اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

قانع نشده ام ISI جهانی یک سیستم غیرکافی و ناکارآمد است

این گوشه ای از صحبتهای دکتر هاشم رفیعی تبار ٬ پایه گذار علم نانو در ایران است که حق بسیار بزرگی بر گردن نانو فناوری ایران دارد و امسال به همین علت در رشته فیزیک نظری به عنوان چهره ماندگار معرفی شد. قسمتی از این گفتگو در باره مقالات ISI را از جام جم نقل می کنم. سایر بخشهای مصاحبه در یادداشت دیگری بیان خواهد شد. اینک نظرات دکتر رفیعی تبار در مورد سیستم ارزیابی علمی ISI :

من راستش فکر می کنم برای هر چیزی که پیشنهاد می شود باید علتی وجود داشته باشد مثلا اگر تلفن همراه شما کار می کند و نیازتان را برآورده می سازد نباید بی خودی آن را عوض کنید اگر ما پیشنهاد می کنیم که سیستم ارزیابی علمی را تغییر دهیم باید بگوییم سیستم قبلی چه کمبودی داشته است و هدف ما از سیستم جدید چیست. من که هنوز قانع نشده ام ISI جهانی یک سیستم غیرکافی و ناکارآمد باشد و به نظر من معیارهای کافی را برای ارزیابی علمی دارد مقالات دست 2 یا 3 می روند و ارزیابی علمی می شوند. این که ما کشورهای اسلامی را از بقیه دنیا جدا کنیم اصلا کار درستی نیست ما هیچ دعوایی با هیچ ملتی نداریم.
البته این که با دیگر کشورهای اسلامی اتحادیه خاصی درست کنیم هیچ مشکلی نیست ، اما نباید رابطه مان را با دیگر کشورهای جهان قطع کنیم.

این که حس می کنیم جهان غرب نمی خواهد مقالات ما را چاپ کند به اعتقاد من درست نیست و من هم شخصا ندیده ام چنین اتفاقی بیفتد. گرچه دانشمندان هم انسان و جایزالخطا هستند ، اما راهکارهای قانونی هم برای اعتراض وجود دارد. خیلی از طرفداران این قضیه به من می گویند چون مقالات تو وقتی خارج از ایران بوده ای چاپ شده اند این را درک نمی کنی. اما من به آنها گفته ام که بهترین مقالات من طی همین 5-4 سالی که به ایران آمده ام چاپ شده اند. حتی کتاب من را دانشگاه کمبریج زیر چاپ دارد و من این کتاب را در ایران نوشته ام و اولین کتابی است که در زمینه نانوتکنولوژی به زبان انگلیسی توسط یک ایرانی نوشته شده است.
آنها هم می دانند که من ایرانی هستم. البته اگر به من نشان دهند که سیستم فعلی کمبود دارد و قابل علاج هم نیست نظر من هم عوض می شود و از سیستم جایگزین حمایت می کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد