اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

خلاصه مصوبات هشتمین جلسه هیات امنای موسسه

جناب آقای جبار گلستانی٬ مدیر محترم امور اداری موسسه٬ خلاصه مذاکرات و متن مصوبات هشتمین جلسه هیات امنای موسسه را جهت اطلاع رسانی ارائه فرموده اند. در این جلسه که در تاریخ ۶ خرداد ۸۶ تشکیل شده است٬ آقایان دکتر داریانی٬ دکتر زرگر٬ دکتر خرقانی٬ دکتر ایران منش (نماینده وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری)٬ دکتر شایان فر (نماینده رییس دانشگاه جامع علمی - کاربردی)٬ و دکتر افضلیان (رییس موسسه) حضور داشته اند و تصمیمات زیر اتخاذ شده است:

۱) بودجه تفصیلی سال ۱۳۸۶ موسسه در قالب دو سرفصل درآمد اختصاصی به مبلغ ۱۳۸ میلیارد ریال و سایر منابع به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال به تصویب رسید.

۲) نمودار تفصیلی تشکیلات موسسه تصویب شد و با توجه به شرایط روز موسسه و امکان برون سپاری برخی از فعالیتها٬‌ مجموع پست های سازمانی (شامل پست های مصوب با نام) با حدود ۱۱ درصد کاهش٬ به ۴۵۰ پست رسید که به نسبت مساوی بین اعضای هیات علمی٬ کادر آموزشی و کارکنان بخش پشتیبانی تقسیم شده است.

تمدید قراردادهای استخدامی٬ مدت معین و کار مشخص در سال ۱۳۸۶ صرفا در صورت نیاز موسسه و نیز وجود جایگاه شغلی متناسب با رشته تحصیلی٬ بر اساس نمودار تشکیلاتی مصوب مجاز می باشد.

۳) به دلیل پراکندگی جغرافیایی مجتمع ها و لزوم جلب مشارکت بیشتر شرکت های آب٬ برق و نیروگاههای منطقه تحت پوشش آموزشی هرمجتمع٬ کمیته منطقه ای کمیسیون دایم هیات امنا تشکیل می گردد.

۴) هیات امنا با تشکر از هیات ممیزه مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت نیرو در تطبیق عضویت اعضای هیات علمی موسسه٬ موارد زیر را مورد تصویب قرار داد:

الف - با پرداخت فوق العاده ویژه به آن دسته از اعضای هیات علمی موسسه که صلاحیت علمی آنها توسط هیات ممیزه مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت نیرو (منتخب وزارت علوم) مورد تایید قرار گرفته است٬ تا زمان تایید صلاحیت عمومی ایشان از سوی هیات مرکزی گزینش استاد٬‌ موافقت گردید.

ب - آن دسته از اعضای هیات علمی موسسه که دارای حکم هیات علمی از وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری بوده و تا پایان سال ۸۵ مدت توقف خدمت رسمی - آزمایشی ایشان (حداکثر ۵ سال) به پایان رسیده است و در استخدام رسمی موسسه بوده و یا تا پایان سال ۸۵ به استخدام رسمی موسسه نایل گشته اند٬ مطابق بند (ج) ماده (۹) فصل سوم آیین نامه استخدامی هیات علمی دانشگاهها به وضعیت رسمی - قطعی تبدیل وضعیت می یابند.

ج - به منظور هماهنگ نمودن ساعات موظف تدریس اعضای هیات علمی مقرر گردید طبق بند دوم بخشنامه شماره ۴۳۱۱/و مورخ ۱۰/۳/۸۵ وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری عمل گردد. تصویب دستورالعمل اجرایی این بخشنامه به کمیسیون دایم محول شد.

د - هیات امنای موسسه به هیات ممیزه اجازه می دهد نسبت به بررسی صلاحیت علمی آن دسته از اعضای هیات علمی - صنعتی موسسه که محتوای رشته تحصیلی آنها با رشته های مصوب آموزش عالی قابل تطبیق باشد اقدام٬ و حسب نظر هیات ممیزه٬ مرتبه همطرازی هیات علمی آنها تعیین گردد تا این افراد بتوانند از امتیازات مرتبه مربوطه بهره مند گردند.

۵) با اضافه شدن معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی به عنوان یک عضو حقوقی هیات امنا در ماده (۷) اساسنامه موافقت شد.

۶) با افتتاح حساب ارزی در بانکهای دولتی برای پرداخت حق الزحمه مدرسان و هزینه های ارزی قراردادهایی که با موسسات آموزشی خارج از کشور منعقد می شود٬ موافقت گردید. موسسه می تواند نسبت به پرداخت حق الزحمه این مدرسان٬ و نیز پرداخت هزینه های قراردادهای آموزشی از طریق این حساب ارزی اقدام نماید.

۷) هیات امنا ضمن تاکید بر افزایش حجم آموزشهای کوتاه مدت تخصصی از موسسه می خواهد که:

الف - نسبت به راه اندازی حداقل یک رشته کارشناسی ارشد مرتبط با صنعت آب و برق در هریک از مجتمع های آموزشی و پژوهشی که که از امکانات لازم بهره مند هستند٬‌ اقدام نماید.

ب - فعالیت های پژوهشی و تدوین دانش فنی روز مرتبط با صنعت آب و برق را افزایش دهد.

معایب تاخیر در صدور احکام سالانه

تصویب نامه هیات محترم وزیران در خصوص تعیین حقوق و مزایای ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل٬ ۲۸ روز پس از آغاز سال جاری صادر گردید و با شماره  11008/ت37150 ابلاغ شد.

۱۱ روز پس از آن وزارت نیرو بر مبنای تصویب نامه یاد شده٬ بخشنامه شماره 100/50/7677 مورخ 8/2/86 را صادر کرد که ۴ روز بعد به مجتمع ها و واحدهای آموزشی موسسه ابلاغ شد تا نسبت به صدور احکام کارکنان اقدام کنند.

این شیوه که تقریبا در تمام سیستم دولتی جریان دارد٬ موجب می شود احکام کارکنان دولت همه ساله حداقل با دو ماه تاخیر صادر شود. شاید در زمانی که همه کارکنان دولت تابع قوانین خدمات درمانی بودند و اضافات ماه اول به حساب صندوق خاصی منظور می شد٬ این روش تبعات زیادی نداشت. اما در حال حاضر چنین شیوه ای از یکسو باعث دوباره کاری در امور مالی برای محاسبه مابه التفاوت احکام در ماههای بعد می شود و از سوی دیگر با توجه به این که بازنشستگی٬ خسارت درمان٬ ازکار افتادگی و نظایر آن برای کارکنان مشمول تامین اجتماعی برمبنای دریافتی ماههای آخر محاسبه می گردد٬ و تامین اجتماعی تنها لیست های حقوق ماهانه را در محاسبات خود منظور می کند٬ این تاخیر به زیان این دسته از کارکنان خواهد بود.

این نکته نیز قابل بررسی است که آیا در همه کشورها٬ چنین شیوه ای اعمال می شود؟ و آیا نمی توان از طریق برقراری یک ارتباط دائمی میان حقوق و نرخ تورم اعلام شده٬ به همراه ضوابط معین برای افزایش سنوات و ارزیابی عملکرد٬ این روش را یکبار برای همیشه تعریف کرد؟

یکی از عزیزان که مراحل نوشتن تز دکترای خود را می گذرانند و در انگلستان کار می کنند در این مورد نوشته اند:

من اینجا به عنوان محقق (Researcher) استخدام شدم. زمانیکه قرارداد را پذیرفتم با استناد به قوانین مصوب جهت تعیین دستمزد محققان، در آن قید شده بود که حقوق سالیانه با استناد به بند مثلا 10 قانون ... در سال اول x مقدار، سال بعد با افزایش 25 درصد، y مقدار و سال پس از آن با افزایش 5 درصدی، z مقدار خواهد بود. یعنی من از ابتدا میدانستم که سال سوم حقوقم فقط 5 درصد زیاد میشود. بعد این مبلغ سالیانه را تقسیم بر 12 ماه میکنند و طبیعتا ماهیانه عدد ثابتی است. چون یک محقق ارزشیابی سالیانه ندارد که با توجه به پیشرفتش درصد افزایش حقوقش متفاوت شود. یعنی از اول می داند حقوقش چقدر است، و هزینه هایش چقدر است. خلاصه میتوند تخمین بسیار خوبی از دخل وخرج داشته باشد. آمار موجود خیلی گویا است و قابل اطمینان. افزایش بهای اجاره یا مواد غذایی تا اندازه زیادی کنترل شده است. به این صورت نیست که اجاره خانه یک ماهه مثلا 2 برابر بشود! افزایش پیدا میکند ولی نه سرسام آور و غیر واقعی. عرضه و تقاضا متناسب است. البته بعضی جاها ممکن است رشد قیمتها از میانگین بیشتر باشد٬ ولی آنقدر زیاد نیست که از توان مردم عادی خارج بشود. البته من چون ویزای دانشجویی دارم از پرداخت مالیات معافم وگرنه مبلغ مالیات بسته به درآمد ماهیانه ممکن است تفاوت داشته باشد و طبیعتا درآمد خالص را تحت تاثیر قرار دهد.

انتصابات

به استناد ماده 5 آیین نامه اجرایی نظام پرداخت حقوق ومزایای کارمندان شرکهای تابعه وزارت‌نیرو٬ جناب آقای کورش عزیزیها برای مدت دو سال به عضویت کمیته‌تشکیلات و نیروی‌انسانی مؤسسه منصوب شدند.

آقای جبار گلستانی٬ عضو و دبیر این کمیته هستند.

--------

با توجه به انتقال آقای ناصر آزادی به حوزه ستادی وزارت نیرو٬ آقای منوچهر غلام ژیان به عنوان نماینده امور ایثارگران مؤسسه معرفی شدند .