اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

رشد سریع درصد تعداد دانشجویان زن

در سایت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم٬‌ تحقیقات و فناوری اطلاعاتی در مورد تعداد پذیرفته شدگان٬ دانشجویان٬ دانش آموختگان و سایر آمار و ارقام مربوط به آموزش عالی وجود دارد که نسبتا به روز است.

در میان این اطلاعات٬ جدول مقایسه تعداد پذیرفته شدگان برحسب سال و به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت از سال تحصیلی ۷۶-۷۵ تا سال تحصیلی ۸۵-۸۴ ٬ می تواند نشان دهنده یک گرایش بسیار مهم در ایران باشد. اگر درصد پذیرفته شدگان زن نسبت به کل پذیرفته شدگان را محاسبه کنیم٬ روند افزایش نسبت دانشجویان زن بسیار چشمگیر است و نشان می دهد که تقریبا در تمام مقاطع تحصیلات عالی٬ دختران ایرانی به هر دلیل سهم روزافزونی را به خود اختصاص می دهند و گوی سبقت را از پسران ربوده اند. بجز دکترای تخصصی که شاهد افت و خیز بوده است٬ در سایر مقاطع تحصیلات عالی به ویژه در دکترای حرفه ای٬ درصد پذیرفته شدگان زن به مرد تقریبا به صورت دائم افزایش داشته است.

این درصدها را پس از روند کردن اعداد٬ در جدول زیر نشان داده ام.

۷۶-۷۵ ۷۷-۷۶ ۷۸-۷۷ ۷۹-۷۸ ۸۰-۷۹ ۸۱-۸۰ ۸۲-۸۱ ۸۳-۸۲ ۸۴-۸۳ ۸۵-۸۴
۱ ۳۷ ۳۶ ۳۷ ۳۷ ۳۸ ۳۸ ۳۹ ۴۰ ۳۸ ۴۴
۲ ۴۶ ۴۸ ۵۲ ۵۶ ۵۹ ۶۱ ۶۳ ۶۲ ۶۲ ۶۳
۳ ۱۷ ۱۷ ۲۱ ۲۲ ۲۷ ۲۹ ۳۰ ۳۴ ۳۷ ۴۰
۴ ۴۶ ۴۹ ۵۱ ۵۵ ۵۴ ۵۷ ۶۱ ۶۰ ۶۰ ۶۲
۵ ۳۲ ۳۰ ۲۵ ۲۳ ۲۶ ۲۷ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۳۱
۶ ۴۳ ۴۳ ۴۶ ۴۸ ۵۱ ۵۲ ۵۳ ۵۴ ۵۴ ۵۵

 

ردیف های ۱ تا ۵ به ترتیب بیانگر دوره های تحصیلی کاردانی٬ کارشناسی٬ کارشناسی ارشد٬ دکترای حرفه ای٬ و دکترای تخصصی هستند. ردیف ۶ جمع کل پذیرفته شدگان را نشان می دهد. در کل و نیز در مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه ای٬ تعداد دختران از تعداد پسران پذیرفته شده بیشتر است. در سایر موارد نیز موفقیت دختران چشمگیر است. به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد٬ طی ۱۰ سال درصد زنان ۱۳۵ درصد افزایش یافته و از ۱۷ به ۴۰ رسیده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 02:30 ب.ظ

خیلی ممنون.فقط اگر دلائل این رشد و نتایج آن را در کوتاه مدت و دراز مدت بررسی میکردید یا اگر خیلی تخصصی است لینکی در این زمینه قرار می دادید کامل تر می شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد