اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

پذیرش بدون کنکور مربیان در دوره دکتری دانشگاههای کشور

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: آموزشی

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جزییات طرح پذیرش بدون کنکور مربیان در مقاطع بالاتر تحصیلی خبر داد.

دکتر حسن خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت علوم برای ارتقای مربیان آموزش عالی کشور، تصریح کرد: البته این طرح هنوز نهایی نشده و پس از مطرح شدن و تایید نهایی در سمینار معاونان آموزشی در خرداد ماه به دانشگاهها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی توسعه آموزش عالی از لحاظ کمی و کیفی اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: اصلاح هرم اعضای هیات علمی دانشگاهها از مسائلی‌ است که در این توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به موفقیتهای چشمگیر در بخش هرم اعضای هیات علمی در بخش دولتی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر هرم اعضای هیات علمی از 40 درصد استادیار به بالا به 65 درصد استادیار بالا و 35 درصد مربی رسیده ‌است.

معاون آموزشی وزیرعلوم با بیان اینکه تمام آموزش عالی کشور بخش دولتی نیست، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آموزش عالی کشور در بخش غیردولتی غیرانتفاعی است که براساس برنامه‌ریزیها تا پایان برنامه‌ چهارم توسعه فقط 450 هزار دانشجو در این بخش شاغل به تحصیل خواهند بود.

همچنین بخش اعظم دانشجویان ما در دانشگاه پیام‌نور و سایر عرصه‌های آموزش عالی کشور تحصیل می‌کنند.

دکتر خالقی با بیان اینکه باید برای تامین و ارتقای اعضای هیات علمی در کلیه بخشهای آموزش عالی کشور برنامه‌ریزی جدی و بلند مدت داشته باشیم، تصریح کرد: داشتن بیش از سه میلیون و 700 هزار دانشجو تا پایان برنامه‌ چهارم توسعه مستلزم وجود حداقل 90 هزار عضو هیات علمی شاغل به تحصیل در بخشهای دولتی وغیردولتی دانشگاههای کشور است.

وی با بیان اینکه درصدی از اعضای هیات علمی در بخشهای غیر دولتی دارای مدرک فوق لیسانس هستند، تصریح کرد: باید طرح جدی برای ارتقای مربیان شاغل واجد شرایط علمی در دانشگاهها داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات مثبت در جهت ارتقای معلمان آموزش و پرورش با همکاری وزارت علوم، خاطر نشان کرد: اگر در وزارت علوم نیز بخش دولتی و غیردولتی را در کنارهم ببینیم لازم است که همکاران هیات علمی دارای مرتبه‌ مربی به مراتب بالاتر ارتقا یابند و راههایی برای ادامه تحصیل آنها فراهم شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به راههای ادامه تحصیل این دسته از اعضای هیات علمی، اظهار کرد: در این راستا، وزارت علوم طرحی را تنظیم کرده است که طی آن و با انجام مذاکراتی با دانشگاههای بزرگ مجری دوره دکتری، این دانشگاهها درصورت تمایل می‌توانند اعضای هیات علمی دارای رتبه‌ مربی سایر دانشگاههای دولتی و غیر دولتی که دارای شرایط علمی لازم هستند را بدون کنکور و با بررسی سوابق تحصیلی در دوره‌های دکتری ویژه مربیان بپذیرند.

وی با بیان اینکه دانشگاهها اجباری برای ورود به این طرح ندارند، اظهار کرد: بر اساس این طرح دانشگاههایی که مایلند اعضای هیات علمی مربی خود را ارتقا دهند با دانشگاه پذیرنده وارد مذاکره شده و مربیان متقاضی نیز تقاضای خود را به دانشگاههای پذیرنده ارسال می‌کنند، ‌سپس در صورت پذیرش دانشگاه پذیرنده، بین دانشگاههای مبدا و مقصد قراردادی برای ارتقای این مربیان منعقد می شود

دکتر خالقی افزود: همچنین وزارت علوم از منابع تحت اختیار برای ارتقای کیفیت آموزش عالی، بخشی را به دانشگاههای پذیرنده این مربیان اختصاص خواهد داد.

معاون آموزشی وزارت علوم، خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی صورت گرفته، در صورت تایید در سال 86 حدود یک هزار نفر از مربیان شاغل در بخش دولتی و غیردولتی در این طرح پذیرش خواهند شد.

وی با بیان اینکه در صورت استقبال دانشگاهها حدود20 دانشگاه در این طرح دخیل خواهد شد، تصریح کرد: ‌در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس برای پذیرش 100 مربی در این طرح اعلام آمادگی کرده است.

دکتر خالقی در خاتمه، با اشاره به محدودیتهای این طرح اظهار کرد: ‌مربیانی که می خواهند با استفاده ازاین طرح ارتقا یابند باید سنوات خدمتشان به گونه‌ای باشد که پس از اخذ مدرک دکترا زمان کافی برای ادامه خدمت در دانشگاههای مبدا را داشته باشند، ضمنا دانشگاههای پذیرنده نیز موظفند ضوابط علمی لازم را در پذیرش مربیان به طور کامل رعایت نمایند.

نظرات 2 + ارسال نظر
irajkoohi@gmail.com شنبه 30 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:54 ب.ظ

لطفا اگر ممکن است بفرمایید الان پذیرش بدون کنکور مربیان در دوره دکتری دانشگاههای کشور به چه مرحله ای رسیده و من که مربی تمام وقت دانشگاه آزاد هستم چگونه میتوانم کار را پیگیری نمایم؟
و اگر هنوز مشخص نشده ، تا کی باید منتظر نتیجه باشم و چگونه مطلع خواهم گردید.

ایرج کوهی شنبه 30 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 02:01 ب.ظ

با سلام و عرض ادب
اینجانب کارشناس ارشد مهندسی صنایع و مربی تمام وقت رسمی قطعی دانشگاه آزاد هستم.
بسیار علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری بدون آزمون ورودی هستم.
لطفا اگر امیدی هست مرا راهنمایی نمایید تا اقدام نمایم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد