اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

معرفی کتاب اقدام پژوهی نوشته کاستللو٬ ترجمه دکتر شادرو

اقدام پژوهی چیست؟

Action research پژوهشی است که توسط یک آموزگار درباره اقدامات خود در کلاس درس صورت می گیرد. گاهی نیز آن را پژوهش آموزگار٬ خودارزیابی آموزگار٬ پیشرفت حرفه ای آموزگار یا آموزگار در جایگاه یک پژوهشگر می نامند.

پاتریک کاستللو کیست؟

Patrick Costello مدیر مرکز پژوهشی آموزش کاربردی در موسسه آموزش عالی North East Wales در انگلستان است که به اختصار newi نامیده می شود. پروفسور کاستللو تا کنون کتابهای متعددی منتشر کرده است که در میان آنها علاوه بر کتاب Action research ٬ می توان از Thinking Skills and Early Childhood Education و Issues in Personal, Social and Moral Education نام برد. او از سال ۲۰۰۱ ٬‌مشاور انجمن ملی آموزگاران بوده است. آدرس الکترونیکی: p.costello@newi.ac.uk

دکتر شادرو کیست؟

اجازه بدهید این قسمت را از زبان استاد محترم دانشگاه علامه طباطبایی دکتر شیرین احمدنیا که بنده را با این کتاب آشنا کردند نقل کنم:

دکتر محمدرضا شادرو (متولد ۱۳۳۱) از اساتید گروه جامعه‌شناسی در دانشکده‌ی ما هستند. پنج شش سالی است که با ایشان از طریق شرکت در جلسات گروه و نیز از طریق تعاریفی که از دانشجویان در موردشان شنیده ام آشنا شده‌ام. استاد درس روش تحقیق هستند و تحصیلکرده‌ی امریکا و ایران. از آن اساتیدی هستند که سالهای طولانی در این دانشکده بی‌چشمداشت و با رعایت اصول اخلاقی، بی‌سروصدا و جار و جنجال با جان و دل برای بچه ها کار کرده‌اند. هر گاه مسئله‌ای در گروه مطرح می‌شود شاهد این هستم که چگونه در کمال انصاف و عاری از جانبداری‌های خاص برای چاره‌جویی اظهارنظر می‌کنند. مطمئن نیستم که هنوز استادیار هستند یا دانشیار شده باشند. یادم نیست عهده‌دار مقام و منصبی شده باشند و مشارکت‌های‌شان را در امور مربوط به دانشکده جز در مواردی که علم و دانش می‌طلبیده و بعد مادی هم مطرح نبوده شاهد نبوده‌ام. جزو استادهای "کاردرست" و به عبارتی سختگیر و با وجدان کاری در عرصه‌ی آکادمیک به حساب می‌آیند! نه از آن دست که بنا به روابط و مردرندبازی یک شبه ره صدساله و مدارج ترقی را طی می‌کنند و نه از آنها که به مدد بهره‌مندی "بس- بهینه" از پشت گرمی دوستان وموقعیت‌های فراهم‌آمده و نیروی کار رایگان دانشجویی، چپ و راست مقاله و کتاب "بیرون می‌دهند". از آن استادهایی هستند که کسر شأن خود می‌دانند که مطابق شیوه‌ای که پیش روی اساتید گذاشته می‌شود انگشت اشاره‌شان را بالا بگیرند و بگویند آقا اجازه! ما خیلی "نمونه" هستیم. بیایید ما را انتخاب کنید و به ما جایزه بدهید! باید بگویم خوشحالم که می‌بینم دانشکده‌ی ما از وجود چنین اساتیدی برخوردار است، اساتید سلیم‌النفس!

و اکنون معرفی کتاب :

کاستللو در این کتاب به صورتی شفاف و مفید تشریح می کند که چگونه باید اقدام پژوهی کرد. این کتاب ۱۱۲ صفحه ای که در فوریه ۲۰۰۴ منتشر شده و ترجمه فارسی آن در سال جاری توسط موسسه انتشارات آگاه در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است٬ دارای هفت فصل است که شش فصل نخست آن پرسش هایی را که معمولا درباره اقدام پژوهی مطرح می شود پاسخ داده است. تعریف اقدام پژوهی٬ هدف آن٬ نحوه پیشبرد طرح تحقیق٬ نحوه جمع آوری و تحلیل داده ها و نیز اجرای طرح در این فصول تشریح شده است. در فصل آخر٬ پیشنهادهایی برای مطالعات بعدی ارائه گردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد