جشنواره پژوهش دانشگاه تهران با حضور رییس و معاون پژوهشی دانشگاه تهران و جمعی از استادان و پژوهشگران این دانشگاه با تقدیر از استادان و دانشجویان، کتابخانه و مجله برتر پژوهشی دانشگاه صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر سید جعفر شهیدی، محقق گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی ودکتر جواد فیض محقق دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه به عنوان محقق برجسته، دکتر محمود نیلی احمد آبادی، پژوهشگر دانشکده مهندسی متالورژی، دکتر محمدرضا بی همتا، پژوهشگر دانشکده علوم زراعی و دامی، دکتر احمد پوراحمد، پژوهشگر گروه جغرافیای انسانی دانشکده جغرافیا و دکتر علی اسلامی، پژوهشگر گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی به عنوان پژوهشگر نمونه معرفی و تقدیر شدند.
دکتر پرویز کردوانی، استاد بازنشسته گروه جغرافیای انسانی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز به عنوان پژوهشگر نمونه (بازنشسته) معرفی و تقدیر شد.
در بخش طرحهای بنیادی نمونه، دکتر حمید سلطانیان زاده با طرح « توسعه روشهای جدید برای تحلیل سیگنالهای MEG به صورت تلفیقی با تصاویر FMRI» از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر زهرا امام جمعه با طرح « بررسی و مقایسه ویژگیهای برشهای خشک شده سیب به سه روش مایکروویو، خشک کن معمولی و خشک کن انجمادی » از دانشکده مهندسی بیوسیستم کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر سید کاظم علوی پناه با طرح « بررسی روشهای مطالعه پایش بر اساس دادههای سنجش از دور و GIS» از گروه کارتوگرافی دانشکده جغرافیا و در بخش طرحهای کاربردی نمونه، دکتر حمید سلطانیان زاده با طرح « طراحی و ساخت سیستم تصویر نگاری تشدید مغناطیسی MRI» از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر عباس شریفی تهرانی با طرح « بررسی آثار آنتاگونیستهای باکتریایی روی قارچهای مهم خاکزی عوامل بوتهمیری گیاهان» از دانشکده علوم باغبانی و گیاه شناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دکتر مهدی سلطانی با طرح « بررسی و مطالعه برخی پالسهای ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی فیل ماهی» از گروه بهداشت و بیماریهای آبزیان دانشکده دامپزشکی معرفی و تقدیر شدند.
دکتر اسفندیار زبردست از پردیس هنرهای زیبا نیز با طرح «اندازه شهر» به عنوان طرح قابل تقدیر (کاربردی) تقدیر شد.
به گزارش ایسنا، همچنین، رضا غلامعلی زاده، رییس کتابخانه دانشکده تربیت بدنی در بخش کتابخانه قابل تقدیر و
دکتر داود پارسا پژوه، سردبیر سابق مجله منابع طبیعی ایران در بخش مجله قابل تقدیر، معرفی شدند.
سید امیر مرعشی، دانشجوی مقطع دکتری گروه بیوتکنولوژی، پروین شورنگ، دانشجوی مقطع دکتری دانشکده علوم زراعی و دامی، محسن صادقی، دانشجوی مقطع دکتری گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی،
عباس باباجانی، دانشجوی مقطع دکتری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، علی اصغر قدیم خانی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی عمران محیط زیست دانشکده محیط زیست، مسعود خضری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم باغبانی و گیاه پزشکی و مهدی خانبانی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه کودکان استثنایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز به عنوان دانشجویان پژوهشگر نمونه معرفی و تقدیر شدند.
در بخش پایاننامههای نمونه نیز دکتر فرناز جعفرپور، فارغ التحصیل دکتری رشته شیمی، دکتر حمیدرضا کریمی، فارغ التحصیل دکتری رشته مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر حمیدرضا فتاحیان، فارغ التحصیل رشته جراحی دامپزشکی، دکترعاطفه پرورش ریزی، فارغ التحصیل دکتری رشته سازههای آبی دانشکده مهندسی آب و خاک، مریم عباس قربانی، فارغالتحصیل کارشناسی ارشد رشته شیمی، حسین روحانی، فارغ التحصیل کارشناسیارشد رشته مهندسی مکانیک و روح الله صابری ریسه، فارغ التحصیل رشته گیاه پزشکی دانشکده علوم باغبانی و گیاهپزشکی به عنوان نمونه معرفی و تقدیر شدند.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز گفت: « پژوهش باید در راس همه برنامههای شخصی، سازمانی، آموزشی و دولتی باشد.»
به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان، دکتر علیرضا سرکاکی، در میزگردی که با عنوان «آسیبشناسی پژوهشی» روز گذشته در خبرگزاری ایسنا خوزستان برگزار شد، اظهار داشت : « هر فرد غیرعلمی و غیرمحقق در زندگی خود برای اینکه انتخابی خوبی داشته باشد ابتدا جستوجو کرده و بهترین را از لحاظ کیفیت، قیمت و استاندارد انتخاب میکند که دلیل آن بر انجام پژوهش و تحقیق است.»
وی با اشاره به اینکه زمانی اهمیت پژوهش روشن میشود که از آن برای حل مشکل خود استفاده کنیم، افزود: « پژوهش را زمانی باید انجام داد که معضلی خوب شناسایی شده و طراحی مساله، واضح و روشن باشد سپس بر اساس مساله طراحی شده یک پروتکل ایجاد کرد. انجام این کار نیاز به همفکری، برنامهریزی، امکانات، فضای فیزیکی، بودجه و نیرو دارد که به آن پژوهش میگوئیم.»
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تصریح کرد: « امروزه وظیفه ما پیدا کردن علم است نه اینکه آنرا ایجاد کنیم، زیرا علم وجود دارد. باید علمی که خداوند بر آن آگاهی کامل دارد برای خود مشخص کرده و موضوعاتی را دنبال کنیم که دنبالهرو دیگران نباشد. معضلات جامعه را شناسایی و درباره آن پژوهش کنیم و نتیجه آنرا به خانههای مردم ببریم.»
سرکاکی اظهار داشت: « در دانشگاه علوم پزشکی کمیتههای تحقیقاتی دانشجویی در هر یک از دانشکدهها وجود دارد که زیر نظر معاون پژوهشی فعال است. در این کمیتهها هفت دانشجو از بهترین دانشجویان که طرح پژوهشی نیز دارند به انتخاب دانشجویان برگزیده میشود و در کنار آنها حداقل سه عضو هیات علمی و محقق عضو شورا نیز حضور دارد.»
وی افزود: « ما در کل دانشگاه نیز کمیتهای به نام « کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه » داریم که از هر دانشکده یک نماینده در آن حضور دارد و مجموعهای را با حضور سه عضو هیات علمی به همراه نماینده کل دانشجویان در تحقیقات دانشجویی و نیز مدیر امور پژوهشی و معاون پژوهشی در این کمیته تشکیل دادهاند که پروژههایی طراحی در کمیته تحقیقات دانشجویی هر دانشکده مصوب میشود. در حال حاضر بیش از 200 طرح پژوهشی و تحقیقی دانشجویی در این کمیته در حال انجام است.»
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تاکید کرد: « باید فرهنگسازی تحقیق و پژوهش را از دوران ابتدایی آغاز کرده و در کودکان خود فرهنگ پژوهش را ایجاد کنیم و آنها را توانمند سازیم. همین ایجاد کردن فرهنگ پژوهش خود نیاز به تحقیق و کار پژوهشی دارد.»
سرکاکی اظهار داشت: « یکی از مسائل مهم در آسیبشناسی پژوهشی در استان و کشور این است که ما برای برنامهریزیهای پژوهشی و آموزشی و ایجاد بستر برای زیر ساختارهایمان از پژوهشگران استفاه نمیکنیم و آنها را در حاشیه قرار میدهیم. افرادی که نه پژوهشگر بوده و نه صاحبنظرند برنامهها را مینویسند و برای پژوهشگران این برنامهها را اجرا میکنند که این معضل باید حل شود.»
وی با بیان اینکه باید به پژوهشگران مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقات عالی اعتماد کنیم، افزود: « باید در سازمانها اتاق فکر پژوهشی ایجاد کرد و یک مدیر نیز در درجه اول از مدیران پژوهشی، نظرات تخصصی را بگیرد سپس برنامهریزی کرده و نمود آنها را ببیند.»
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تصریح کرد: « باید از موازیکاری پژوهشی در سطح سازمانهای درون استان و کشور جلوگیری و توجه کافی به دانشگاه و مراکز پژوهشی شود. همچنین خود ناباوری محققان را برطرف کنیم.»
سرکاکی با اشاره به متمرکز بودن تصمیمات پژوهشی، گفت: « ما باید از امکانات موجود استفاده بهینه کنیم. باید برای حل مشکل تجهیزات و موادی که مراکز تحقیقاتی احتیاج دارند؛ چارهای اندیشید. همچنین بودجه پژوهشی را درست استفاده کرد و با برنامهریزی جلو برویم.»
وی افزود: « متمرکز بودن تصمیمات برای پژوهش از مشکلات دیگر ماست. در وزارتخانه تصمیم گرفته میشود که در خوزستان چه کاری باید انجام شود در حالی که خوزستان شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص خود را دارد و باید متخصصان امر در استان تصمیمگیری کنند که چه راهکارهایی برای پیشرفت پژوهش انجام دهند.»
سرکاکی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آسیبهای وارده در پژوهش را کمتر کنیم باید به پژوهشگران توجه و اعتماد کنیم، خاطرنشان کرد: « لازم است اتاق فکر پژوهش را در هر سازمان دانشگاهی و غیردانشگاهی به خصوص در آموزش و پرورش و دانشگاه داشته باشیم، همچنین بحث پژوهش را برای ارتقای آموزش مدنظر قرار دهیم و به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها توجه و اعتماد کافی شود.»
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تاکید کرد: « پژوهشگران ما نیز باید خودباور بوده و دنبالهرو دیگران نباشند. بودجههای پژوهشی در محل خود هزینه شده تا استفاده بهینهای از آنها شود؛ ضمن اینکه ما به بودجههای اضافی هم نیاز داریم چون برنامههای زیادی برای پژوهش داریم. از تمرکز در برنامههای اجرایی پژوهشی خودداری شده و به استانها واگذار شود تا آنها با شرایط فرهنگی، اقلیمی و اقتصادی استان خود پژوهش و برنامهریزی کنند.»
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: « اگر هزینهای در پژوهش میشود در واقع سرمایهگذاری صورت گرفته است و نام هزینه را نباید بر روی آن گذاشت.»
به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان، دکتر حسن مروتی، در میزگردی که با عنوان « آسیبشناسی پژوهشی» روز گذشته در ایسنا خوزستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: « اگر امر پژوهش را از زندگی بشر حذف کنیم دیگر نمیتوان به آن زندگی گفت. پژوهش جزو لاینفک زندگی بوده و اهمیت آن زمانی روشن میشود که معضلات را به چشم خود ببینیم و با آنها مواجه شویم.»
وی با بیان اینکه پژوهش باید به شکل آکادمی و علمی درآید، اظهار داشت: « پژوهش در بعضی از امور نقطه حیاتی به حساب میآید. منابع دینی، عرفی و وضعیت اجتماعی بر امر پژوهش تاکید دارند و یکی از دلایل پیشرفت کشورهای دیگر اهمیت دادن به امر پژوهش به صورت آکادمی است.»
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: « منابع مالی زیادی صرف پژوهش میشود اما پژوهش را کمتر مدنظر قرار میدهیم به این دلیل که به طور واقعی به اهمیت پژوهش پی نبردهایم.»
مروتی افزود: « موازیکاری زیادی در تمام کشور انجام میشود و ارگانهای مختلفی متولی امر پژوهش هستند، همه یک کار را انجام میدهند اما از نتایج یکدیگر خبر نداریم به نوعی دیگر کارهایی که در مراکز علمی و پژوهشی صورت میگیرد یا منطبق بر نیازهای جامعه نیست یا جامعه از آنها خبر ندارد که از آن نتایج استفاده کند.»
وی با اشاره به اهمیت کاربردی کردن امور پژوهشی توضیح داد: « برای این کار باید آئینهای از نیازهای بیرون داشته باشیم. اگر امروزه در خارج از کشور پژوهشها کاربردی است به این دلیل است که به علوم پایه اهمیت داده و علوم پایه را مبنایی برای کارهای پژوهشی خود میدانند.»
به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: « متاسفانه در دید برخی مسئولان عالی رتبه بحث پژوهش به خوبی جا نیفتاده است و ارگانهای اجرایی نیز درصددند که بودجه پژوهش را جذب کرده اما صرفا این بودجه در مسیر پژوهش قرار نمیگیرد. اگر هزینهای در پژوهش میشود در واقع سرمایهگذاری صورت گرفته و نباید آن را به عنوان هزینه تلقی کرد.»
مروتی یادآور شد: « در برنامه چهارم باید، سه درصد بودجه ناخالص ملی به امر پژوهش تعلق بگیرد و اکنون نیز باید ٢/١ درصد بودجه در دست ما باشد این در حالی است که وزارتخانهها تاکنون ٤١ صدم درصد و شرکتها یک دهم درصد و در مجموع ٥١ صدم درصد را بودجه را دادهاند که تا ٢/١ درصد این مقدار باید دو برابر شود.»
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: « فرهنگ پژوهش در مجموعهها پائین است و کار تیمی نیز کمتر انجام میشود. در حال حاضر ٤٤ کمیته علمی دانشجویی داریم و امکان کار تحقیقاتی برای دانشجویان دوره کارشناسی در این کمیتهها نیز وجود دارد، اکنون نیز ١٠٠ طرح مورد تائید وزارتخانه قرار گرفته است.»
وی عنوان داشت: « کسی وارد بحث پژوهشی میشود که تئوری مجموعه را خوب بداند و سپس تحقیق کند. انتظار نداریم دانشجوی کارشناسی که وارد دانشگاه میشود بلافاصله به عنوان محقق عمل کند.»
مروتی توضیح داد: « نظام آموزشی ما بر اساس محفوظات تئوری برنامهریزی شده است و کمتر کار عملی انجام میشود.»
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: « در دانشگاه شهید چمران ٤٧٥ عضو هیات علمی در تمامی رشتهها داریم. یعنی صنعتی در استان پیدا نمیکنید که یک متخصص در دانشگاه نداشته باشد اما استفاده کاملی از این اساتید نمیشود.»
وی توضیح داد: « مراکز دانشگاهی ما نسبت به استانهای دیگر کم بوده و اساتید ما نیز درگیر مسائل آموزشی هستند و فرصت اینکه جاهای دیگر را سرویس دهند، ندارند؛ بنابراین اگر تعداد اعضای هیات علمی و مراکز را افزایش دهیم شایسته استان خواهد بود.»
مروتی با بیان اینکه شبکههای اینترنتی به اجزای اصلی پژوهش تبدیل شدهاند، اظهار داشت: « یک پژوهشگر قبل از آغاز هر کاری نیاز به شبکهی اینترنتی دارد. نخستین کار برای پژوهش، استفاده از این شبکههاست. مشکلی که در مجموعهها داریم این است که هنوز فرهنگ استفاده از شبکهها کاملا جا نیفتاده است.»