اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

معرفی کتاب اقدام پژوهی نوشته کاستللو٬ ترجمه دکتر شادرو

اقدام پژوهی چیست؟

Action research پژوهشی است که توسط یک آموزگار درباره اقدامات خود در کلاس درس صورت می گیرد. گاهی نیز آن را پژوهش آموزگار٬ خودارزیابی آموزگار٬ پیشرفت حرفه ای آموزگار یا آموزگار در جایگاه یک پژوهشگر می نامند.

پاتریک کاستللو کیست؟

Patrick Costello مدیر مرکز پژوهشی آموزش کاربردی در موسسه آموزش عالی North East Wales در انگلستان است که به اختصار newi نامیده می شود. پروفسور کاستللو تا کنون کتابهای متعددی منتشر کرده است که در میان آنها علاوه بر کتاب Action research ٬ می توان از Thinking Skills and Early Childhood Education و Issues in Personal, Social and Moral Education نام برد. او از سال ۲۰۰۱ ٬‌مشاور انجمن ملی آموزگاران بوده است. آدرس الکترونیکی: p.costello@newi.ac.uk

دکتر شادرو کیست؟

اجازه بدهید این قسمت را از زبان استاد محترم دانشگاه علامه طباطبایی دکتر شیرین احمدنیا که بنده را با این کتاب آشنا کردند نقل کنم:

دکتر محمدرضا شادرو (متولد ۱۳۳۱) از اساتید گروه جامعه‌شناسی در دانشکده‌ی ما هستند. پنج شش سالی است که با ایشان از طریق شرکت در جلسات گروه و نیز از طریق تعاریفی که از دانشجویان در موردشان شنیده ام آشنا شده‌ام. استاد درس روش تحقیق هستند و تحصیلکرده‌ی امریکا و ایران. از آن اساتیدی هستند که سالهای طولانی در این دانشکده بی‌چشمداشت و با رعایت اصول اخلاقی، بی‌سروصدا و جار و جنجال با جان و دل برای بچه ها کار کرده‌اند. هر گاه مسئله‌ای در گروه مطرح می‌شود شاهد این هستم که چگونه در کمال انصاف و عاری از جانبداری‌های خاص برای چاره‌جویی اظهارنظر می‌کنند. مطمئن نیستم که هنوز استادیار هستند یا دانشیار شده باشند. یادم نیست عهده‌دار مقام و منصبی شده باشند و مشارکت‌های‌شان را در امور مربوط به دانشکده جز در مواردی که علم و دانش می‌طلبیده و بعد مادی هم مطرح نبوده شاهد نبوده‌ام. جزو استادهای "کاردرست" و به عبارتی سختگیر و با وجدان کاری در عرصه‌ی آکادمیک به حساب می‌آیند! نه از آن دست که بنا به روابط و مردرندبازی یک شبه ره صدساله و مدارج ترقی را طی می‌کنند و نه از آنها که به مدد بهره‌مندی "بس- بهینه" از پشت گرمی دوستان وموقعیت‌های فراهم‌آمده و نیروی کار رایگان دانشجویی، چپ و راست مقاله و کتاب "بیرون می‌دهند". از آن استادهایی هستند که کسر شأن خود می‌دانند که مطابق شیوه‌ای که پیش روی اساتید گذاشته می‌شود انگشت اشاره‌شان را بالا بگیرند و بگویند آقا اجازه! ما خیلی "نمونه" هستیم. بیایید ما را انتخاب کنید و به ما جایزه بدهید! باید بگویم خوشحالم که می‌بینم دانشکده‌ی ما از وجود چنین اساتیدی برخوردار است، اساتید سلیم‌النفس!

و اکنون معرفی کتاب :

کاستللو در این کتاب به صورتی شفاف و مفید تشریح می کند که چگونه باید اقدام پژوهی کرد. این کتاب ۱۱۲ صفحه ای که در فوریه ۲۰۰۴ منتشر شده و ترجمه فارسی آن در سال جاری توسط موسسه انتشارات آگاه در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است٬ دارای هفت فصل است که شش فصل نخست آن پرسش هایی را که معمولا درباره اقدام پژوهی مطرح می شود پاسخ داده است. تعریف اقدام پژوهی٬ هدف آن٬ نحوه پیشبرد طرح تحقیق٬ نحوه جمع آوری و تحلیل داده ها و نیز اجرای طرح در این فصول تشریح شده است. در فصل آخر٬ پیشنهادهایی برای مطالعات بعدی ارائه گردیده است.

RFID بزرگترین حادثه پس از اختراع اینترنت

نخستین کنفرانس بین‌المللی شناسایی از طریق امواج رادیویی موسوم به "آر اف آی دی ‪ "RFID‬روز شنبه ‪ ۲۸‬بهمن ماه به مدت دو روز با حضور وزیر بازرگانی در مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار برگزار می‌شود.

مسوول امور رسانه‌های روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس عصر روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آی‌تی "ایرنا" گفت:این کنفرانس را پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس با همکاری یک شرکت خصوصی برگزار می‌کند.

"محمدحسن نصرتی" افزود: سیستم‌های شناسایی از طریق امواج رادیویی موسوم به آر اف آی دی ‪ RFID‬بسرعت به یک فناوری موثر و راهبردی صنایع کلیدی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در این کنفرانس نحوه اجرای آر اف آی دی ‪ RFID‬در سازمان‌ها با استفاده از فیلم و نمایش‌های کاربردی آموزش داده می‌شود.

نصرتی افزود:آر اف آی دی ‪ RFID‬یا شناسایی از طریق امواج رادیویی، نسل جدید کسب و کار الکترونیکی است و تمامی صاحب نظران، متخصصان، فعالان حوزه آی‌تی در دنیا آن را بزرگترین حادثه پس از اختراع اینترنت به شمار می‌آورند.

آر اف آی دی ‪ RFID‬از طریق مدیریت محوطه، مدیریت انبار، مدیریت ایمنی، سلامتی و محیط زیست، دورسنجی، ردیابی اموال، کنترل تردد، حفاظت، فهرست اموال، ردیابی پرسنل، ردیابی اسناد و غیره موجب بهبود کارایی سازمان‌ها و مراکز اقتصادی می‌شود.

نصرتی گفت:این کنفرانس در بخش‌های ارایه مقالات، کارگاه‌های آموزشی، نمایش فیلم و تاتر آموزشی - کاربردی و نمایشگاه تخصصی جانبی فعالیت خواهد کرد.

وی افزود:هر مدیری پس از آشنایی با این فناوری آن را به عنوان راهگشای سازمان خود یافته و درصدد حضورآن درهمه فرآیندها و منابع سازمانی خود می‌شود.

نصرتی، فناوری شناسائی از طریق امواج رادیوئی (‪ (RFID‬را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزار برای ارتقای توانمندی‌ها و موفقیت‌های سازمانها در رقابت‌های جهانی آینده توصیف کرد.

نظرات مختلف درباره تبعات مناقصه‌یی شدن طرح‌های پژوهشی

در شرایطی که گسترش تحقیقات کاربردی و سوق دادن پژوهش‌های دانشگاهی به رفع نیازهای کشور و افزایش ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت به عنوان راهبردی اساسی در روند توسعه کشور مطرح بوده و سرلوحه بسیاری از برنامه‌ها و سیاستگزاری‌ها عنوان می‌شود، مصوبه چندی پیش هیات دولت مبنی بر توسعه شمول ضرورت انجام تشریفات مناقصات بر طرح‌های پژوهشی - صنعتی دانشگاه ها، به نگرانی جدی دانشگاهیانی که معتقدند این مصوبه عملا موجب تضعیف روند رو به گسترش انجام پژوهش های نو برای حل مشکلات کشور در دانشگاه ها شده و دستیابی به اهداف کلان ترسیم شده برای توسعه پژوهش در کشور را غیر ممکن می‌کند، منجر شده است.

به گزارش سرویس «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این راستا، مدیران کل ارتباط با صنعت تعدادی از دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به دکتر کبگانیان، معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به تاکیدات و پیگیری های مکرر مسئولان عالی کشور برای توسعه علمی و گسترش پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها، ضمن ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن نقش وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری - که مطابق قانون متولی اصلی پژوهش در کشور است - در تدوین این آیین‌نامه،‌ از مسئولان مربوطه تقاضا کرده‌اند مراتب نگرانی جدی دانشگاه های کشور را در جلسه هیات وزیران مطرح کرده و خواستار مستثنی شدن تمام قراردادهای تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها از شمول این آیین نامه شوند.

در این نامه با تقدیر از تصمیم هیات وزیران، در جلسه 22 دی ماه مبنی بر اختصاص یک تا سه درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به امر پژوهش در سال آینده ابراز عقیده شده که « مصوبه چند ماه قبل (پنجم مردادماه 85) هیات دولت با عنوان «آیین نامه بند «ه» ماده «29» قانون برگزاری مناقصات»، به طور ناخواسته ظرفیت ارجاع طرح‌های تحقیقاتی به دانشگاه ها را به نزدیک صفر کاهش داده و از این منظر مشکلات عدیده‌ای را هم برای دانشگاه‌ها و هم برای دستگاه‌های اجرایی فراهم خواهد آورد.»

مدیران کل ارتباط با صنعت دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تهران، صنعتی خواجه ‌نصیر، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علم و صنعت ایران در این نامه با اشاره به این که« در آیین نامه تصویبی که ظاهرا بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب رسیده است، برای اولین بار در کشور، مقوله طرح‌های پژوهشی واگذاری از سوی دستگاه های اجرایی، به عنوان یکی از مصادیق خدمات مشاوره‌یی شناخته شده و بر لزوم رعایت تشریفات مناقصه در مورد آنها (مواد 2، 14، 18 ، 19 و 21 آیین نامه مذکور) تاکید شده»، آمده است: «با توجه به وجود اختلاف ماهوی بین پژوهش‌های دانشگاهی و خدمات مشاوره‌یی ارائه شده از سوی شرکت های پیمانکاری، مفاد این آیین نامه، عملا موجب تضعیف روند رو به گسترش انجام پژوهش های نو برای حل مشکلات کشور در دانشگاه ها شده و دستیابی به اهداف کلان دولت محترم برای توسعه پژوهش در کشور را عملا غیر ممکن می‌سازد.

توسعه شمول ضرورت انجام تشریفات مناقصات بر طرح های پژوهشی ـ صنعتی دانشگاه ها، موجب تحمیل سازوکارهای مرسوم در شرکت های مشاوره فنی، مهندسی و بازرگانی به دانشگاه ها شده و عملا دانشگاه ها را از ماموریت های اصلی خویش که همانا انجام پژوهش های هدفمند و تولید فن آوری‌های بومی است دور می‌دارد.»

دکتر غلامرضا قربانی، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با ابراز نگرانی از تبعات این مصوبه، مناقصه‌یی کردن طرح‌های پژوهشی را تجاری کردن تحقیقات و مانعی برای شرکت دانشگاه‌ها در برخی پروژه‌ها خواند و اظهار کرد: این مساله باعث می‌شود که مثلا یک شرکت خصوصی با اعلام قیمتی بسیار پایین‌تر از دانشگاه، بتواند پروژه را صاحب شود و دانشگاه را از حق خود محروم کند در حالی که ممکن است دارای نیروی انسانی متخصص نباشد.

دکتر روستا آزاد، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف نیز با ابراز نگرانی از تبعات «آیین‌نامه بند «ه» ماده 29 قانون برگزاری مناقضات» اظهار داشت: به مناقصه گذاشتن طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی که به نظر می‌رسد تنها با هدف انجام فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی با کمترین هزینه تدوین شده، ضمن ایجاد یک فضای رقابتی منفی و مسموم، با کاهش هزینه‌ها به افت کیفی آنها منجر می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به مناقصه گذاشتن پژوهش معنایی ندارد و نهایتا به حذف کیفیت از کار پژوهشی می‌انجامد و در پی آن یک‌سری بحران‌های حقوقی و چالشی میان کارفرما و مجریان متعهد ایجاد می‌شود.

در این بند مرز میان پژوهش کوچک، متوسط و بزرگ مشخص نشده و شاهد آن هستیم که با به مناقصه گذاشتن طرح‌های 60، 70 میلیون تومانی ناهنجاری‌هایی ایجاد شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: در این بند شاخص خاصی مشخص نشده و با عدم نظارت بر نحوه کار، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در کنار هم مقایسه می‌شوند و با وجود این که پژوهش کار دانشگاه است، مزیتی برای این مجموعه دولتی در نظر گرفته نشده است.