اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

مقامهای ایران و عراق بر لزوم گسترش مناسبات تجاری تاکید کردند

وزیران بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق امروز (سه‌شنبه) در نخستین کمیته مشترک بازرگانی دو کشور در تهران، بر لزوم گسترش همکاریهای تجاری تاکید کردند.

"سید مسعود میرکاظمی"، و"عبدالفلاح حسن‌السودانی" در اجلاس این کمیته مشترک که به مدت سه روز ادامه دارد ،راههای توسعه مناسبات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، وزیر بازرگانی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از توانمندیهای بسیاری درعرصه اقتصاد برخوردار است ،آمادگی ایران را برای کمک به سازندگی عراق اعلام کرد.

میرکاظمی با انتقاد از شناخت کم بخشهای خصوصی دو کشور نسبت به یکدیگر افزود: اعزام هیاتهای تجاری ،برگزاری نمایشگاهها و همایشهای مشترک شناخت فعالان بخش خصوصی ایران و عراق را نسبت به یکدیگر افزایش می‌دهد .

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در عراق اهمیت بسیاری قائل است ، افزود:در صورت ایجاد اطمینان و حمایت از سرمایه‌گذاری ، نقش ایران در بازسازی عراق گسترده‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: تشکیل کارگروههای تخصصی و بررسی راههای گسترش مناسبات تجاری ، در رفع موانع و اجرای توافقات قبلی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به گفته وزیر بازرگانی، سرمایه‌گذاران ایرانی تمایل بسیاری برای کمک در بازسازی عراق دارند ، اما باید موانع موجود در جهت بهره‌برداری از این توان رفع شود .

میرکاظمی سپس در خصوص تعهدات ایران در خصوص انجام برخی پروژه‌ها درعراق گفت : به محض اعلام مسئولان ایرانی ، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند داخلی ، آماده انجام این پروژه‌ها هستند .

وی پیشنهاد داد : تا اعضای کمیته مشترک بازرگانی دو کشور در خصوص راههای اجرایی شدن این پروژه‌ها به گفت وگو بپردازند.

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت ایران راهکارهای مناسبی برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری در بخشهای خدمات فنی و مهندسی ، بازسازی کارخانه‌ها ، تامین نیرو و بهبود وضعیت بهداشت عراق دارد ، ابراز امیدواری کرد تا این کمیته دراین خصوص به نتایج مثبتی برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،" عبدالفلاح حسن السودانی" وزیر تجارت عراق نیز دراین نشست با تاکید بر علاقه‌مندی عراق به گسترش مناسبات تجاری متقابل ، میزان مبادلات بازرگانی تهران و بغداد را هنوز ناکافی دانست .

وی سپس گفت: میزان مبادلات تجاری دو کشور در سه سال اخیر افزون بر سه میلیارد دلار بوده است . هر چند که این شاخص مثبت و رو به رشد است وحکایت ازاهتمام مسئولان دو کشور برای ارتقای مبادلات تجاری دارد، اما باید در آینده افزایش یابد .

وزیر تجارت عراق افزود: صنایع عراق به دلیل مسائل ناشی از اتفاقهای سال ‪ ۲۰۰۳‬میلادی ، صدمات بسیاری را متحمل شده و توان بالای جمهوری اسلامی می تواند نقش مهمی را در بازسازی این خسارات داشته باشد.

السودانی با بیان اینکه عراق در زمان حاضر نیازمند بازسازی بخشهای تولید برق و ایجاد موسسه‌های بهداشتی می‌باشد ، خواستار مشارکت بیشتر ایران در انجام سرمایه گذاریهای متعدد در این کشور شد.

وی تصریح کرد: توافق اخیر دو کشور مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات برای بازسازی عراق نشان از تمایل جدی جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه اقتصادی این کشور دارد .

این مقام عراقی ، همچنین پیشنهاد راه‌اندازی کمیته بررسی افقهای همکاری دو کشور را با چهار زیر گروه همکاریهای " تجاری و مالی " ، " اقتصادی " " علمی ، فنی و پرورشی " ،"روابط خارجی، حقوق بشر و مهاجران " را در این نشست ارایه داد .

وی معتقداست: در زمان حاضر مسائل بسیاری در خصوص مناسبات دو کشور مطرح است ، که برای رفع آنها باید افقهای جدید همکاری شناسایی شود.

السودانی گفت : دولت عراق در حد توان خود تلاش می‌کند تامسائل بانکی میان دو طرف را حل کند،اما موضوع تسهیل رواید بازرگانان منحصر به مقررات و ضوابط بازرگانی نیست .

وی درعین حال تاکید کرد : تسهیل روادید برای بازرگانان رشد مناسبات اقتصادی دو کشور را در پی خواهد داشت .

وزیر تجارت عراق همچنین خواستار توجه جدی به گسترش مناسبات تجاری میان تهران و بغداد شد و گفت : با بررسی موانع موجود می‌توان راهکارهای جایگرین را قرار داد .

السودانی تاکید کرد : ایران دارای امکانات بسیاری در زمینه تولیدات صنعتی و کشاورزی است و می‌تواند کالاهای بسیاری را به عراق صادر کند.

این مقام عراقی با اشاره به اینکه کشور متبوعش برای توسعه روابط با ایران اهمیت بسیاری قائل است ، افزود: نباید اجازه داد برخی مطالب رنج - آور یا تهمتها مناسبات دو کشور را دچار خدشه کند .

وی افزود: روند مناسبات اقتصادی دو کشور با کندی روبه رو است و دو کشور باید موانع فراروی را از بین ببرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد