اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

اخبار موسسه آموزشی و پژوهشی علمی - کاربردی

اخبار ٬ مقالات٬ اختراعات اساتید و دانشجویان در عرصه علم و صنعت

رشد سریع درصد تعداد دانشجویان زن

در سایت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم٬‌ تحقیقات و فناوری اطلاعاتی در مورد تعداد پذیرفته شدگان٬ دانشجویان٬ دانش آموختگان و سایر آمار و ارقام مربوط به آموزش عالی وجود دارد که نسبتا به روز است.

در میان این اطلاعات٬ جدول مقایسه تعداد پذیرفته شدگان برحسب سال و به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت از سال تحصیلی ۷۶-۷۵ تا سال تحصیلی ۸۵-۸۴ ٬ می تواند نشان دهنده یک گرایش بسیار مهم در ایران باشد. اگر درصد پذیرفته شدگان زن نسبت به کل پذیرفته شدگان را محاسبه کنیم٬ روند افزایش نسبت دانشجویان زن بسیار چشمگیر است و نشان می دهد که تقریبا در تمام مقاطع تحصیلات عالی٬ دختران ایرانی به هر دلیل سهم روزافزونی را به خود اختصاص می دهند و گوی سبقت را از پسران ربوده اند. بجز دکترای تخصصی که شاهد افت و خیز بوده است٬ در سایر مقاطع تحصیلات عالی به ویژه در دکترای حرفه ای٬ درصد پذیرفته شدگان زن به مرد تقریبا به صورت دائم افزایش داشته است.

این درصدها را پس از روند کردن اعداد٬ در جدول زیر نشان داده ام.

۷۶-۷۵ ۷۷-۷۶ ۷۸-۷۷ ۷۹-۷۸ ۸۰-۷۹ ۸۱-۸۰ ۸۲-۸۱ ۸۳-۸۲ ۸۴-۸۳ ۸۵-۸۴
۱ ۳۷ ۳۶ ۳۷ ۳۷ ۳۸ ۳۸ ۳۹ ۴۰ ۳۸ ۴۴
۲ ۴۶ ۴۸ ۵۲ ۵۶ ۵۹ ۶۱ ۶۳ ۶۲ ۶۲ ۶۳
۳ ۱۷ ۱۷ ۲۱ ۲۲ ۲۷ ۲۹ ۳۰ ۳۴ ۳۷ ۴۰
۴ ۴۶ ۴۹ ۵۱ ۵۵ ۵۴ ۵۷ ۶۱ ۶۰ ۶۰ ۶۲
۵ ۳۲ ۳۰ ۲۵ ۲۳ ۲۶ ۲۷ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۳۱
۶ ۴۳ ۴۳ ۴۶ ۴۸ ۵۱ ۵۲ ۵۳ ۵۴ ۵۴ ۵۵

 

ردیف های ۱ تا ۵ به ترتیب بیانگر دوره های تحصیلی کاردانی٬ کارشناسی٬ کارشناسی ارشد٬ دکترای حرفه ای٬ و دکترای تخصصی هستند. ردیف ۶ جمع کل پذیرفته شدگان را نشان می دهد. در کل و نیز در مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه ای٬ تعداد دختران از تعداد پسران پذیرفته شده بیشتر است. در سایر موارد نیز موفقیت دختران چشمگیر است. به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد٬ طی ۱۰ سال درصد زنان ۱۳۵ درصد افزایش یافته و از ۱۷ به ۴۰ رسیده است.

یک میلیون نفر ساعت آموزش در تقویم سال ۸۶ موسسه

خبر انتشار تقویم آموزشی سال 86 موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق با درج مقدمه تقویم قبلا تقدیم شده بود. اکنون جدول خلاصه تقویم را تهیه کرده ام که به جای سررسید (!) به عنوان هدیه نوروزی تقدیم دوستان می شود. امیدوارم این هدیه ناچیز را پای خست نگذارید و امکانات محدود اینترنت را در نظر بگیرید!

در این خلاصه:

الف - اطلاعات مربوط به هر یک از بخش های هفتگانه (۱- آب، آب و فاضلاب و محیط زیست٬ ۲- برق٬‌ ۳- نیروگاه٬‌ ۴- انرژی٬  ۵- رایانه٬ ۶- ایمنی، بهداشت و محیط زیست٬ ۷- عمومی و مدیریت) در کاربرگهای جداگانه آمده است و خلاصه آمار مربوط به هر گرایش ذکر شده است.

ب - کدگذاری و مفهوم کدها تشریح شده است.

ج- طراحان دوره ها و تعداد دوره هایی که هریک طراحی کرده اند معرفی شده است. کمیته تخصصی آب با ۷۰ دوره٬ بیشترین طراحی دوره را انجام داده است. آقای چشمی با ۹ دوره و خانم رضایی با ۸ دوره٬‌ بیشترین تعداد طراحی دوره توسط اشخاص را داشته اند. ۲۹ نفر نیز هرکدام یک دوره طراحی کرده اند.

د- تعداد و ساعت دوره ها جمع بندی شده است. کل دوره های طراحی شده ۵۲۴۶ ساعت نظری و ۷۲۰۰ ساعت نظری-عملی است. چون برخی از این دوره ها چندبار تکرار می شود٬ تعداد کلاسها محاسبه شده که ۲۷۳۳ کلاس است.

در همه این کلاسها ۳۹۱۲۲ ساعت درس نظری و ۵۶۰۷۲ ساعت درس عملی داده می شود. اگر همه کلاسها طبق تقویم برگزار شود و هر کلاس بطور متوسط ۱۰ نفر دانشجو داشته باشد٬‌ تقویم حاوی یک میلیون نفر ساعت آموزش برای سال ۸۶ می باشد. البته همانطور که در مقدمه تقویم ذکر شده٬‌ "همچون گذشته، کلیه دوره‌هایی که در تقویم آموزشی شرکت‌های صنعت آب و برق به عنوان نیازهای آموزشی کارکنان آمده است، جزیی از تقویم آموزشی مؤسسه قلمداد شده و مراکز آموزشی مؤسسه آمادگی اجرای آن را کماکان دارند." همچنین آموزشهای یاد شده فقط آموزشهای کوتاه مدت تخصصی را دربر می گیرد و سایر آموزشها٬ منجمله آموزشهای مربوط به دانشگاه جامع علمی - کاربردی را شامل نمی شود.

در تقویم آموزشی سال ۸۶ موسسه٬‌ ۳۷۰ دوره تعریف شده است که از آن میان تنها ۶ دوره کارگری است. همچنین حدود ۱۴ درصد از دوره ها عمومی است.

ه - کلید اختصارات و برخی از اشکالات تقویم نیز بیان شده است. (۱- یک دوره انتقال انرژی الکتریکی، 160 ساعت عملی نوشته شده که نظری عملی منظورشد. ۲- نام طراح دوره مهندسی ارزش از کمیته تخصصی آب به کمیته کارشناسی مدیریت تبدیل شد. ۳- شناسه DPA112 برای دو دوره (صفحات 210 و 214 تقویم) تکرار شده است. ۴- در لوح فشرده، دوره صفحه 214 حذف شده است. ۵- هم برای آبفا و هم برای ایمنی، از S برای شناسه استفاده شده است. ۶- دو دوره کارگری در بخش عمومی با شناسه G مشخص شده است. ۷- نیروگاه و انرژی هر دو با شناسه P مشخص شده است.)

راهنمای دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکترا

کتاب چگونه می توانید دکترا بگیرید؟ یا How to get a Ph.D ٬ توسط دکتر فرهادیان عزیز معرفی شده است. جا دارد بار دیگر از این دوست خوب و استاد محترم تشکر کنم.

نویسندگان کتاب٬ ام. اس. فیلیپس و دی. اس. پیو ٬ و مترجمان آن حسین غریبی و معصومه علوی هستند

فایل دیجیتال این کتاب ٬ 1416KB حجم دارد و ۲۰۶ صفحه pdf می شود.