اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

یک اشاره، یک پیشنهاد

اشاره‌ام به سخنان مهندس فتاح وزیر نیرو در مراسم تودیع دکتر وارسته‌پور و معارفه دکتر افضلیان است که فرمودند، به گذشته نگاه انتقاد آمیز داشته‌ باشیم.
این حرف جدیدی نیست. سخنی است که از زمان امام علی‌(ع) تاکنون به شیوه‌های مختلف بیان شده تا جایی که در سال‌های اخیر، در علم جدید مدیریت هم به عنوان« کایزن» مطرح شده است.
حضرت می‌فرماید:
کسی که دو روزش مساوی باشد مغبون است و کسی که دومین روزش بدتر از روز اولش باشد، ملعون است.»
این سخنی است که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و هرکس که نمی‌خواهد به این دو صفت منتسب باشد، باید به آنچه که در گذشته انجام داده راضی نشود و برای « بهبود مستمر» آن بکوشد.
و اما گذشته، به رژیم گذشته، دولت گذشته و مدیرگذشته محدود نمی‌شود بلکه گذشته، همانگونه که امام علی (ع) فرمودند، دیروز هر فرد است.
از این سخن به سادگی عبور نکنید و دوباره و چند باره آن را مرور کنید و آن را برای خودتان تفسیر کنید. برای ما هم بفرستید تا هم خودمان استفاده کنیم و هم دیگران از آن بهره‌مند شوند.
و اما پیشنهاد: با بهره‌گیری از فرمایش پیامبر اکرم که فرمود: «بهترین دوست من کسی است که عیب مرا به من هدیه کند» پیشنهاد می‌کنم، روز تولدتان از دوستان و آشنایان بخواهید به جای زیورآلات و لوازم خانه و گل و چیزهای دیگر، عیب یا عیوب شما را برایتان هدیه بیاورند.
برای این کار، در روز تولد خودتان یک‌ مهمانی ترتیب بدهید و پیش‌ از آن، صندوقی تهیه کنید و روی صندوق فرمایش حضرت رسول(ص) را درج کنید و از دوستان بخواهید عیب‌های شما را روی کاغذ بنویسند و به هنگام ملاقات با شما، درون صندوق بیندازند (مدیران می‌توانند سالروز مدیریت خود را به این کار اختصاص بدهند). بعد از مهمانی، آنها را به دقت بررسی کنید. با خواندن عیب‌های خودتان آشفته نشوید. لبخند بزنید. از نویسنده که در واقع او را نمی‌شناسید، در دلتان تشکر کنید و بابت این هدیه برایش دعا کنید.
ممکن است در نگاه اول کاری عجیب به نظر برسد اما آیا این نوعی نگاه انتقاد‌آمیز به گذشته خود ما نیست؟


غلامرضا علی اکبری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد