25/9/1385
صبح امروز، 25 آذر، همزمان با روز پژوهش هشتمین جشنواره جوان خوارزمی، با همکاری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش با حضور وزرای علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
دکتر علیرضا اللهیاری، دبیر هشتمین جشنواره جوان خوارزمی در ابتدای این مراسم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: به منظور تجلیل از منزلت پژوهشگران و نوآوران در عرصههای علمی و پژوهشی، هشتمین جشنواره جوان خوارزمی را برگزار کردیم.
وی افزود: امسال 961 طرح در بخش دانشجویی و آزاد از سراسر کشور برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 47 طرح به هیئت کاردانی و بیش از 22 هزار طرح از تمامی استانهای کشور دریافت کردیم که از این تعداد 603 طرح به دبیرخانه جشنواره در وزارت آموزش و پرورش ارسال شد که 50 طرح به هیئت داوران ارایه شده است.
دکتر اللهیاری تصریح کرد: کمیته هیئت داوران جشنواره بعد از بررسی نهایی و دقیق طرحها 23 طرح را در بخش دانشجویی و آزاد و 37 طرح را در بخش دانشآموزی و دروههای کاردانی آموزش و پرورش به عنوان طرحهای برگزیده و برتر معرفی کردند که در این مراسم از آنها تجلیل به عمل آمد.
دبیر هشتمین جشنواره خوارزمی تاکید کرد: رشد آماری و سطح علمی طرحها ارایه شده به این دوره از نظر کیفی و کمی حاکی از حضور فعال و گرایش جوانان به کارهای پژوهشی است که ویژگی جشنواره امسال نسبت به پارسال ارتقا سطح عملی و طرحها از سوی کارشناسان و صاحبنظران اعلام شده است.
وزیر علوم در جمع استادان نمونه کشور گفت: از استادان نمونه کشور انتظار میرود که رویکرد دانایی محوری و گفتمان علمی را به عنوان یک بحث فرهنگی در دانشگاهها توسعه و رونق بخشند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد مهدی زاهدی در اولین مجمع عمومی استادان نمونه دانشگاههای سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در بنیاد نخبگان، استادان نمونه از مصادیق نخبگان شناخته شدند و این امر به لحاظ معنوی، اهمیت ویژه ای دارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای اعضای هیأت علمی با مرتبه علمی "استاد تمامی"، بویژه استادان نمونه تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده که امیدوارم بزودی تصویب شود.
وی افزود: همچنین قرار است با تصویب در هیأت امنای دانشگاهها و افزایش سن بازنشستگی استادان نمونه از 65 به 70 سال، دانشگاهها بتوانند از توان و ظرفیت علمی استادان نمونه، حداکثر استفاده را بکنند.
وزیر علوم در ادامه سپس از استادان نمونه خواست، در تعریف و تعیین شاخصهای لازم برای انتخاب "استاد نمونه" بازنگری کنند و توان استادان در ترویج فرهنگ علمی در دانشگاه را در کنار توان آموزشی و پژوهشی آنان، به عنوان یک شاخص در نظر بگیرند.
دکتر زاهدی در پایان قول داد که مشاورهها و راهنماییها که از اطاق فکر استادان نمونه بیرون بیاید، با وسواس و دقت، در تصمیم گیریها لحاظ شود.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان کرمان مصطفی خیرالدین در گردهمایی معاونین پژوهش، برنامهریزی و منابع انسانی، روسای گروه ارتقاء علمی و منابع انسانی و روسای مراکز تربیتمعلم استانهای فارس، یزد، کرمان و اصفهان تاکید کرد: ورودیهای آموزش و پرورش بایستی از کانال مراکز تربیت معلم صورت گیرد.
خیرالدین گفت: استقلال مالی مراکز تربیت معلم و طرح خودگردانی این مراکز از جمله طرحها و برنامههای در دست بررسی است.
وی با بیان این که سهمیه پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم افزایش مییابد، گفت: طرح قطبی شدن مراکز تربیت معلم و تخصصی شدن رشتههای تربیت بدنی، هنر و حرفه و فن از دیگر برنامهها و طرحهایی است که در مراکز تربیت معلم سراسر کشور اجرا خواهد شد.