اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

۲۰ اسفند٬ کارگاه ارزیابی فضای مجازی ایرانی

همشهری آنلاین:
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز یکشنبه 20 اسفند، میزبان کارگاه ارزیابی فضای مجازی ایرانی است.

این کارگاه در چهار پانل در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، واقع در جنب پل نصر(گیشا) برگزار می‌شود.

در این کارگاه که از سوی گروه ارتباطات و موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران با همکاری شورای عالی اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود، 19 وب‌سایت مهم ایرانی با سایت های مشابه خارجی  توسط دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های ارتباطات و مطالعات فرهنگی و رسانه مقایسه و تحلیل می‌شوند.

دکتر عیرضا دهقان، دکتر یونس شکرخواه، دکتر مسعود کوثری و دکتر مهدی منتظر قائم از استادان علوم ارتباطات دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی  ریاست پانل‌های این کارگاه علمی را برعهده دارند.

همچنین دکتر حمید شهریاری، دبیر شورایعالی اطلاع‌رسانی و دکتر سعیدرضا عاملی عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا با سخنرانی و ارائه مقاله آغازگر این کارگاه خواهند بود.

برنامه کارگاه:


پانل اول>          رئیس پانل: دکتر علیرضا دهقان
زمان برگزاری>    9 تا 10:30 صبح


پانل دوم>         رئیس پانل: دکتر مهدی منتظر قائم
زمان برگزاری>    10:45 تا 12:30 ظهر


پانل سوم>         رئیس پانل: دکتر مسعود کوثری
زمان برگزاری>    13:30 تا 14:30 بعدازظهر


پانل چهارم>         رئیس پانل: دکتر یونس شکرخواه
زمان برگزاری>    15 تا 17:30 بعدازظهر

تقسیم بندی سنتی علم به محض و کاربردی اعتبارش را از دست داده است

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور با اشاره به تحولات و تاثیرات ناشی از فن‌آوری‌های نوین در مفهوم سنتی علم، جامعه و اقتصاد، اظهار داشت: عمده نیروهای تحقیقاتی ما در موسسات علمی متمرکزند که اگر آنها صرفا در حلقه‌های اول زنجیره نوآوری قرار داشته باشند از دستیابی به محصول نهایی باز می‌مانند در حالی که باید این مراکز از همان گام‌های اولیه در اندیشه محصول نهایی و تسخیر بازار باشند.

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر صادق واعظ زاده، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نخستین کنگره علم و فناوری نانو و کاربرد آن در صنایع گاز، نفت و پتروشیمی اظهار کرد: فن‌آوری نانو و تعداد کم شماری از فن‌آوری‌های مشابه و جدید علاوه بر این که دنیای آینده را متحول خواهند کرد خود علم و فعالیت‌های علمی را دگرگون می‌کنند و این تحول تاثیرات عملی و عینی و اجرایی بر فعالیت‌های ما می‌گذارد.

وی افزود: در گذشته علم به صورت سنتی به دو حوزه بنیادی و کاربردی و گاه توسعه‌یی تقسیم می‌شد اما در حال حاضر علم در حال تحول است و تحت پیشگامی چند فن‌آوری مطلوب از جمله نانو فناوری قرار گرفته و سرعت گرفتن این فن‌آوری‌های جدید نظیر نانو، بیو و زیست فن‌آوری چرخه نوآوری و زمان بین ایده تا محصول را کوتاه کرده و این امر با ایجاد روش‌های جدید و مدل‌سازی و نمونه سازی مراحل رسیدن به نتیجه نهایی را کوتاه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از دیگر سو علم با ابعاد مختلف اجتماع پیوند نزدیکی پیدا کرده به طوری که گاه یک فعالیت نظیر طراحی نرم افزار را نمی‌توان به طور مشخص به پیشرفت علم یا اقتصاد مربوط کرد و این به خاطر رقابت شدید حاکم بر اقتصاد متکی بر دانش و لزوم تولید علم با حداقل زمان و هزینه است.

معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور خاطر نشان کرد: اگر علم محض شامل علوم با اهداف کشف پدیده‌ها و وضع قوانین علمی باشد و علوم کاربردی در رفاه و ارتقاء سطح زندگی بشر نقش علمی ایفاء کند امروزه علوم جدید این اهداف را به طور همزمان در بر دارند و بدین ترتیب تقسیم بندی سنتی علم اعتبار خود را تا حد زیادی از دست داده است.

وی افزود: وضعیت جدید به ما گوشزد می‌کند که ساختارهایی را ساماندهی کنیم که بتوانند چنین علم و پژوهشهایی را محقق کنند و انتظار می‌رود تا پژوهشگر ما تولیدهای متعددی از پژوهش خود انجام دهد به طوری که این پژوهش شامل سند علمی، مقاله‌ای در سطح شکافتن مرز جهانی علم، اختراع و محصولی قابل ارائه به مردم باشد.

وی افزود: ساختارهای ما باید در میان دستگاههای مختلف هماهنگی ایجاد کند و این دیدگاه برای کشوری نظیر ایران که در مراحل صنعتی شدن است و نمی‌خواهد از نو آوریهای علمی دست برداشته و هدف آن قرار گرفتن در مرزهای دانش بوده و از سوی دیگر فرصتی برای آغاز به کار از صفر نداشته و مراحل تولید علم، تولید فن‌آوری، تولید محصول و بازاریابی به منابع و زمان کافی نیازمند است، ضروری است که فعالیتهای علمی به صورت مجموعه‌ای انجام شود تا بتوان با صرفه جویی در منابع انسانی، زمانی و مالی زودتر به محصول نهایی رسید.

به گزارش ایسنا، معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور اظهار کرد: عمده نیروهای تحقیقاتی ما در موسسات علمی متمرکزند و اگر آنها در حلقه‌های اول زنجیره نوآوری باشند از دستیابی به محصول نهایی باز می مانند در حالی که باید این مراکز در گام‌های اولیه در اندیشه محصول نهایی و تسخیر بازار باشند.

دکتر واعظ زاده در پایان ابراز امیدواری کرد با تقویت فعالیت‌ها در پرتو چنین دیدگاهی به ارتقاء جایگاه ایران در همکاری با مراکز پیشرفته علمی و فن‌آوری دنیا یاری رسانیم تا این عقب ماندگی رنج آور چند ده ساله را به سمت افق‌های طلایی دوباره محقق کنیم.

تفاهم نامه همکاری مرکز رشدICT جهاد دانشگاهی و انجمن مخترعین کشور

مرکز رشد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی (رویش) و انجمن مخترعین کشور به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل علمی و تخصصی در جهت تجاری سازی اختراعات موجود و جدید در کشور تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تفاهمنامه که همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی در زمینه تجاری سازی اختراعات و فناوری‌ها را در بر دارد توسط نماینده مرکز رشد رویش و نمایندگان انجمن مخترعین کشور به امضاء رسید.

مهندس حبیب اله اصغری، رییس این مرکز در این زمینه گفت: ارائه آموزش‌های مورد نیاز اعضای انجمن در جهت توسعه فعالیت‌ها و تجاری سازی اختراعات، انجام پژوهش‌های مورد نظر اعضای آن، ارائه خدمات مشاوره در زمینه تدوین طرح کسب و کار، تلاش در جهت شناسایی حامیان و تامین مالی برای توسعه فعالیت‌های اعضای انجمن و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مورد نیاز انجمن از محورهای همکاری این مرکز در این تفاهمنامه است.

وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه، معرفی و فراهم سازی ارتباط مؤثر بین اعضاء انجمن و مرکز رشد، تامین بخشی از هزینه‌های ارائه خدمات بر حسب قراردادهای منعقده توسط انجمن مخترعین کشور فراهم می‌گردد.

اصغری افزود: به منظور اجرای مفاد این تفاهم‌نامه و شناسایی زمینه‌های جدید همکاری و عملیاتی کردن همکاریها ، کمیسیون مشترکی متشکل از دو عضو از طرفین قرارداد تشکیل شده است.

رییس مرکز رشد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی تاکید کرد: با اجرایی شدن بندهای این تفاهمنامه بستر مناسب برای تبدیل ایده های مخترعان به محصول نهایی و بازاریابی مناسب برای آنها فراهم می‌شود که این امر نقش به سزایی در توسعه کسب و کارهای نوین و دانش بنیان دارد.