براساس بند «و» تبصره (9) لایحه بودجه سال 1386 کل کشور و در راستای تحقق بند «ه» ماده (46) قانون برنامه چهارم توسعه و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (160) قانون مذکور «مکلف هستند یک درصد و مجاز هستند تا 4 درصد» از اعتبارات هزینهیی خود را به منظور انجام امور پژوهشی هزینه کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنابر اعلام سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، این دستگاهها فهرست کامل فعالیتهای پژوهشی و فنآوری و توسعه علمی و فنآوری در دست انجام خود را به شورای علوم، تحقیقات و فناوری در طول سال اعلام خواهند کرد. شورای عالی علوم، تحقیقات و فنآوری نیز نسبت به ارزیابی آن اقدام و نتیجه بررسی را به دستگاه اجرایی ذیربط و رییس جمهور اعلام میکند.
به موجب جزء دیگر این بند، اعتباری نیز به عنوان تشویق پژوهشهای کاربردی مبتنی بر بازار به موسسههای پژوهشی که بتوانند نتایج حاصل از تحقیقات خود را به صورت دانش یا محصول به بازارهای ملی یا بینالمللی عرضه کنند، اختصاص پیدا خواهد کرد. کمک به این تحقیقات حداکثر معادل 50 درصد هزینههای مربوط است.
براساس بند «ی» تبصره مذکور، به منظور توسعه و ارتقای بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات کشور و تولید محتوا و برنامههای نرمافزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه فنآوری اطلاعات (IT) به شرکتهای تابع وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات اجازه داده میشود با تایید مجامع عمومی تا مبلغ 400 میلیارد ریال از محل منابع داخلی این شرکتها را به صورت وجوه اداره شده برای حمایت از پروژهها و طرحهای توسعهیی اشتغالآفرین یا صادرات کالا و خدمات در این حوزه توسط بخشهای خصوصی تعاونی و به صورت تسهیلات اختصاص دهند و مابهالتفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.
اظهارنظر کارشناسی زیر در ۲۰/۱۱/۸۵ در پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیدرباره:«لایحه موافقتنامه فرهنگی، علمی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان» درج شده است:
الف) برخی ضرورتها و زمینههای همکاری
1. پیشینه مشترک تاریخی و اشتراکات فراوان دینی، مذهبی و زبانی و سایر مؤلفهها و عناصر فرهنگی بسترهای بسیار مناسبی را برای گسترش و تعمیق تعاملات فرهنگی بین دو کشور بهوجود آورده است.
2. دیدگاه مثبت و مناسب دولت و مردم افغانستان نسبت به ایرانیان بهعنوان ملتی قدرتمند و مستقل که در روزهای سخت پشتیبان و حامی آنان بودهاند، فرصت مناسبی را برای نقشآفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در آن کشور فراهم کرده است.
3. مرزهای طولانی و مشترک، همجواری و تأثیرگذاری متقابل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی دو دولت و موقعیت و استراتژیک و حساس هر یک برای دیگری، آنها را ملزم به برقراری روابط مطلوب و حسنه میسازد.
4. توان اقتصادی، ظرفیت علمی و تجارب اجرائی ایران، میتواند ضمن کمک به بازسازی افغانستان، زمینه مناسبی را برای بهرهگیری از بازار آن کشور، بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان و تقویت علمی و موقعیت منطقهای و بینالمللی جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.
ب) برخی همکاریهای آموزشی در حال حاضر
1. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت یک مجتمع تربیت معلم (مدرس) 24 کلاسه تحت عنوان انستیتو عالی تربیت معلم (ابنسینا) در کابل است که در خرداد سال 1386 به اتمام خواهد رسید. هزینه آن بالغ بر 750/1 میلیارد تومان (یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان) است که از محل 500 میلیون دلار تعهدات دولت ایران برای بازسازی افغانستان پرداخت میشود.
2. وزارت آموزش و پرورش یک مستشار ثابت در افغانستان دارد و بهطور متوسط هر ماه تقریباً 10 تا 15 نفر جهت آموزش معلمان و تألیف کتابهای درسی از ایران به افغانستان اعزام یا از آن کشور برای آموزش و بازآموزی به ایران میآیند.
3. وزارت آموزش و پرورش طرح رایانهای کردن نظام اطلاعرسانی وزارت معارف افغانستان را در حوزه دانشآموزی، کارکنان، حقوق و دستمزد و کارنامه دانشآموزان در حال اجرا دارد.
4. وزارت آموزش و پرورش حسب درخواست وزیر معارف افغانستان، طراحی و اجرای نظام تربیت معلم آن کشور را در دست بررسی و اجرا دارد و مقرر است در طی 6 ماه آینده حدود 200 نفر از مدرسان مراکز تربیت معلم افغانستان زیر نظر اساتید اعزامی از ایران دورههای لازم را برای تدریس در مراکز تربیت معلم طی نمایند.
5. وزارت آموزش و پرورش ایجاد «سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی» در ستاد وزارت معارف افغانستان را در دست اجرا دارد. برای این منظور تمامی مؤلفین کتابهای درسی افغانستان، زیر نظر مؤلفان و کارشناسان ایرانی یک دوره 15 روزه در کابل و یک دوره 15 روزه در ایران را طی میکنند (خوشبختانه وزیر معارف افغانستان در سفر به تهران (تابستان 1385)، مسئولیت آموزشی مؤلفان کتابهای درسی آن کشور را به ایران واگذار کرده است. ظاهراً تلاش سایر کشورها به علت عدم آشنایی آنان با زبان فارسی چندان مؤثر نبوده است).
6. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود 2000 دانشجوی افغانی را در دانشگاههای ایران تحت پوشش دارد و هزینههای آن از محل اعتبارات ستاد بازسازی پرداخت میشود. همچنین همکاری بین سازمان سمت و دانشگاه کابل برای تهیه کتابهای درسی دانشگاهی افغانستان نیز در حال انجام است.
7. هماکنون وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بیش از 140 هزار نفر از دانشآموزان افغانی را در سراسر کشور تحت پوشش دارد (البته به علت مراجعت افاغنه به کشورشان، تعداد آنها در حال کاهش است).
قابل ذکر آنکه به علت عدم آشنایی مخاطبان افغانی با سایر زبانها، بسیاری از کشورها مثل فرانسه و همچنین یونسکو ترجیح میدهند برای آموزش معلمان افغانی و اجرای برنامههای علمی، فرهنگی خود از مدرسان و اساتید ایرانی استفاده کنند.
ج) نظر کلی در مورد لایحه
علیرغم وجود زمینههای همکاری بسیار تاکنون چارچوبی که روابط بین دو کشور را تعریف کند، وجود نداشته است، لذا تصویب این لایحه میتواند به بسط و تعمیق همکاری بین دو دولت در عرصههای مختلف فرهنگی، علمی و آموزشی کمک کند.
توضیح: لایحه ای که مرکز پژوهشها به شرح فوق در مورد آن نظر داده است٬ در تاریخ۲۸/۸/۸۵ به تصویب هیئت وزیران رسیده است و در تاریخ ۲۸/۹/۸۵ به منظور طی تشریفات قانونی٬ در مجلس اعلام وصول شده است. این لایحه ۱۴ ماده دارد که دو ماده آن به شرح زیر است:
ماده ۳- طرفهای متعاهد تشکیل و تاسیس موسسات فرهنگی و آموزشی از جمله مدارس٬ موسسات علمی٬ تحقیقاتی٬ هنری٬ کتابخانه ها و مراکز دائمی عرضه کتاب و انجمن ها و خانه های فرهنگی را تشویق نموده و ضمن همکاری نزدیک بین دانشگاهها و موسسات و سازمانهای فرهنگی٬ علمی٬ آموزشی و ادبی دو کشور٬ گسترش زبان و ادبیات فارسی را مورد حمایت قرار خواهند داد.
ماده ۴- طرفهای متعاهد مبادله استاد دانشگاه٬ دانشمند٬ محقق٬ معلم و علما را جهت تدریس٬ تحقیق و سخنرانی مورد حمایت قرار خواهند داد.
ماده ۵- طرفهای متعاهد مبادله دانشجو و کارآموز (محصل) بین دو کشور را تشویق نموده و بورسهایی در زمینه های فنی و حرفه ای٬ علمی و ادبی در اختیار یکدیگر قرار خواهند داد.
ماده ۶- طرفهای متعاهد با تشکیل کمیسیونهای مختلط٬ چگونگی و نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از سوی مراکز صلاحیتدار هر دو کشور را تعیین خواهند نمود.
مقاله های زیر با استفاده از بانک اطلاعات نشریات کشور ٬ برای علاقمندان استخراج شده است:
نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد ارزشیابی استاد در سال تحصیلی 82-1381
زهرا فتاحی ، اشرف ادهمی ، عصمت نوحی ، دکتر نوذر نخعی ، طاهره اسلامی نژاد
مجله پزشکی هرمزگان، شماره 33، ص 59
ارزشیابی آموزشی بعنوان فرایندی مستمر و منظم برای توصیف کردن ، هدایت و اطمینان یافتن از کیفیت فعالیتهای آموزشی امری ضروری است . هدف این مطالعه تعیین نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد ارزشیابی استاد است .
در این مطالعه توصیفی - مقطعی روش نمونه گیری بطور سرشماری بود و جامعه آماری این مطالعه را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (که دروس تئوری داشتند) تشکیل دادند . که تعداد 113 پرسشنامه جمع آوری گردید ...
متغیرهای موثر بر کارایی کارکنان غیرهیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مقایسه اثر پرداختها و عدالت در پرداختها بر کارایی کارکنان
محمدرضا ادریس ، غلامعلی رئیسی اردلی
مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، شماره 17، ص 1
عوامل متفاوتی بر کارآیی کارکنان دانشگاه موثر می باشد . شناخت این عوامل و اندازه گیری میزان تاثیر آنها بر کارآیی و در نهایت کمی کردن کارآیی کارکنان در دانشگاه می تواند نقش بارزی در سیاستگزاریها برای رسیدن به هدف اصلی دانشگاه که همان ساختن انسانهای موفق بریا به دست گرفتن آینده کشور است ، داشته باشد . در این مقاله ضمن بررسی متغیرهای موثر بر کارآیی کارکنان دانشگاه ، میزان کارآیی کارکنان با عنایت به پاسخهای خودشان در یک تحقیق میدانی به دست آمده و سپس ضرایب همبستگی عوامل موثر بر کارآیی محاسبه گردیده و بررسی مقایسه ای بین دو متغیر پرداختها و عدالت در پرداختها که پایین ترین امتیاز را در دانشگاه صنعتی اصفهان بدست آورده است به وسیله مدل رگرسیون خطی ساده انجام گرفته و برای بهبود هر کدام از متغیرهای پرداختها و عدالت در پرداختها پیشنهادهایی ارائه شده است .
بررسی مقایسه ای میزان انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر اساس تئوری هرزبرگ
فرحناز جباری ، دکتر سعید رجایی پور ، دکتر سید ابراهیم جعفری
دو فصلنامه مدیریت اطلاعات بهداشت و درمان، شماره 1، ص 15
از آنجا که اعضای هیات علمی دانشگاه ها از نخبگان کشور محسوب می شوند و پیشرفت جامعه تا حدود زیادی به تلاش و کارآمدی آنان بستگی دارد ، ضروری است که راههای افزایش انگیزه های آنها بررسی شود . هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای میزان انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر اساس ابعاد دهگانه تئوری انگیزش - بهداشت هرزبرگ بود