرد.»

مروتی یادآور شد: « در برنامه چهارم باید، سه درصد بودجه ناخالص ملی به امر پژوهش تعلق بگیرد و اکنون نیز باید ‌٢/١ درصد بودجه در دست ما باشد این در حالی است که وزارتخانه‌ها تاکنون ‌٤١ صدم درصد و شرکت‌ها یک دهم درصد و در مجموع ‌٥١ صدم درصد را بودجه را داده‌اند که تا ‌٢/١ درصد این مقدار باید دو برابر شود.»

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: « فرهنگ پژوهش در مجموعه‌ها پائین است و کار تیمی نیز کمتر انجام می‌شود. در حال حاضر ‌٤٤ کمیته علمی دانشجویی داریم و امکان کار تحقیقاتی برای دانشجویان دوره کارشناسی در این کمیته‌ها نیز وجود دارد، اکنون نیز ‌١٠٠ طرح مورد تائید وزارتخانه قرار گرفته است.»

وی عنوان داشت: « کسی وارد بحث پژوهشی می‌شود که تئوری مجموعه را خوب بداند و سپس تحقیق کند. انتظار نداریم دانشجوی کارشناسی که وارد دانشگاه می‌شود بلافاصله به عنوان محقق عمل کند.»

مروتی توضیح داد: « نظام آموزشی ما بر اساس محفوظات تئوری برنامه‌ریزی شده است و کمتر کار عملی انجام می‌شود.»

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: « در دانشگاه شهید چمران ‌٤٧٥ عضو هیات علمی در تمامی رشته‌ها داریم. یعنی صنعتی در استان پیدا نمی‌کنید که یک متخصص در دانشگاه نداشته باشد اما استفاده کاملی از این اساتید نمی‌شود.»

وی توضیح داد: « مراکز دانشگاهی ما نسبت به استان‌های دیگر کم بوده و اساتید ما نیز درگیر مسائل آموزشی هستند و فرصت اینکه جاهای دیگر را سرویس دهند، ندارند؛ بنابراین اگر تعداد اعضای هیات علمی و مراکز را افزایش دهیم شایسته استان خواهد بود.»

مروتی با بیان اینکه شبکه‌های اینترنتی به اجزای اصلی پژوهش تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: « یک پژوهشگر قبل از آغاز هر کاری نیاز به شبکه‌ی اینترنتی دارد. نخستین کار برای پژوهش، استفاده از این شبکه‌هاست. مشکلی که در مجموعه‌ها داریم این است که هنوز فرهنگ استفاده از شبکه‌ها کاملا جا نیفتاده است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد