اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

بررسی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و تجربه ای برای استادان ما

در شماره ۴۲ فصلنامه اخبار٬ نشریه خبری پژوهشگاه دانشهای بنیادی )مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات( که در پاییز سال گذشته منتشر شده است٬ مطلبی با عنوان تحقیقات به سبک فرانسوی: نگاهی به CNRS نوشته شده است که به نوبه خود جالب و خواندنی است.

در این مقاله به بررسی مرکز ملی تحقیقات علمی Centre National de la Recherche Scientifique پرداخته شده است. متن اسکن شده مقاله از طریق دکتر افضلیان به دستم رسید. فایل pdf مقاله نیز به لطف خانم آناهیتا سمیع دریافت شد. البته ایشان متن تایپ شده مقاله را هم ارسال فرمودند که با فرمت پارسی تک بود و چون بنده تنها نرم افزار فارسی تک را دارم٬ نتوانستم آن را بخوانم. امیدوارم روزی مشکل فونت ها و نرم افزارهای متعدد فارسی و نیز OCR قارسی برطرف شود و دانش عظیمی که به زبان فارسی تولید می شود٬ برای همگان در اینترنت قابل جستجو و دستیابی باشد. در هرحال وظیفه خود می دانم از همکاری صمیمانه خانم سمیع به سهم خود تشکر کنم.

در بررسی انجام شده گفته می شود که CNRS تعداد ۲۶۰۰۰ کارمند دائم و ۴۰۰۰ کارمند موقت دارد و بخش عمده بودجه آن را دولت تامین می کند. این سازمان ۱۲۵۶ واحد یا گروه پژوهشی دارد که در سراسر فرانسه پراکنده اند. این مرکز ۶۸ سال پیش تشکیل شده است

اما کار زیبای پژوهشگاه دانشهای بنیادی از این نظر هم قابل توجه است که یک پژوهشگاه٬ به بررسی نحوه کار و ساختار یک مرکز مشابه دست زده است و به نوعی مقایسه تطبیقی انجام داده است. ریاست محترم موسسه هم دقیقاً از همین زاویه به موضوع نگاه کرده اند که پیشنهاد می دهند: لازم است جمعی از اساتید و کارشناسان موسسه به پژوهشی دست بزنند که مشخص کند در کشورهای دیگر٬ موسسات مشابه ما در عرصه آموزش های علمی - کاربردی بویژه در صنعت آب و برق٬‌ به چه صورت عمل می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد