اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

مهمترین مشکل امور پژوهشی کمبود پشتوانه مالی است

خبرگزاری جمهوری اسلامی:

اغلب پژوهشگران ساوه معتقدند ، کمبود پشتوانه مالی مهمترین مشکل انجام امور پژوهشی در کشور است. آنان می‌گویند: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نیازمند صرف هزینه و وقت بسیار است که باید مورد توجه پژوهشگران و حامیان امور پژوهشی قرار گیرد.

یک دانشجوی پژوهشگر ساوه‌ای نیز گفت: پژوهش در هر مکان و زمان ، مجموعه مورد پوشش خود را به بالاترین سطح ممکن در کشور می‌رساند. "محمد کریمی"افزود: در کشور با کمترین هزینه‌و پشتوانه مالی پژوهش انجام می شود و طبیعی است که در چنین وضعیتی بخش پژوهش چندان مطلوب نباشد. وی ،اضافه کرد: اغلب پژوهشگران با داشتن آگاهی از مشکلات مالی در راستای کارهای تحقیقاتی به کارهای پژوهشی روی آورده‌اند که این تنها به‌خاطر علاقه آنان به کارهای تحقیقاتی است. وی ،بااشاره به اینکه پژوهشگران ایرانی در صورت تقویت مالی می‌توانند در زمینه‌های مختلف علمی در جهان پیشرو باشند گفت: متاسفانه عدم سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش در کشور باعث شده تا خلاقیت‌ها در این زمینه شکوفا نشود.

یکی دیگر از دانشجویان پژوهشگر ساوه‌ای افزود: پژوهشگران به عنوان زیر بناهای علمی باید مورد توجه دست اندکاران و مسوولان کشور قرار گیرند. "زهره بیاتی" اضافه کرد: پژوهشگر کسی است که از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری را انجام دهد و با تحقیقات علمی خود در صدد شکوفایی کشور گام بردارد. وی ، با اشاره به اینکه مهمترین دستاورد پژوهش در کشور ما توسعه کشور است گفت: باید مسوولان با بهادادن به پژوهشگران و تقویت آنان در زمینه‌های مختلف و تخصیص اعتبارات پژوهشی خاص زمینه لازم برای انجام دادن کارهای تحقیقاتی را آماده کرد. وی افزود: عدم اطمینان به‌دانشجویان پژوهشگر، نبود پشتوانه مالی، همکاری نکردن دانشگاههاو عدم بازاریابی مهمترین مشکلات پژوهشگران در کشور ما است.

یکی دیگر از محققین ساوه‌ای گفت: کارهای پژوهش اموری هستند که‌مشمول زمان های بلند شده و این مهم بدون توجه به پشتیبانی مالی امکان پذیر نیست. "حسن حبیبی"افزود: پژوهش به‌معنای تحقیق وبررسی علمی یک موضوع در راستای یافتن نتایجی مطلوب جهت بهبود وضعیت فعلی آن و نوآوری است. وی اضافه‌کرد: پژوهشگر ارزنده کسی است که‌این وظیفه را باقبول کردن مشکلات آن به طور مطلوب و کامل انجام دهد. وی ،ادامه داد:باتوجه به اینکه ایران در زمره کشورهای در حال توسعه است با استفاده‌ازتحقیقات و پژوهشهای سودمند می‌تواند در راستای این توسعه و پیشرفت بهتر گام برداشت. وی گفت: پیشرفت نیازمنداستفاده‌از تکنولوژی‌های موجود وپژوهش‌در زمینه‌های مختلف است.

یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه‌گفت: انجام‌کارهای پژوهشی نیازمند امکانات اولیه‌ای است که برای رشته‌های مختلف متفاوت است و باید در کشورمان مراکزی را جهت تسهیل کار پژوهشگران و انجام امور تحقیقاتی مهیا کرد. "حمید.آ"افزود: مهمترین اماکن برای‌انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی واحد های دانشگاهی است و باید بخش پژوهش دانشگاهها را فعال نمود. وی اضافه‌کرد: درصورت تجهیز دانشگاهها در زمینه پژوهش وتامین هزینه مالی انجام تحقیقی دانشجویان واساتید دانشگاههامی‌توانند دراین زمینه فعالیتهای گسترده‌ای داشته باشند. وی ،نبود پشتیبانی مالی مناسب را عمده‌ترین مشکل و مانع افزایش اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی در کشور دانست.

یکی استاد دیگر این دانشگاه گفت: مسوولان کشوری باید با سرمایه‌گذاری کلان در امر پژوهش و تحقیق زمینه برای رشد و ارتقاء سطح علمی کشور فراهم کنند. "ابوالفضل‌یاری"بااشاره به‌اینکه‌دانشگاه بدون تحقیق و پژوهش‌یک آموزشکده‌ای بیش نیست‌افزود: متاسفانه بودجه‌هایی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بخش پژوهش در دانشگاهها در نظر می‌گیرند بسیار ناچیز است. وی اضافه کرد: جایگاه پژوهش در کشور ما مناسب نیست و اکثر دانشگاهها در کشور در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقاتی جایگاه بسیار ضعیفی دارند. وی ادامه داد: پژوهش و تحقیقاتی در جامعه خوب و مطلوب‌است که در راستای پیشرفت و توسعه در کشورمان باشد و جنبه کاربردی و عملی داشته باشد. او،اظهار داشت:اساسی‌ترین مشکل در کشورما نبود پشتوانه مالی، عدم انگیزه در دانشجویان و نبود مکانی مناسب برای محققان وپژوهشگران است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد: بابرنامه‌ریزیهای مناسب و سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش، پژوهشگران هر روز به سمت امور علمی وپژوهشی بیشتر سوق داده شوند.

سال ۲۰۰۹ هفدهمین همایش وزرای آموزش کشورهای مشترک المنافع

مالزی میزبانی هفدهمین همایش وزرای آموزش کشورهای مشترک المنافع در سال 2009 را برعهده گرفت .
پیشنهاد میزبانی این همایش به وسیله "هشام‌الدین حسین" وزیر آموزش مالزی در جریان شانزدهمین نشست که پنجشنبه‌گذشته در کیپ تاون آفریقای جنوبی پایان یافت‌, مطرح شد.
هشام‌الدین گفت : این همایش محل عرضه تجربیات‌, پیشنهادات و اقدامات مثبت کشورهای مشترک المنافع در زمینه آموزش است.
وی افزود: همایش وظیفه دارد تا کیفیت و استانداردهای آموزشی در کشورهای عضو را ارتقا دهد.
به‌نوشته‌استار, همایش وزرای آموزش کشورهای مشترک المنافع که هر سه سال برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای مالزی خواهد بود تا تواناییهای خود را درزمینه کاربرد فناوری اطلا‌عات در زمینه آموزش و همچنین میزان پیشرفت آموزش خود را در معرض افکار عمومی قرار دهد .

60 طرح برتر جشنواره جوان خوارزمی

به گزارش واحد مرکزی خبر:
مراسم معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره جوان خوارزمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری اسلا‌می ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد .
در بخش دانشجویی و آزاد 23 طرح و در بخش دانش آموزی 37 طرح برتر برگزیده معرفی شد .
در این مراسم که وزرای علوم , تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و مسئولان وزارتخانه ها ودستگاههای دولتی شرکت داشتند , از 23 برگزیده در بخش دانشجویی و آزاد در پژوهش های بنیادی , کاربردی , توسعه‌ای و ابتکار در نه گروه تخصصی تقدیر شد .
در بخش پژوهش های بنیادی یاسمن فرزان پژوهشگر دانش های بنیادی با طرح مطالعه روابط بین پارامترهای جرم نوترینو ودوقطبی الکتریکی ذرات بنیادی , در پژوهش های کاربردی علی قاسمی از دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح ساخت جاذب مایکروویو با فریت باریم الا ئیده شده ودر بخش مبتکران خدیجه احمدی نبی و نرگس شیرانی به طور مشترک با طرح بعد و انعکاس آن درگرافیک رتبه اول هشتمین جشنواره جوان خوارزمی را کسب کردند.
در بخش دانش آموزی جشنواره نیز امسال 37 نفر به عنوان برگزیده نهایی هشتمین جشنواره جوان خوارزمی معرفی شدند.
در این بخش در پژوهش های کاربردی محمد حسن برزگر از دبیرستان امام جواد منطقه یک تهران با طرح هواپیمای بدون خلبان , در پژوهش های بنیادی در بخش ادبیات میلاد عرفان پور از دبیرستان نمونه دولتی توحید شیراز باطرح پاییز بهاری است که عاشق شده‌, دربخش فیزیک مصطفی محسن وند بناب از پیش دانشگاهی سمنان و دربخش مبتکران کیقباد رستمی ازپیش دانشگاهی ساری با طرح دستگاه بذر پاش دوشی بعنوان رتبه اول انتخاب شدند.
دکتر اللهیاری دبیر جشنواره جوان خوارزمی در این مراسم گفت: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره ضمن ارتقای کیفیت از لحاظ تعداد درمقایسه با به سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.
وی افزود : دربخش دانشجویی و آزاد 961 طرح و دربخش دانش آموزی 603 طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در بخش دانشجویی و آزاد 47 طرح و در بخش دانش آموزی 50 طرح به مرحله داوری راه یافت و در نهایت هیئت داوران در بخش دانشجویی و آزاد 23 طرح و در بخش دانش‌آموزی 37 طرح را به عنوان برگزیده معرفی کرد .