اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

سناریوهای مختلف برای مسئله پاداش

مدیر یادداشت قبلی ٬ پنج کارمند داشت. تصمیم گرفته بود به یکی از کارمندان حتما ۲۷ روز پاداش بدهد و به سایر کارمندان نیز به صورتی روز پاداش تعیین کند که به ترتیب از نفر بعدی بیشتر یا با او برابر باشد. او یک جدول اکسل درست کرد. در ستون اول اولین خانه را ۲۷ نوشت و برای خانه های پایین تر٬ ۲۲ را وارد کرد. با استفاده از علامت AutoSum ٬ جمع این ایام را در خانه پایین آنها یعنی A6 نوشت:      (SUM(A1:A5

در خانه پایین تر یعنی  A7، میانگین را با دستور (AVERAGE(A1:A5 و در خانه A8 انحراف معیار را با دستور STDEV(A1:A5) نوشت.

در ستون دوم نیز مربع تفاضل اعداد با میانگین را ثبت کرد. یعنی در خانه B1 فرمول A1-$A$7)^2) را قرار داد و این فرمول را تا خانه B5 گسترش داد. در خانه B6 جمع این پنج خانه را از طریق (SUM(B1:B5 درج کرد و در خانه B7 نیز (B6/(5-1 را قرار داد. در خانه B8 جذر این مقدار را با (SQRT(B7 محاسبه کرد.

چند سناریو را درنظر گذراند:

  1. پاداش نفر آخر تا حد امکان کم باشد. در خانه A5 عدد صفر را نوشت و نشانگر را به خانه B8 برد، Solver را از tools انتخاب کرد و Value را برابر 4 قرار داد. By changing cells  را از A2 تا A5 انتخاب کرد و شرایط زیر را در قسمت Subject to the constraints نوشت:

$A$3<=$A$2

$A$4<=$A$3

$A$5<=$A$4

$A$7=22

سپس دکمه solve را زد و نتیجه به دست آمده را با زدن دکمه Save Scenario... با نام akhari hadd-e aqal ثبت کرد. سپس Restore Original Values را برگزید و OK را زد تا به شرایط قبل باز گردد.

  1. پاداش نفر سوم تا حدامکان زیاد باشد. A5 را برابر 22 و A3 را برابر 27 قرار داد، نشانگر را به خانه B8 برد، Solver را انتخاب کرد و دکمه solve را زد و نتیجه به دست آمده را با نام sevomi hadd-e aqal ثبت کرد و همان کار ها را ادامه داد.
  2. سایر سناریو ها را نیز به همین ترتیب آماده کرد.

سپس از منوی tools ، این بار Scenarios... را انتخاب کرد و Summary را زد، در حالی که Result cells روی B8 بود. OK را زد و با مشاهده همه سناریوها، مورد دلخواه خود را انتخاب کرد. در آخر کار نیز اعداد را روند کرد. نتیجه برایش رضایت بخش بود!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد