اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

تاثیر کمبود برق عراق بر فناوری بی سیم آن کشور

قسمتی از مقاله هموطن سلام : به‌طور قطع در میان کشورهای خاورمیانه، نامناسب‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های جدید عراق است. بحران‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی حاصل از اشغالگری آمریکا باعث شده که شرایط بدی بر این کشور حاکم شود و لذا کمتر شرکت خارجی حاضر به فعالیت بلندمدت در عراق است. با این حال برخی شرکت‌های ICT منطقه علی‌رغم همه مشکلات موجود در عراق فعال شده‌اند. United Consultants and Impulse از جمله این شرکت‌هاست که برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم در مناطق دورافتاده عراق تلاش می‌کند. محمد عامد علی مدیر این شرکت که اصالتا عراقی است چندی قبل به‌علت بی‌ثباتی کشورش به اردن رفت و حال در تلاش است به فعالیت‌های تجاری خود در سراسر خاورمیانه و از جمله عراق و امارات رونق ببخشد.

او می‌گوید: "مردم عراق نمی‌توانند به‌راحتی به فناوری‌های مدرن دسترسی داشته باشند. نبود فناوری‌های جدید ارتباطی باعث شده آن‌ها از آنچه که در جهان خارج در جریان است بی‌خبر باشند، از سوی دیگر همین امر باعث شده که بسیاری از مردم در بقیه نقاط جهان از آنچه که در عراق می‌گذرد اطلاعی نداشته باشند."

وی می‌افزاید: "ما از نظر فنی مرتب در حال افت هستیم و این یکی از مشکلات جدی ماست. عراقی‌ها نمی‌توانند برای حضور در یک نمایشگاه ICT در آمریکا یا اروپا به‌راحتی ویزا بگیرند. از سوی دیگر کسی هم به‌راحتی نمی‌تواند به عراق بیاید. با توجه به شرایط بغرنج عراق اقشار تحصیل‌کرده به سرعت این کشور را ترک می‌کنند تا در محیطی آرام به فعالیت بپردازند. از آن سو شرکت‌های خارجی هم تمایلی به فرستادن پرسنل آموزش دیده خود به عراق برای ایجاد تاسیسات نوین ارتباطی و مخابراتی ندارند."

محمد عامد علی معتقد است برای رفع مشکل کلیدی عراق - برقراری ارتباط با جهان خارج- باید دسترسی همگان به اینترنت تسهیل شود و با توجه به نبود زیرساخت‌های مخابراتی مناسب تنها راه حل مناسب موجود استفاده از لینک ماهواره‌ای است.

وی می‌گوید: "برای دسترسی به اینترنت در عراق دو راه وجود دارد: استفاده از ISP دولتی و VSAT. هیچ‌کس در عراق از سیستم دولتی استفاده نمی‌کند، چون بسیار کند است و اصلا خوب کار نمی‌کند. بنابراین خیلی‌ها به سراغ VSAT می‌روند که ما در آن تخصص داریم. کافه‌های اینترنتی از سیستم‌های VSAT استفاده می‌کنند. آن‌ها لینک دریافتی اینترنت را با استفاده از سیستم‌های بی‌سیم توزیع می‌کنند. آن‌ها معمولا یک دکل را برای انتقال بی‌سیم امواج روی پشت‌بام نصب می‌کند و سپس از تجهیزات CP یا Customer Premesis برای تسهیل دسترسی مشترکانشان به اینترنت استفاده می‌کنند."

به اعتقاد آقای علی استفاده از شبکه‌های بی‌سیم در عراق با دو مشکل اساسی مواجه است: کمبود برق و تداخل امواج.

علی در مورد مشکل اول می‌گوید:" عدم وجود زیرساخت‌های اساسی در عراق و از جمله نیروی برق مردم را مجبور به استفاده از ژنراتور کرده است. اما اکثر این ژنراتورها ساخت چین هستند و کیفیت خوبی ندارند. البته بهترین ژنراتورهای دنیا حداکثر سه تا شش ساعت در روز می‌توانند کار کنند و اگر هر روز مورد استفاده قرار گیرند مستهلک می‌شوند. این کار هزینه زیادی دارد. علاوه بر این مصرف سوخت مشکلات زیادی به‌دنبال می‌آورد، تا قبل از جنگ پر کردن باک ماشین تنها دو دلار هزینه داشت، اما حالا این کار 40 تا 50 دلار خرج برمی‌دارد."

وی در مورد مشکل تداخل امواج هم معتقد است: "عدم وجود نهاد قانون‌گذار در عراق باعث شده تا افراد و سازمان‌های مختلف آزادانه از انواع تجهیزات بی‌سیم ارتباطی با هر قدرت و در هر منطقه‌ای استفاده کنند. همین مسئله موجب شده که در عراق و حومه آن تداخل فرکانس یک مشکل جدی باشد. در اکثر کشورها استفاده شخصی از تجهیزاتی که بیش از یک وات قدرت دارند مجاز نیست، با این وجود در عراق به‌سادگی از تجهیزاتی که تا چهار وات قدرت دارند استفاده می‌شود."

علی علی‌رغم همه مشکلات موجود نسبت به آینده صنعت بی‌سیم در عراق خوش‌بین است. وی که به‌تازگی از همکاری شرکت آمریکایی Wireless Intervactive هم بهره‌مند شده تاکید می‌کند: "کمک چنین شرکت‌هایی برای بازسازی عراق ضروری است. آنان پول، نیروی انسانی و بسیاری از دیگر منابع را در اختیار دارند. لذا می‌توانند کارهای خاصی در عراق انجام دهند. هنگامی که در نقشه به عراق نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که این کشور بین اروپا و آسیا قرار دارد. عراق قلب منطقه است و می‌تواند کانون جهان باشد، اما هنوز تا آن نقطه فاصله دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد